نتیجه 6 ماه بررسی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
از دوره آموزشی پرینت پروموشن حمایت نمی‌کنیم!


یکشنبه هفته گذشته ـ 5 دی‌ماه ـ جناب آقای یوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ، به طور رسمی اعلام کردند طبق نظر آقای بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری دوره آموزشی پرینت پروموشن (تربیت مدرس چاپ) حمایت نمی‌کند.

اخبار چاپ: میثم حشمت‌خواه، مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ به اخبار چاپ اعلام کرد: «یکشنبه هفته گذشته ـ 5 دی‌ماه ـ جناب آقای یوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ، به طور رسمی اعلام کردند طبق نظر آقای بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری دوره آموزشی پرینت پروموشن (تربیت مدرس چاپ) حمایت نمی‌کند.»
نخستین دوره کوتاه مدت مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن در ایران، از 5 تا 7 مردادماه سال جاری توسط انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و در محل چاپخانه شرکت سهامی چاپ افست برگزار گردید. پس از این سمینار آموزشی سه روزه، از 9 تا 11 آذرماه امسال دوره دیگری در مشهد مقدس در چاپخانه‌ی آستان قدس رضوی (مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم) توسط انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و اینبار نیز با همکاری آستان قدس رضوی برگزار گردید.
«براساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن آلمان، مقرر گردیده بود پس از دو دوره سمینار آموزشی در ایران، دوره‌ای یک‌ماهه و اختصاصی جهت 14 تن از اساتید ایرانی در کشور آلمان برگزار گردد. برگزاری این دوره‌ها منوط به حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.» این‌ها را مدیرعامل انجمن می‌گوید. وی که از بروز این شرایط ابراز تأسف می‌کرد، در گفتگو با اخبار چاپ به ارائه تاریخچه‌ای از چگونگی برگزاری این دوره و توافقات اولیه و تکمیلی پرداخته و اظهار داشت: از سال گذشته و مصادف با نخستین روزهای فعالیت انجمن، بر آن شدیم تا عملکرد خود را در سه حوزه آموزش، پژوهش و اطلاع‌رسانی متمرکز کنیم. از این رو و پس از بررسی نیازهای آموزشی صنعت چاپ کشور، به این نتیجه رسیدیم که ارتقاء سطح آموزشی و بالا بردن کیفیت علمی دانشجویان و فعالان صنعت چاپ کشور، تنها و تنها در گرو ارتقاء سطح علمی اساتید چاپ است. لذا ارزیابی‌های آموزشی خود را در زمینه دوره‌های آموزشی به منظور استفاده و بهره‌مندی اساتید گسترش دادیم. از میان مؤسسات و نهادهای آموزشی مختلف صنعت چاپ در کشورهای اروپایی و امریکایی، مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن ـ معتبرترین مؤسسه آموزشی صنعت چاپ در دنیا ـ را انتخاب کردیم. این مؤسسه دوره‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت بسیاری را در اقصی نقاط دنیا برگزار نموده و مورد تأیید کشورهای مختلفی است.
پس از انتخاب طرح درس دوره مذکور و بعد از انتخاب مؤسسه آموزشی مورد نظر، گفتگو، مکاتبه، جلسه و... متعددی را با مدیران ارشد و تصمیم‌گیر این مؤسسه آغاز نمودیم. سرانجام در اوایل سال (شمسی) جاری و در جریان برگزاری نمایشگاه آیپکس 2010، توافقات نهایی با مارکوس هرینگ، مدیرعامل مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن، به عمل آمده و مقرر گردید سه دوره آموزشی فشرده در ایران (دو دوره) و آلمان (یک دوره) و با هدف دانش‌افزایی اساتید ایرانی برگزار گردد. براساس این توافق مقرر شده بود دو دوره 30 نفره در تهران و یکی از شهرستان‌های ایران برگزار شده و از میان 60 دانشجوی حاضر در دوره‌ها، 14 نفر انتخاب شده و دوره‌ای یک‌ماهه را در کشور آلمان سپری نمایند.
در پی این توافق و از آن‌جا که این اقدام در زمره پروژه‌های ملی محسوب می‌شد، نیازمند حمایت نهادهای دولتی ذیربط بود. لذا طرح پیشنهادی برگزاری دوره‌های آموزشی پرینت پروموشن به معاونت وقت امور فرهنگی ـ دکتر محسن پرویز ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد. این طرح با موافقت معاونت امور فرهنگی مواجه گردید و بنا شد تا در چرخه اداری این وزارتخانه به قرارداد تبدیل شده و به امضاء طرفین برسد.
حشمت‌خواه در ادامه این گفتگو افزود: در جریان طی فرآیند اداری، دکتر محسن پرویز استعفا داده و آقای بهمن دری جایگزین ایشان شدند. به منظور رعایت اصول اداری و حرفه‌ای، هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، با اعلام قبلی و تعیین وقت از سوی مسئولین دفتر ایشان، به ملاقات آقای بهمن دری رفتند. هیات مدیره انجمن، جزء آخرین تشکل‌های مردم‌نهاد صنعت چاپ کشور بود که با معاون امور فرهنگی جدید دیدار و گفتگو می‌کرد.
به هر شکل، در این جلسه مدیران انجمن توضیحات مبسوطی در خصوص فعالیت‌های انجمن، اهداف آن، حوزه‌های مورد نیاز جهت فعالیت بیشتر و... ارائه کردند. ضمن این توضیحات موضوع دوره‌های آموزشی پرینت پروموشن نیز مطرح شد. آقای بهمن دری نیز استقبال بسیار مناسبی از این طرح داشتند. ایشان حتی پای را فراتر گذاشته و اعلام کردند همه گونه حمایتی از طرح‌های آموزشی خواهند داشت و مشکل اصلی صنعت چاپ کشور را در زمینه مسائل آموزشی می‌دانند.
بعد از برگزاری این جلسه، و با رویکرد مثبت و سازنده معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران و دست‌اندرکاران انجمن بیش از پیش در راستای برگزاری این دوره و دوره‌های مشابه اقدام نمودند. تا جایی که پس از گذشت 30 دقیقه از ابراز علاقه و اهتمام معاونت امور فرهنگی نسبت به طرح‌های آموزشی، دو طرح جامع از طرف انجمن برای ایشان ارسال شد؛ که به گفته نزدیکان معاونت فرهنگی، در تشکل‌های صنفی و نمایندگان بخش خصوصی، بی‌سابقه بود.
طبق اعلام نظر شفاهی و دستور کتبی آقای دری در ذیل طرح برگزاری دوره‌های پرینت پروموشن، فعالیت‌های اجرایی این سمینارها آغاز شد. به بیان دیگر، طرح در معاونت امور فرهنگی مشغول بررسی و تبدیل به قرارداد بود و از این طرف، مقدمات اجرایی برگزاری سمینارهای آموزشی پرینت پروموشن در دست اجرا و راه‌اندازی بود.
علیرغم عدم پرداخت هیچگونه وجه و امضاء قراردادی از سوی معاونت امور فرهنگی، نخستین دوره سمینار آموزشی سه روزه پرینت پروموشن از 5 تا 7 مردادماه در چاپخانه افست برگزار گردید. در این دوره 30 تن از اساتید نخبه، کارآمد و روزآمد صنعت چاپ کشور حضور پیدا کردند. به گواه گفتگوها و گزارش‌های منعکس شده از سوی آنان، این دوره بهترین، اصولی‌ترین، علمی‌ترین و در یک کلمه بی‌نظیرترین دوره آموزشی جهت استفاده اساتید طی 30 سال گذشته بوده است.
همگی اساتید حاضر در کلاس‌های آموزشی این سمینار، به واقع از حضور در آن رضایت داشتند. همین رضایتمندی اساتید موجب شد تا مسئولان انجمن اهتمام و تلاش ویژه‌ای برای برگزاری هرچه پربارتر دومین دوره در شهر مشهد داشته باشند. لیکن هنوز هم تا آن زمان، معاونت امور فرهنگی قرارداد این سمینار را امضاء نکرده بود.
با گذشت نزدیک به چهار ماه از نخستین دوره، انتظارات دانشجویان بالا رفته و انجمن نیز منطبق بر اصول اخلاقی و حرفه‌ای دومین دوره این سمینار را نیز با هماهنگی چاپخانه آستان قدس رضوی، از 9 تا 11 آذرماه برگزار نمود. در دومین دوره نیز تمامی حاضران در کلاس‌ها، از کیفیت دروس ارائه شده، تسلط اساتید بر موضوعات مطرح در کلاس‌ها، طرح درس دوره، برنامه‌ریزی‌های اجرایی انجمن و... رضایت کامل داشتند و در پی انتخاب شدن برای گذراندن دوره تکمیلی بودند.
لیکن متأسفانه پس از برگزاری دومین دوره نیز معاونت امور فرهنگی قرارداد این دوره‌ها را امضاء نکرده بود. البته ناظران این پروژه آقایان قبادی ـ مشاور معاون امور فرهنگی ـ و یوسف افراش ـ سرپرست دفتر امور چاپ ـ بودند. امضاء ناظران قرارداد نیز لازم بود که این آقایان قرارداد مذکور را به امضاء رسانده بودند و تنها تأیید نهایی آقای دری را لازم داشت. به بیان دیگر، زمینه‌های لازم برای برگزاری این دوره‌ها، مهیا شده بود و تنها با امضاء قرارداد از سوی بهمن دری، این پروژه ملی به نحو احسن اجرا می‌شد. لیکن هرگز این اتفاق نیفتاد.
مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات مدیران انجمن طی این مدت، تصریح کرد: از زمان تصدی این پست توسط آقای دری، تا زمان اعلام عدم حمایت معاونت امور فرهنگی از دوره‌های آموزشی پرینت پروموشن، 6 ماه سپری شد. در این مدت، بنده به عنوان مدیرعامل انجمن، چندین بار تقاضای ملاقات با آقای دری را ارائه دادم. از سوی دیگر، آقای ذکایی نیز به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن بارها درخواست ملاقات با ایشان را داشتند. جالب آن‌که در پاسخ به تمامی این درخواست‌ها، برگزاری جلسه با آقایان افراش و قبادی را پیشنهاد می‌دادند. حال آن‌که جلسات تخصصی با این دوستان طی سه نوبت صورت گرفته بود و تمامی توجیهات و استدلال‌های اقتصادی و مالی ارائه شده بود.
به هر شکل، قرارداد دوره‌های آموزشی پرینت پروموشن بیش از 6 ماه در دفتر معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باقی ماند و در نهایت روز یکشنبه 5 دی‌ماه سال جاری آقای یوسف افراش اعلام کردند که معاونت امور فرهنگی از این طرح حمایت نمی‌کند.
پرسش اصلی ما اینجاست که چرا برای ابراز این مخالفت 6 ماه زمان صرف کردند؟ چرا دیگر فرصت‌های انجمن را از بین بردند؟ و چرا... ؟
حشمت‌خواه در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری این دوره‌ها و بخصوص دوره آلمان، تنها با حمایت‌های مالی معاونت امور فرهنگی امکان‌پذیر بود. زیرا انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ به هیچ عنوان فعالیت اقتصادی و بازرگانی ندارد؛ لذا سرمایه‌ای نیز به عنوان اندوخته نقدی و سرمایه در اختیار ندارد. لذا امکان تأمین هزینه‌های دوره آلمان در انجمن وجود ندارد. این مهم تنها با حمایت معاونت امور فرهنگی امکان‌پذیر بود.
ناگفته نماند هر معاون یا مدیرکلی که این دوره‌ها را برگزار می‌کرد، مدال آن را نیز به گردن می‌آویخت. چرا که بی هیچ بزرگنمایی و غلوی، برگزاری این دوره‌ها بزرگ‌ترین خدمت به صنعت چاپ در زمینه آموزشی و پژوهشی بود. دوره‌ای که نه پیش از انقلاب برگزار شده بود و نه هیچ سازمانی پس از انقلاب توانایی برگزاری آن را داشت.
در پایان ضمن ابراز تأسف از بروز این وضعیت از کلیه اساتید، دانشجویان، نخبگان و فرهیختگانی که در نخستین و دومین دوره این سمینار آموزشی حضور یافته بودند، صمیمانه عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم هرچه زودتر مشکلات مرتفع شده و زمینه‌های برگزاری دوره‌های آموزشی ارزنده و پربار در داخل و خارج کشور برای بهره‌‌مندی فعالان و اهالی صنعت چاپ کشور فراهم آید.

منتشر شده توسط طلیعه ملک محمد در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۱۱ دي