قاسمی افشار در مراسم نکوداشت خود تصریح کرد:
افتخار می‌کنم که آموزگار هستم


نخستین روز آخرین ماه پاییز سال جاری، پرونده یکی دیگر از برنامه‌های جشنواره ملی صنعت چاپ ایران بسته شد. سومین همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران، از ساعت 16:30 دوشنبه یکم آذر ماه سال 1389، در محل فرهنگسرای شفق تهران برگزار شد.

اخبار چاپ: نخستین روز آخرین ماه پاییز سال جاری، پرونده یکی دیگر از برنامه‌های جشنواره ملی صنعت چاپ ایران بسته شد. سومین همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران، از ساعت 16:30 دوشنبه یکم آذر ماه سال 1389، در محل فرهنگسرای شفق تهران برگزار شد.
همایش دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران، عمری سه‌ دوره‌ای دارد. از دومین دوره همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ، مراسم نکوداشت یکی از اساتید پیشکسوت آموزش صنعت چاپ ایران، به ترکیب برنامه‌های همایش افزوده شده است.
در دومین همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران و نخستین مراسم ویژه نکوداشت اساتید پیشکسوت آموزش صنعت چاپ، که در آبان ماه سال گذشته ـ سال 1388 ـ برگزار شد، مهندس بیژن درویش، پدر علمی صنعت چاپ ایران، مورد تقدیر قرار گرفت.
در سومین دوره این همایش و دومین دوره مراسم نکوداشت اساتید پیشکسوت صنعت چاپ، محمدحسین قاسمی افشار به عنوان استاد پیشکسوت انتخاب شده و مورد تقدیر و تکریم دست‌اندرکاران این مراسم ویژه، قرار گرفت.
مسئولیت برگزاری کلیه مراسم و برنامه‌های مرتبط با جشنواره ملی صنعت چاپ ایران که همزمان با روز ملی صنعت چاپ ـ 11 شهریور ماه ـ برعهده دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. این دفتر نیز از دومین دوره همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران، انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ را به منظور برگزاری باشکوه این مراسم انتخاب نموده است.
انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ نیز با بهره‌مندی از تجربیات دوره‌ی گذشته و برطرف نمودن نقاط ضعف موجود در برنامه‌ی قبلی، مراسم خاص و ویژه‌‌ای را در این دوره برگزار نمود. حضور چهره‌های برجسته صنعت چاپ کشور، اساتید و مدرسان، دانشجویان و... همه‌وهمه حکایت از دقت در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دارد.
سومین همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران و مراسم نکوداشت استاد مهندس محمدحسین قاسمی افشار، به شکل زیر برگزار شد:

ـ شروع مراسم:
در ابتدای این مراسم که با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن آغاز شد، مجری مراسم، حسینیان، به میهمانان و کلیه حاضران در این همایش خوشآمد گفته و قدردانی نمود. پس از سخنان مجری، جلال ذکایی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت.
وی در سخنان خود علاوه بر خوشآمدگویی به حاضران و تشکر و قدردانی از شخصیت‌های حاضر در مراسم، بر ضرورت توجه ویژه، خاص و منحصربفرد به مباحث آموزشی در صنعت چاپ ایران اشاره کرده و افزود: یکی از دغدغه‌های همیشگی و مداوم بنده همین مسئله آموزش و تقویت بنیان‌های علمی و تخصصی فعالان صنعت چاپ کشور بوده و هست. متأسفانه علیرغم تمام تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته و می‌گیرد، لیکن به علت عدم توجه و اهتمام ویژه و بایسته و شایسته طی سال‌های متمادی، این معضل کماکان وجود داشته و به نظر می‌رسد رفع آن نیازمند عزمی ملی و همه‌جانبه باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شخصیت‌های محترم و بزرگوار و ژرف‌اندیشی چون محمدحسین قاسمی افشار نیازمند مراسم تجلیل و تکریم و نکوداشت نیستند. چرا که سال‌های طولانی از عمر پربرکت‌شان را صرف آموزش و تعلیم و تربیت جوانان این مرز و بوم نموده‌اند و هیچ چشم‌داشت و انتظاری نیز نداشته‌اند. لیکن برگزاری مراسم و برنامه‌هایی از این جنس بیشتر جنبه انجام وظیفه دارد. کلیه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این مراسم، برگزاری این همایش را افتخاری مادام برای خود تصور می‌کنند.

ـ سخنرانی یوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ، در ادامه مراسم:
در ادامه سومین همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران، یوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین سخنرانی بود که پشت تریبون قرار گرفته و از دل‌مشغولی‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی این دفتر گفت.
افراش چالش‌های آموزشی صنعت چاپ را منحصر به این حوزه ندانسته و با اشاره به موضوعات مذهبی و... تصریح کرد: مشکل مسائل و معضلات آموزشی به صنعت چاپ محدود نمی‌شود. بلکه مطالعاتی که در این زمینه انجام شده حاکی است که در موارد و موضوعات بسیاری همین مشکل دامن‌گیر شده است. به عنوان نمونه بنده موضوعات مذهبی را بررسی کرده و مورد مطالعه قرار داده‌ام. در این حوزه نیز همایش‌ها، مسابقات، سمینارها، میزگردها و... برگزار می‌شوند، لیکن کمترین توجهی به مسائل و موارد آموزشی ندارند. علت این موضوع نیز، نتایج و آمارهایی است که در نتیجه‌ی برگزاری این‌گونه مراسم حاصل می‌شود. حال آن‌که مسائل و موارد آموزشی فاقد این گزارش‌های آماری و نتایج صریح است.
سرپرست دفتر امور چاپ در ادامه سخنان خود به موضوع تدوین نقشه راه اشاره کرده و افزود: بدیهی است که هر اقدام مؤثر و کارگشایی نیازمند تدوین استراتژی و ترسیم نقشه راه است. به بیان دیگر، برنامه‌ریزی‌های مدون و علمی در قالب زمانبندی‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت است. برنامه‌ریزی آموزشی در حوزه صنعت چاپ نیز نمی‌تواند بدون استفاده و بهره‌مندی از روش‌ها و متدلوژی مؤثر، مسیر رشد و کمال و تعالی را پی گرفته و پیشرفت نماید. لذا با بررسی‌های دقیق و برنامه‌ریزی‌های کارشناسی و علمی باید با تدوین نقشه راه و تبیین استراتژی دست یافتن به اهداف از پیش تعیین‌شده، به سرمنزل مقصود دست یافت.

ـ سخنرانی محمدحسن فکری، رئیس مرکز شماره 5 فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی
یکی از سخنرانی‌های منحصربفرد و خاص این همایش، سخنان محمدحسن فکری بود. این سخنان بیشتر به درددلی از سر غصه‌های بسیار می‌مانست، تا تدوین متنی برای سخنرانی در همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ.
محمدحسن فکری در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از استاد محمدحسین قاسمی افشار به عنوان یکی از مدیران گروه‌های این مرکز در سال‌های گذشته و استاد بیژن درویش به عنوان یکی از مؤسسین این مرکز، خود و همکاران فعلی این مراکز را میراث‌داران اقدامات درویش‌ها و افشارها طی سال‌های گذشته دانسته و خطاب به آنان گفت: من از شما تشکر و قدردانی بسیار می‌نمایم. زیرا ما راهی را ادامه می‌دهیم که شما ـ منظور استاد قاسمی افشار است ـ که شما و همکارانتان با سختی و مشقت بسیار آغاز نمودید. ما راهروان راهی هستیم که نخستین گام‌های آن را شما برداشتید.
فکری در ادامه اضافه کرد: بدیهی است امکانات و وسایل کمک آموزشی در حال حاضر نسبت به دوره‌های گذشته بسیار بیشتر و حتی بهتر شده است. حال آن‌که در زمان آقای افشار بسیار کمتر بود. لیکن علیرغم این موضوع هنوز نیز نیازمندی‌های بسیاری برای این مراکز وجود دارد. نیازهای مستمری برای مراکز آموزشی در صنعت چاپ کشور وجود دارد.
امروزه ما مشکلات بسیاری در اداره این مراکز آموزشی داریم. امیدواریم بتوانیم با رفع مشکلات و موانع مالی و اقتصادی موجود، راه‌هایی را برای پیشرفت و توسعه روزافزون صنعت چاپ کشور به دست آوریم.

ـ سخنرانی محمدحسین قاسمی افشار
محمدحسین قاسمی افشار، آخرین سخنرانی بود که در مراسم نکوداشت خود، بر روی سن رفته و پشت تریبون قرار گرفت. وی زمان بسیار اندکی را به خود اختصاص داد، که مقدار بسیار زیادی از این زمان به تشکر از برگزارکنندگان این مراسم سپری شد.
وی ضمن تشکر از کلیه برگزارکنندگان مراسم نکوداشت خود، نکاتی را یادآور شد. وی در این خصوص تصریح کرد: آموزش اصلی‌ترین بنیان هر صنعت و هر مسئله‌ای است. هیچ رشد، شکوفایی و پیشرفتی را بدون توجه و اهتمام به امر آموزش نمی‌توان انتظار داشت. بدیهی است تنها در صورتی می‌توانیم انتظار پیشرفت و توسعه را در عرصه‌های مختلف داشته باشیم، که به موضوعات آموزشی این حوزه‌ها توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.
من با افتخار عرض می‌کنم که بیشترین سال‌های عمر خویش را در امر آموزش و تعلیم و تربیت، نوجوانان و جوانان این مرز و بوم سپری کرده‌ام. من عاشق آموزگاری و تدریس و تعلیم بوده و هستم. هیچ انتظاری نیز از هیچ کس و هیچ چیزی ندارم، بجز توجه و اهتمام نسبت به موضوع آموزش، پرورش و تعلیم هنرآموزان و دانشجویان.
محمدحسین قاسمی افشار در بخش پایانی سخنان خود به شدت متأثر شده و تحت تأثیر عواطف خود، برگزاری این مراسم را بسیار بیشتر از حد و اندازه خویش عنوان کرده و نتوانست به سخنان خود ادامه دهد.

ـ پایان مراسم
در انتهای مراسم نکوداشت استاد مهندس محمدحسین قاسمی افشار هدایا و لوح‌هایی از سوی دفتر امور چاپ، انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، تعاونی لیتوگرافان تهران، اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران و اداره کل برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهش وزارت آموزش و پرورش به استاد قاسمی افشار اهدا شد.
در پایان از همسر و فرزند ارشد استاد نیز دعوت به عمل آمد تا بر روی سن رفته و در کنار مهندس محمدحسین قاسمی افشار قرار گیرند تا بدینوسیله از صبوری و تحمل سال‌های سال خانواده استاد نیز قدردانی و سپاس‌گذاری به عمل آید.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲ آذر