در پی ایجاد تغییرات جدید در ترکیب هیات مدیره اتحادیه صنعت چاپ مشهد:
اتحادیه صنعت چاپ مشهد؛ الگویی برای تمام اتحادیه‌ها!!


نیمه‌ی دوم و پایانی امسال علاوه بر پایتخت برای فعالان صنفی صنعت چاپ ایران، در برخی شهرها و استان‌ها بسیار مهم و قابل تأمل است. اهمیت این ایام به جهت برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره در اتحادیه‌های صنعت چاپ بعضی از شهرها و استان‌های کشور است.

اخبار چاپ: نیمه‌ی دوم و پایانی امسال علاوه بر پایتخت برای فعالان صنفی صنعت چاپ ایران، در برخی شهرها و استان‌ها بسیار مهم و قابل تأمل است. اهمیت این ایام به جهت برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره در اتحادیه‌های صنعت چاپ بعضی از شهرها و استان‌های کشور است.
مدیران و مالکان واحدهای چاپی تهران در واپسین روزهای آخرین ماه سال جاری، ترکیب جدید هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران را انتخاب خواهند کرد. انتخاباتی که حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون آن وجود دارد. به گونه‌‌ای که در فاصله سه ماه مانده به زمان برگزاری، موافقت‌های و مخالفت‌های بی‌شمار و حتی تندی نسبت به ابعاد مختلف آن وجود دارد.
از اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به روند ناسالم انتخابات و ادعای دخالت نهادها و ارگان‌های دولتی در فرآیند رأی‌گیری تا خبرهای ردصلاحیت تعداد قابل توجهی از اعضای فعلی هیات مدیره این اتحادیه؛ همه‌وهمه حکایت از برگزاری انتخاباتی پرتنش، پرانتقاد و حساس دارد.
اما فارغ از تهران و مشکلات و معضلات واحدهای چاپی پایتخت‌نشین، در آذرماه سال جاری فعالان صنعت چاپ شهر مشهد نیز ترکیب جدیدی از هیات مدیره را روانه ساختمان اتحادیه متبوع خود کردند. دوره اخیر انتخابات هیات مدیره صنعت چاپ مشهد، از چند جهت قابل ملاحظه و مهم شده بود. نخست این‌که براساس قانون نظام صنفی و به دلیل بالا رفتن تعداد واحدهای صنفی تابعه، اعضای هیات مدیره اتحادیه صنعت چاپ مشهد از 3 به 5 نفر تغییر یافته و مسئولین و مالکان واحدهای چاپی شهر مشهد باید از میان 11 نامزد انتخاباتی تصدی کرسی‌های هیات مدیره اتحادیه صنعت چاپ مشهد، 5 نفر را برمی‌گزیدند.
سال 1373 و پس از تغییرات عمده در ترکیب هیات مدیره اتحادیه صنعت چاپ مشهد، شرایط جدیدی بر این اتحادیه صنفی حاکم شد. شرایطی که موقعیت اتحادیه مشهد را در میان دیگر اتحادیه‌های هم‌سو، ممتاز نموده و موقعیت‌های بی‌بدیلی را فراروی اعضای هیات مدیره آن قرار داد.
ناگفته نماند در نخستین دوره شکل‌گیری این اتحادیه ـ در سال 1373 ـ بنا به دلایل مختلف انتخاباتی برگزار نشد و سه نفر از معتمدین و فعالان باسابقه صنعت چاپ در شهر مشهد به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند.
به هر شکل در سال‌های بعد و دوره‌های آتی، همان سه نفر معتمدین واحدهای چاپی مشهد مقدس حائز بیشترین آراء اهالی این صنف شدند و تا سال 1389 به اداره اتحادیه ادامه دادند. در این میان، حسین حسین‌پور همواره به عنوان رئیس و علی مغانی نیز نائب رئیس همیشگی اتحادیه صنعت چاپ مشهد بود.
تا این‌که در سال جاری و پس از بالا رفتن تعداد واحدهای چاپی تابعه این اتحادیه، براساس قانون نظام صنفی، اعضای ترکیب هیات مدیره اتحادیه باید از 3 به 5 نفر ارتقاء می‌یافت. اهالی صنعت چاپ مشهد نیز در روز شنبه 20 آذرماه امسال به پای صندوق رأی رفته و حسین حسین‌پور، علی مغانی، عباس سرابیان تبریزی، علیرضا رحیمی و حسین کارگران را برای مدت 4 سال به عنوان اعضای هیات مدیره اتحادیه صنعت چاپ مشهد انتخاب کردند.
گمانه‌زنی‌های اولیه از انتخاب مجدد حسین‌پور به عنوان رئیس اتحادیه صنعت چاپ مشهد حکایت داشت. چرا که اولاً وی موفق شده بود بیشترین تعداد رأی را در میان دیگر نامزد‌های انتخاباتی به خود اختصاص دهد و ثانیاً روال سال‌های گذشته اتحادیه مشهد بر این بود که وی را به عنوان رئیس، انتخاب نمایند. لیکن تنها گذشت ده روز کافی بود تا اعضای جدید و قدیم اتحادیه صنعت چاپ مشهد، رخدادی جدید را رقم بزنند. اعضای هیات مدیره این اتحادیه در نخستین روز اولین ماه زمستان، تشکیل جلسه داده و مسئولیت‌های محوله در هیات مدیره را مشخص کردند.
طبق نظر اعضای هیات مدیره، مسئولیت‌ها به طور کلی دچار تغییر و تحولاتی بنیادین شد. در دور جدید، علی مغانی به عنوان رئیس، عباس سرابیان تبریزی به عنوان نائب رئیس، علیرضا رحیمی به عنوان دبیر، عباس کارگران به عنوان خزانه‌دار و حسین حسین‌پور نیز به عنوان بازرس مشغول به فعالیت خواهند شد.
فارغ از چرایی و دلایل مترتب بر این تصمیم اعضای هیات مدیره اتحادیه صنعت چاپ شهر مشهد، ایجاد فرآیند تغییر و تحول در تشکل‌های صنفی و جاری نمودن خون تازه در رگ‌های این صنعت را ـ البته در کمال دوستی و حفظ حرمت و کرامت خدمت‌گذاران گذشته و حال ـ باید به فال نیک گرفت.
در زمان تنظیم خبر، نزدیک به یک ماه از این تصمیم گذشته است. جالب آن‌که در این مدت هیچ گفتگو، مصاحبه، یادداشت، میزگرد، خبر یا... مبنی بر اعتراض حسین‌پور نسبت به تصمیم اعضای هیات مدیره و یا انتقاد مغانی نسبت به عملکرد رئیس پیشین، در هیچ کجا ذکر نشده است.
حسین حسین‌پور بیش از 16 سال سابقه ریاست بر اتحادیه صنعت چاپ مشهد را در کارنامه فعالیت‌های صنفی و صنعتی خود دارد. از دیگر سو، علی مغانی نیز همین مدت به عنوان نایب رئیس و همراه همیشگی حسین‌پور در کنار او حضور داشته است. البته مغانی مسئولیت‌های دیگری نیز نظیر عضویت در ترکیب هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ ایران و عضویت در ترکیب هیات مدیره انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات صنعت چاپ به ایران و... دارد.
با تمام این اوصاف، هر دو و به طور کلی تمامی اعضای هیات مدیره اتحادیه و همچنین واحدهای چاپی شهر مشهد، به تصمیم جمعی، رأی اکثریت، سابقه فعالیت و... احترام گذاشته و به حفظ حرمت‌ها می‌‌پردازند. آن‌چه متأسفانه در....
شاید بتوان این اتحادیه را الگویی برای تمامی اتحادیه‌های صنفی بخصوص در صنعت چاپ قلمداد کرد. و شاید هیات مدیره اتحادیه پایتخت نیز با عنایت به بزرگ‌منشی، دوراندیشی و رویکرد خدمت به صنف و صنعت چاپ مشهد، رفتار رئیس و نایب رئیس 16 ساله این اتحادیه را الگویی برای خود سازند. و دریابند که رفتار معقولانه، حفظ کرامت انسانی، حفظ حرمت پیشکسوت، پذیرفتن رأی اکثریت و... همه‌وهمه تمرین و تلاشی است برای دستیابی به جامعه مدنی و مناسبات حاکم بر آن.
پس از تعیین مسئولیت‌های ترکیب هیات مدیره اتحادیه صنعت چاپ مشهد، اخبار چاپ گفتگوی کوتاهی با علی مغانی رئیس جدید این اتحادیه داشت. مغانی پیرامون شرایط حاکم بر اعضای هیات مدیره اتحادیه صنعت چاپ مشهد و انتخابات داخلی صورت گرفته، گفت: در ابتدا لازم می‌دانم نکته‌ای را متذکر شوم. به باور بنده هیچ چیزی در زمینه جایگاه و شأن جناب آقای حسین‌پور رخ نداده است. ایشان کماکان بزرگ صنعت چاپ مشهد و همراه و دلسوز همیشگی این صنعت هستند. تنها دوستان جدید هیات مدیره تصمیم گرفتند شاید با این تغییر بتوانیم گام‌های تازه‌ای در راستای به‌سازی و نوسازی صنعت چاپ در این منطقه بسیار غنی برداریم.
وی در پاسخ به پرسشی بر برنامه‌های آتی خود به عنوان رئیس اتحادیه، اظهار داشت: ادامه برنامه‌های در دست ریاست قبلی اتحادیه، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بنده است. پس از آن تصمیم داریم از تمام ظرفیت‌های و پتانسیل‌های موجود در صنعت چاپ بهره ببریم. ما تمامی فعالان صنعت چاپ در شهر مشهد، استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سراسر کشور را به همکاری و همراهی و همیاری اتحادیه صنعت چاپ مشهد دعوت می‌کنیم.
به طور قطع باید از نیروها و پرسنلی که با علم روز و مدرن صنعت چاپ دنیا آشنا هستند، استفاده شود. لذا برنامه‌ریزی وسیعی در رابطه بکارگیری این نوع از نیروها داریم.
بخش دیگری از گفته‌های مغانی به موضوع شهرک چاپ و نشر مشهد بازمی‌گشت. رئیس جدید اتحادیه صنعت چاپ مشهد در این خصوص تصریح کرد: با تصویب هیات دولت در سفرهای استانی، مقرر شد که ساخت و تجهیز و راه‌اندازی شهرک صنعتی چاپ و نشر مشهد در اولویت اداره کل صنایع استان قرار بگیرد. در همین راستا قطعه زمینی به مساحت 160 هکتار برای احداث شهرک صنعتی چاپ و نشر مشهد در نظر گرفته شد. لیکن این زمین مورد تأیید ما و کارشناسان و فعالان صنعت چاپ مشهد نبود. چرا که زمین مذکور علیرغم نقاط و نکات مثبتی که داشت، به لحاظ بعد مسافت مشکلات بی‌شماری را ایجاد می‌کرد. شهرک‌های چاپ همواره باید در نزدیکی شهرها احداث شوند.
در نتیجه با مخالفت‌های صورت گرفته، مقرر شد تا زمین دیگری به مساحت 30 هکتار در نزدیکی شهر مشهد به شهرک چاپ اختصاص یابد. خوشبختانه این زمین بسیاری از نیازها را مرتفع نموده و می‌تواند مدل مناسبی برای احداث شهرک چاپ باشد. تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری تکلیف این زمین روشن شود.
مغانی در پایان خاطرنشان کرد: درهای اتحادیه صنعت چاپ مشهد بر روی تمامی فعالان و اهالی صنعت چاپ مشهد باز است. رویکرد اصلی ما در این دوره، اتحاد و وفاق و همدلی است. ما با آغوش باز پذیرای کلیه واحدهای محترم چاپی در اتحادیه هستیم.

سردبیر: علیرضا صدقی

منتشر شده توسط علیرضا صدقی در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۹ دي