اولتیماتوم به 106 بنگاه تولیدی:
افزایش قیمت کاغذ ممنوع شد


به دنبال انتشار اخباری مبنی بر اینكه در آستانه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت قصد دارد از افزایش قیمت 22 گروه كالایی جلوگیری كند، خبرگزاری فارس فهرست این 22 گروه كالا را منتشر كرد.

اخبار چاپ: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر اینكه در آستانه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت قصد دارد از افزایش قیمت 22 گروه كالایی جلوگیری كند، خبرگزاری فارس فهرست این 22 گروه كالا را منتشر كرد.
بخش عمده این فهرست را كالاهای اساسی اشغال كرده‌اند كه شامل كالاهایی از قبیل برنج، نان، قند و شكر، تخم‌مرغ، گوشت، لبنیات، چای و از این قبیل است؛ اما در این فهرست علاوه بر كالاهای اساسی، كالاهایی چون كاغذ، آهن‌آلات، سیمان، میوه‌ها و حبوبات نیز به چشم‌ می‌خورد كه دولت قصد دارد از افزایش قیمت آنها جلوگیری به عمل آورد.همزمان با انتشار این فهرست، سخنگوی وزارت بازرگانی از ضرب‌الاجل دو روزه به 106 بنگاه تولیدی خبرداد كه ظاهرا قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و براساس این ضرب‌الاجل، فقط 48 ساعت فرصت دارند تا قیمت‌های درج شده روی كالاهای خود را به قیمت‌های گذشته برگردانند.
از سوی دیگر سخنگوی وزارت بازرگانی از مهلت دو روزه این وزارتخانه به 106 بنگاه تولیدی برای بازگشت به قیمت‌های گذشته خبر داد.
سیدعلیرضا شجاعی با اعلام این خبر اظهار داشت: سازمان بازرگانی استان تهران پس از بررسی بازار و شناسایی شرکت‌هایی که اقدام به افزایش قیمت کرده بودند به نمایندگی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌های جداگانه‌ای به 106 شرکت اولتیماتوم داد که 48 ساعت فرصت دارند تا قیمت‌های درج‌شده بر روی کالاهای خود را به قیمت‌های گذشته بازگردانند و در غیر این صورت به تعزیرات حکومتی معرفی و برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضمن رصد و پیگیری قیمت‌ها در تمام مراحل تولید تا مصرف، از هرگونه اخلال در بازار جلوگیری خواهد کرد تا مصرف‌کننده در انتهای خط نظام تولید- توزیع با خیالی آسوده به امر خرید بپردازد.
سخنگوی وزارت بازرگانی با تاکید بر اینکه با مجموعه‌هایی که بخواهند به بهانه هدفمند کردن یارانه‌ها اقدام به افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها کنند به شدت برخورد خواهد شد، افزود: هم‌اکنون که آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی صورت نگرفته دلیلی برای افزایش نرخ کالا‌ها وجود ندارد. هر چند پس از آن نیز بدون ارائه مدارک و مستندات، تغییر قیمت‌ها پذیرفته نیست.
شجاعی ادامه داد: بر همین اساس وزارت بازرگانی با همکاری وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات حکومتی اجازه هیچگونه افزایش قیمت و اجحاف به حقوق مصرف‌کنندگان را نخواهد داد.
به گفته وی پس از بررسی‌های به عمل‌آمده 106 شرکت که بعضا دارای برند نیز هستند به افزایش قیمت کالاهای خود اقدام کرده‌اند که با توجه به نامه سازمان بازرگانی استان تهران، تنها دو روز فرصت دارند که قیمت کالاهای خود را به روال گذشته بازگردانند؛ در غیر این صورت به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.
در پایان لازم به ذکر است  کالاهای حساس و ضروری  که برای شرکتها و موسسات مربوط فرستاده شده است شامل 1 - برنج، 2 - روغن نباتی، 3 - قند و شکر، 4 - گوشت قرمز، 5 - گوشت مرغ، 6 - تخم مرغ، 7 - نان، 8 - لبنیات؛ شیر، ماست، کره، پنیر، 9 - ماکارونی، 10 - حبوبات؛ عدس، انواع لوبیا، لپه نخود، 11 - چای، 12 - خرما، 13 - سیب زمینی، 14 - پیاز، 15 - گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی، 16 - میوه و مرکبات؛ سیب، موز، نارنگی و پرتقال، 17 - نهاده های دامی جو، ذرت، کنجاله سویا، 18 - پودر شوینده دستی، ماشینی، 19 - فولاد؛ فولاد خام، تیرآهن، میلگرد و ورق، 20 - سیمان خاکستری، 21 - کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر، 22 - لاستیک خودرو سواری، باری و اتوبوس می باشد .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۸ آذر