وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در نشست خبری بیست ‌و ‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران خبر داد:
بررسی وضعیت صنعت چاپ و حوزه نشر در نشست های نمایشگاه


در یکی از نشست هایی که توسط سرای اهل قلم در نمایشگاه کتاب برگزار می شود به مسائل حوزه نشر و وضعیت چاپ کشور اشاره خواهیم داشت و فرصتی است که دیدگاه های مختلف در این زمینه مطرح شده و به آنها رسیدگی شود.

اخبار چاپ:دكتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در نشست خبری بیست ‌و ‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران،که بهمن دری نیز در آن شرکت داشت از حضور 2338 ناشر داخلی و 1614 ناشر خارجی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و افزود: ناشران می‌توانند از امروز غرفه‌های خود را تحویل بگیرند.
وزیر ارشاد اظهار داشت: امسال نمایشگاه در فضایی با 129 هزار متر مربع مساحت برگزار می‌شوو به طبع این فضا کافی نیست؛ به همین خاطر باید بیشتر بر روی کیفیت کار تاکید شود . وی در ادامه از ارایه همه آثار برگزیده جوایز ادبی در سال گذشته به صورت مستمر در یك غرفه خبر داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد تعداد ناشران داخلی که در نمایشگاه امسال حضور دارند را 2338 ناشر عنوان کرد و گفت: این ناشران 208 هزار عنوان کتاب به بخش داخلی عرضه می‌کنند. این بخش شامل بخش ناشران عمومی، ناشران کودک، ناشران آموزشی و ناشران دانشگاهی است. همچنین در بخش بین‌الملل نیز 196 هزار و 200 عنوان کتاب از 1614 ناشر خارجی که از 67 کشور حضور یافته‌اند عرضه خواهد شد. ناشران 37 کشور به صورت مستقل شرکت کرده‌اند و در 30 مورد هم به نمایندگی از ناشران دیگر حضور دارند.
حسینی با اشاره به آماده‌سازی غرفه‌ها تصریح كرد: در صورتی كه ناشری تا روز 12اردیبهشت نسبت به آماده‌سازی غرفه خود اقدام نكند،با توجه به لیست بلند بالایی که داریم ‌ناشر دیگری را جایگزین وی خواهیم کرد. همچنین از ناشران حاضر در نمایشگاه امسال خواست صرفاً به فروش کتاب اکتفا نکرده و در فضایی فرهنگی پاسخگوی مراجعه کنندگان باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اختصاص یارانه‌ای به مبلغ دو میلیارد تومان برای حدود 100 هزار دانشجوی سراسر کشور جهت خرید کتاب در نمایشگاه امسال خبر داد و ابراز امیدواری کرد صف‌های طولانی سال گذشته دانشجویان برای دریافت بن کتاب را شاهد نباشیم .
حسینی همچنین با اشاره به برنامه‌های بخش جنبی نمایشگاه از برگزاری روزانه 4 نشست در سرای اهل قلم شامل: سرای اصلی، بخش کارنامه نشر و بخش کودک خبر داد. و افزود در یکی از این نشست ها نیز به مسائل حوزه نشر و وضعیت چاپ کشور اشاره خواهیم داشت و فرصتی است که دیدگاه های مختلف در این زمینه مطرح شده و به آنها رسیدگی شود.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه این نمایشگاه یك رویداد كاملا شناخته شده در سطح كشور، منطقه و بین الملل است كه همه ساله مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب می كند و موجب ایجاد نشاط ، شادابی و رونق در فضای كتاب و كتابخوانی كشور می شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ سه شنبه ۶ ارديبهشت