روایت غلامرضا شجاع از منتفی شدن واگذاری شهرك چاپ تهران:
آب سردی كه روی سرمان ریخت!!!


اخبار چاپ: غلامرضا شجاع مدیر عامل شرکت تعاونی سازندگان کلیشه و لیتوگراف که در زمان به وجود آمدن شهرک چاپ شمس آباد عضو هیئت مدیره اتحادیه لیتوگرافان بود درباره شهرک چاپ تهران و ماجرای واگذاری آن با اخبار چاپ گفتگویی انجام داد كه مشروح این گفتگو را از نظر می گذرانید:

با وجود تمام امبدواری هایی كه درباره شهرك چاپ تهران وجود داشت موضوع آن به كلی منتفی شد.چه شد كه كار به اینجا كشید؟
آنچه در واقع درباره شهرک چاپ تهران اتفاق افتاد آن چیزی نبود که ایده آل بنده باشد. بنده به منطقه ویژه صنعت چاپ اعتقاد داشته و دارم و منطقه ویژه کاملاً متفاوت با شهرک چاپ است. ضمن اینکه منطقه ویژه با منطقه آزاد اقتصادی هم متفاوت است . ما در کشور حدود 17 منطقه ویژه و 7 منطقه آزاد اقتصادی داریم. متأسفانه عدم اطلاع کامل و کافی بعضی از دوستان از امور حقوقی این گونه مناطق باعث اظهار نظرهای به دور از واقعیت در اینباره می شود که می گویند شهرک تبدیل به منطقه ویژه یا آزاد می شود و یا فلانی قول داده کمک می کند که از مزایای منطقه ویژه در شهرک استفاده شود که اصلاً چنین چیزی امکان پذیر نیست و منطقه شمس آباد به هیچ عنوان در قالب منطقه ویژه نمی گنجد و منطقه ویژه و شهرک چاپ شمس آباد در واقع جمع کردن دست اندرکاران صنعت چاپ و صنایع وابسته در یک محل و استفاده از امکانات محدود قانون شهرک های صنعتی است که در حال حاضر هم چندین قبرستان سوله در کشور به عنوان شهرک های صنعتی وجود دارد. چاپخانه ای که در منطقه ویژه فعالیت می کند فقط می تواند کار صادراتی چاپ کند و حق انجام کارهای داخلی را ندارد و در حوزه بین المللی فعالیت می کند و واحد هایی که در حد و اندازه محصولات چاپی صادراتی فعال هستند می توانند آنجا باشند ضمن اینكه می بایست کار کارشناسی شود که در چه حوزه ای بهتر است سرمایه گذاری شود تا بتواند سفارش های خارجی را جلب کند.

سود گمركی چنین مناطقی چگونه محاسبه می شود؟ در این زمینه مشكلی به وجود نمی آید؟

از دیگر مزایای منطقه ویژه واردات مواد اولیه بدون پرداخت حقوق و سود گمرکی است که پس از انجام کار با افزایش ارزش افزوده باز هم بدون حقوق گمرکی صادر می شود. در زمان آقای جامی اقدامات خیلی خوبی برای منطقه ویژه انجام شد از جمله در این ارتباط به منطقه ویژه کرج جهت استفاده از فرودگاه پیام به توافقات اولیه رسیده بودیم و یادم هست که تعدادی از مسئولین صنفی وقت از محل تعیین شده بازدید داشتند و حتی برای بررسی و رفع موانع بعضی از کارهایی که از خارج خواهد آمد در دفتر امور چاپ شورای فقاهت تشکیل شد که با مراجع تقلید در این باره رایزنی کنند که اگر کار چاپی از خارج آمد و با شئونات اسلامی همخوانی چندانی نداشته باشد مثل برخی تصاویر چه باید کرد. که مراجع محترم تقلید نظرات خوبی داشتند.

پس چه شد كه در مورد محل شهرك شمس آباد به توافق رسیدید؟

تا اینجا این ایده آل ما بود اما در ارتباط با شهرک چاپ شمس آباد چون در آن زمان بنده عضو هیئت مدیره اتحادیه بودم و بیشترین ارتباط را جهت پیگیری شهرک شمس آباد با وزارت ارشاد داشتم ، با اینکه ایده آل ما نبود هر کار و کمکی که قادر بودیم انجام دادیم. بعد از رفتن آقای جامی در اولین جلسه ای که با آقای صفار هرندی در خانه کتاب داشتیم آقای محمد بلالی که در آن زمان نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران بودند پس از مدتها سکوت در ارتباط با شهرک چاپ، به جناب وزیر پیشنهاد احداث آن را دادند و پس از آن آقای صفارهرندی استقبال کرده و بارها موضوع را مطرح کردند و از معاونت فرهنگی و دفتر امور چاپ خواستند پیگیر شود و سپس در اولین دور بازدیدهای استانی دولت نهم از استان تهران آقای صفارهرندی کلنگ شهرک چاپ را زدند و هیئت دولت مبلغ 10 میلیارد تومان بودجه اولیه جهت شروع به این شهرک اختصاص دادند.

نقش آقای ذكایی در این میان چه بود؟

آقای ذکایی زحمات زیادی کشیدند و موفق شدند در سال 85 توافقنامه ای با موضوع طرح ایجاد دهکده های چاپ با مشارکت و همکاری شرکت شهرک های صنعتی تهران با سه ماده توافقی را امضا کنند که فضای 200 هکتاری واقع در شرق فرودگاه حضرت امام (ره) اندازی شود. سپس آقای محمد حسین رحیمی یگانه را به عنوان مشاور دفتر امور چاپ برای پیاده سازی استانداردهای صنعت چاپ در طراحی شهرک صنعتی مأمور پیگیری امور كردند، کارها هم داشت بر طبق منوال خود پیش می رفت که مسئول شهرک های صنعتی آقای احمد زمانی تغییر کرد و مسئول جدید متأسفانه دیدگاه مثبت مسئول قبلی را در این مورد نداشت و ایرادات زیادی به این روند گرفته شد . از جمله اینکه فراهم کردن برخی امکانات زیربنایی با استانداردهای آقای رحیمی مشاور دفتر امور چاپ همخوانی نداشت و پس از مدتی ما انتظار قیمت زمین متری حدود 20 هزار تومان را داشتیم که متأسفانه متری 90 هزار تومان اعلام شد و این آب سردی بود كه روی سر دفتر امور چاپ و اعضا ریخته شد و هیچ گونه استقبالی انجام نپذیرفت. قابل ذکر است عرض کنم در زمانی که پولی توسط دولت به شهرک صنعتی پرداخت نشده بود آقای ذکایی از بنده خواستند که در روز افتتاحیه شهرک چاپ قم به آنجا رفته و در زمان مناسب با آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس صحبت كنم. من این كار را انجام دادم و نامه 4 اتحادیه را که در تاریخ 23/8/1387 تهیه شده بود تقدیم ایشان كردم و ایشام هم قول پیگیری دادند. مشاور ایشان آقای غفور مسئول پیگیری شدند و ما را به وزارت صنایع وصل کردند و مجدداً نامه 4 اتحادیه به وزیر صنایع در تاریخ 26/8/87 به شماره 150333/60 تقدیم شد و بنده مرتباً پیگیری کردم. سپس نامه سوم اتحادیه ها به آقای مهندس مجیدی مشاور عالی وزیر صنایع و معادن در تاریخ 8/10/87 به شماره 267/87 ارسال شد و پس از پیگیری مستمر بنده به عنوان نماینده اتحادیه و پیگیری آقای ذکایی با استاندار تهران مبلغ تعیین شده دولت به شرکت شهرک های صنعتی پرداخت گردید. و ما امیدوار بودیم در همین شهرک چاپ شمس آباد اگر قرار شد دوستان سرمایه گذاری کنند دولت با پرداخت وام هایی با بهره تک رقمی جهت سرمایه گذاری برای ماشین آلات و ساخت و ساز بدهد.

اما در دولت دهم وزیر ارشاد تغییر كرد، با توجه به نظر كاملاً مثبت آقای صفار هرندی تغییر ایشان چه تاثیری بر روند پیگیری های شما بر جای گذاشت؟

خاطرم هست در سال 88 وزیر محترم ارشاد جناب آقای حسینی در برنامه هایی که جهت تأیید وزارت ایشان به مجلس شورای اسلامی ارائه داد موضوع شهرک چاپ را هم مطرح كرد ولی متأسفانه این شهرک به جایی نرسید و فکر می کنم کلاً اجرای آن لغو شده است.

فكر می كنید در آینده شخص شما مجدداً برای به ثمر رساندن ایده شهرك و یا منطقه ویژه چاپ اقدامی انجام خواهید داد؟
پس از اینکه بنده را از کاندیداتوری اتحادیه به خاطر بچه مسلمان بودن و فعالیت زیاد رد صلاحیت کردند آن هم به این دلیل که در 25 سال قبل مساحت محل کارگاه من کوچک بوده است،در صورتی كه در آن زمان پروانه های کسب را مجمع صادر می کرده نه اتحادیه،دیگر با موضوع شهرک ارتباطی نداشته و نخواهم داشت. ولی به نظر این حقیر صنعت چاپ در منطقه ویژه واجب و ضروری است چون تنها صنعتی که می تواند نقش تعیین کننده ای در کلیه صنایع از جهت پیش برندگی ، شناسانندگی و تکمیل کنندگی و ایجاد اشتغال داشته باشد ، صنعت چاپ است.

آقای شجاع در ارتباط با شهرک چاپ که اخیراً اتحادیه مطرح می کنند چه نظری دارید؟

بنده اصلاً در جریان نیستم و هیچ علاقه ای به این موضوع ندارم . فقط آرزوی موفقیت برای دوستان شهرک ساز می کنم.


فرشید غضنفرپور

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۷ بهمن