مدیر انتشارات کتاب پنجره در گفت و گو با اخبار چاپ :
کنترل کیفیت در صحافی دقیق نیست


مدیر انتشارات کتاب پنجره گفت: مشکلات موجود در صحافی کتاب به عدم کنترل کیفیت دقیق برمی گردد .

محمد یراقچی با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: استانداردها در صحافی کتاب رعایت نمی شود و در صورت خراب شدن کتاب، همه چیز با یک عذرخواهی تمام می شود و مساله ای به اسم خسارت وجود ندارد. رعایت نشدن استانداردها به عدم مسوولیت پذیری مسوولان فنی چاپخانه ها برمی گردد .

او درباره اینکه برای این استانداردسازی چه کارهایی باید انجام شود نیز گفت: فکر می کنم پیش از استانداردسازی در حوزه صحافی باید مسوولیت پذیری در این حوزه تقویت شود. از طرف دیگر فکر می کنم اگر دادن خسارت در قبال خراب شدن یک کتاب در کشور ما باب شود، همه در برابر کتاب پاسخگو خواهند بود .

این ناشر در پاسخ به این سوال که مشکلات صحافی کتاب تا چه حد به فرسودگی دستگاهها بر می گردد، گفت: اگر مجموعه چاپ و صحافی مدرن باشد، بدون شک بر روی کیفیت اثر مثبت می گذارد اما من به تجربه دیده ام که با دستگاههای فرسوده چاپ و صحافی نیز می توان کارهای خوبی ارائه کرد.به شرظ آنکه اصول، نظم و شرافت کاری رعایت شود .

یراقچی با اشاره به مسائلی که کتاب هایی با شمارگان انبوه در این زمینه به وجود می آورد نیز گفت: تولید کتاب در ایران به دو بخش انبوه (آموزشی و کمک آموزشی) و محدود (کتاب های حوزه عمومی) تقسیم می شود. چون کار در حوزه کتاب های عمومی سود زیادی برای صحافی و چاپخانه ندارد، وقت کافی برای این کار نمی گذارند و در عوض به سراغ کتاب های نوع اول می روند که به دلیل تاریخ مصرف دار بودن، کسی توقع ندارد کیفیت صحافی آنها بالا باشد .

وی افزود: به عقیده من شمارگان های بالا، به اخلاق حرفه ای در حوزه صحافی لطمه می زند. به همین دلیل برخی صحافی های باکیفیت از قبول کتاب هایی که شمارگان بالا دارد و قرار است چسب و صحافی قوی نداشته باشد، خودداری می کنند تا اخلاق حرفه ای خود را حفظ کنند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ چهارشنبه ۳۱ تير