در پی درج خبر هفته گذشته اخبار چاپ، خبر آنلاین گزارش داد:
اعتراض 10 تن از نمایندگان مجلس به روند ناسالم انتخابات اتحادیه‌های صنفی


پایگاه اطلاع‌رسانی خبر آنلاین روز سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال جاری، از تذکر 10 نماینده مجلس به وزیر بازرگانی خبر داد. این خبر حاکی است، 10 نماینده مجلس نسبت به دخالت دولت در امور انتخابات اتحادیه‌های صنفی و روند ناسالم این انتخابات‌ها، اعتراض داشته و طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود را به اطلاع وزیر بازرگانی رسیده‌اند.

اخبار چاپ: پایگاه اطلاع‌رسانی خبر آنلاین روز سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال جاری، از تذکر 10 نماینده مجلس به وزیر بازرگانی خبر داد. این خبر حاکی است، 10 نماینده مجلس نسبت به دخالت دولت در امور انتخابات اتحادیه‌های صنفی و روند ناسالم این انتخابات‌ها، اعتراض داشته و طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود را به اطلاع وزیر بازرگانی رسیده‌اند.
نمایندگان معترض از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند، تا مطابق ماده 192 آیین‌نامه داخلی مجلس، مفاد این تذکر را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کرده و آن را به وزیر بازرگانی ابلاغ نماید.
در بخشی از نامه اعتراضی، به وظایف وزارت بازرگانی و نهادهای ذیربط اشاره و تصریح شده است: هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی و به تبع آن مرکز امور اصناف و سازمان‌های بازرگانی استان‌ها و ادارات بازرگانی شهرها براساس قانون نظام صنفی، مسئول سلامت و صحت روند انتخابات اتحادیه‌های صنفی بوده و می‌بایست از مداخلات غیرقانونی در برگزاری سالم انتخابات ممانعت به عمل آورند.
نمایندگان معترض در قسمت دیگری از نامه مذکور، به انعکاس موارد عینی تخلف‌های انتخاباتی پرداخته و خاطرنشان کرده‌اند: متأسفانه براساس گزارشات مستند، سلامت و صحت انتخابات اتحادیه صنف الکتریک تهران مخدوش بوده و جریانی درصدد ایجاد خدشه در روند انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران و حذف غیرقانونی برخی کاندیداهاست.
معترضین مجلسی، تأکید کرده‌اند: کمیسیون نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی به عنوان نماینده دولت و حاکمیت نباید با جهت‌گیری و یا کوتاهی در انجام وظایف خود مانع از حضور برخی و یا فراهم‌کننده حضور برخی دیگر در یک رقابت ناسالم باشد. از وزیر بازرگانی، به عنوان رئیس هیات عالی نظارت بر اصناف می‌خواهیم تا به پرونده هر دو انتخابات به صورت فوری و جدی رسیدگی نماید، تا اعتماد اصناف به نظام، قربانی منافع برخی افراد و یا گروه‌ها نگردد.
براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی خبر آنلاین، حسین هاشمیان ـ نماینده رفسنجان، قدرت‌الله آقاعلیخانی ـ نماینده قزوین، سیروس سازدار ـ نماینده مرند و جلفا، غلامحسین مسعودی ـ نماینده اهر و هریس، محسن نریمان ـ نماینده بابل، علیرضا محجوب ـ نماینده تهران، سیدمصطفی ذوالقدر ـ نماینده بندر عباس، محمدمهدی شهریاری ـ نماینده بجنورد، نصرالله ترابی ـ نماینده شهرکرد و داریوش قنبری ـ نماینده ایلام، نمایندگان معترض به روند ناسالم انتخابات اتحادیه‌های صنفی و دخالت نهادهای دولتی در این امر است.
گفتنی است هفته گذشته اخبار چاپ خبر رد صلاحیت گسترده در انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران را منعکس نمود. خبری که این پایگاه به نقل از منابع آگاه منعکس کرده بود و حکایت از رد صلاحیت گسترده در میان اعضای فعلی هیات مدیره این اتحادیه داشت.
نامه اعتراضی 10 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حکایت از صحت خبر مذکور و واکنش این نمایندگان نسبت به رد صلاحیت‌ها است.
یکی از چالش‌های همیشگی صنعت چاپ کشور موضوع متولی دولتی آن است. به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران حوزه‌های صنعتی، چاپ صنعتی است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود. به باور این تحلیل‌‌گران، بسیاری از مشکلات و معضلات موجود در این صنعت از همین ناحیه است. یکی از نمودهای بیرونی موقعیت مذکور و عدم وجود متولی معین دولتی در نامه اعتراضی نمایندگان به چشم می‌خورد. چرا که تنظیم‌کننده نامه مشخص نکرده‌اند منظورشان از دخالت‌های دولتی ـ در امور مربوط به انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران ـ در روند انتخابات، وزارت بازرگانی است، یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؟ بخش قابل توجهی از مسائل صنعت چاپ کشور، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد مدیریت می‌گردد.
به هر شکل، تبیین میزان، سابقه، تاریخچه و سطح دخالت‌های مذکور، می‌تواند به اعتمادسازی مجدد اهالی این اصناف کمک شایان توجهی نماید. پس از اعلام خبر رد صلاحیت‌ها توسط پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ و واکنش نمایندگان نسبت به این موضوع، حساسیت انتخابات اسفندماه اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران، بیش از پیش شده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۱۵ دي