مقداد تکلوزاده عامل توسعه خوشه صنعتی خرمای بم:
اعتمادسازی در سایه استاندارد


آیین نامه ی نشان استاندارد خرمای شهرستان بم با هدف اثبات مرغوبیت کالا و ایجاد اعتماد برای خریداران و مصرف کنندگان از اصل بودن خرمای بسته بندی شده؛ تدوین شده است.

خبرنگار اخبارچاپ کرمان: مقداد تکلوزاده، عامل توسعه خوشه صنعتی خرمای بم در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: آیین نامه‌ی نشان استاندارد خرمای شهرستان بم با هدف اثبات مرغوبیت کالا و ایجاد اعتمادسازی برای خریداران و مصرف کنندگان داخلی و خارجی، از اصل بودن خرمای بسته بندی شده؛ تدوین شده است.
تکلوزاده در این گفتگو بر لزوم استفاده از شاخص‌ها و معیارهای استاندارد در صنعت بسته‌بندی تأکید کرد. وی که به عنوان عامل توسعه خوشه صنعتی خرمای بم، اقدامات اثربخشی در توسعه صادرات این محصول، در قالب بسته‌بندی‌های نزدیک به استاندارد، انجام داده است، جهت‌گیری روند فعلی را مثبت ارزیابی کرده، سرعت و شتاب آن را ناکافی دانست.
آن‌چه در پی می‌خوانید، نتیجه‌ی این گفتگو است: 
جناب آقای تکلوزاده، آیین‌نامه‌ی نشان استاندارد خرمای شهرستان بم با چه هدفی تدوین شده است؟ و این نشان چه تأثیری بر روند صادرات بهینه محصول خرما دارد؟
ـ همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، مهم‌ترین تأثیر نشان استاندارد بسته‌بندی خرمای شهرستان بم، اعتمادسازی میان گروه خریداران و مشتریان این محصول است. در ضمن اعطای این نشان دست سودجویان و سوداگران غیرقانونی را از این محصول استراتژیک کوتاه می‌سازد. اگر بتوانیم با تدوین این آیین‌نامه و در پی آن با اعطای نشان بسته‌بندی استاندارد خرمای شهرستان بم، شرایطی را ایجاد کنیم تا اثری از بسته‌بندی‌های غیربهداشتی و غیرقانونی، باقی نماند، به یکی از مهم‌ترین و ارزنده‌ترین اهداف خود دست یافته‌ایم.

پس از تدوین آیین‌نامه‌ی مذکور، نشان استاندارد بسته‌بندی خرما با چه شرایطی اعطا می‌شود؟ و چه شرکت‌ها و مؤسساتی می‌توانند از امتیازات این نشان بهره‌مند شوند؟
ـ دریافت این نشان شرایط خاصی را می‌طلبد. تنها شرکت‌ها و واحدهای صنعتی خاصی می‌توانند این نشان را دریافت نمایند. یکی از شرایط دریافت نشان مذکور عضویت در شرکت تعاونی سردخانه‌داران شهرستان بم است. از دیگر شرایط و الزامات دریافت نشان استاندارد بسته‌بندی خرما، داشتن نشان اولیه استاندارد در واحدهای صنعتی متقاضی است. داشتن نام تجاری یا برند ثبت شده در شرکت‌های ذیصلاح از دیگر شرایط دریافت این نشان است. یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت نشان استاندارد بسته‌بندی خرما دارا بودن بسته‌بندی بهداشتی است. به عبارت دیگر، تنها واحدهای بسته‌بندی و نگه‌داری کالایی می‌توانند این نشان را دریافت کنند که پیش از این از خط تولید و بسته‌بندی بهداشتی ـ مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ استفاده نموده باشد.
رعایت موارد مورد اشاره برای دریافت این نشان توسط واحدهای صنعتی الزامی است ، این امر حتی زمانی که افراد حقیقی و یا حقوقی موفق به دریافت نشان شده اند نیز ادامه دارد .شاخص رنگ، تعداد خرمای مشخص در یک بسته، وزن یکسان بسته‌ها، کیفیت چاپ بسته بندی در بچه‌کارتن(اولیه) و مادرکارتن(ثانویه) و در آخر ایجاد شرایط و فضای مناسب برای رعایت شرایط و اصول بهداشتی در بسته بندی از مواردی است که لحاظ خواهد شد. 

تاکنون چه اقداماتی در راستای تدوین این آیین‌نامه صورت گرفته است؟ آیا موفق شده‌اید اقدامات اجرایی قابل تأملی در این مسیر بردارید؟
ـ خوشبختانه موفق شده‌ایم که اقدامات مؤثر و قابل تأملی را در مسیر تدوین آیین‌نامه نشان استاندارد بسته‌بندی خرمای بم برداریم. تاکنون کمیته اجرایی، کمیته نظارت ارزشیابی، کمیسیون بررسی صلاحیت‌ها و... در ساختار اجرایی تدوین آیین‌نامه تشکیل شده‌اند. مقداد تکلوزاده خاطرنشان کرد: کمیته اجرایی وظیفه تایید به منظور رعایت و پایبندی به اصول استاندارد را دارد؛ و داشتن حداقل کیفیت به تایید ناظران کمیته کیفیت بسته‌بندی شهرستان بم خواهد رسید. 
توسعه فرآیند صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به تجربیات ارزنده‌ای که در زمینه صادرات محصولات کشاورزی دارید و همچنین با عنایت به شناختی که از کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه دارید، چه راهکاری را برای توسعه صادرات محصولات در ایران می‌شناسید؟
ـ یکی از اصلی‌ترین مشکلات و معضلات توسعه صادرات در ایران کمبود نقدینگی است. این معضل نیز تنها و تنها در سایه ایجاد شرکت‌های بزرگ و عظیم شراکتی قابل رفع است. به بیان دیگر، در بازار رقابتی امروز تنها مؤسساتی می‌توانند شرایط خود را بازار حفظ کنند که قیمت تمام شده آن‌ها توان رقابت با دیگر مؤسسات و شرکت‌های رقیب را داشته باشد.
از این رو، شرکت‌های بزرگ در سایه انباشت نقدینگی و سرمایه می‌توانند به این مهم نایل آیند. تأسیس و راه‌اندازی این شرکت‌ها نیز فقط با ایجاد کنسرسیوم‌های داخلی ـ از طریق تجمیع چند شرکت و مؤسسه صادرکننده داخلی ـ امکان‌پذیر می‌شود. متأسفانه یکی از مشخصه‌های غلط فرهنگی ما ایرانیان، عدم اقبال و استقبال از شراکت و فعالیت‌های اقتصادی شراکتی است. بدین جهت تمایلی به انجام این کار و تشکیل کنسرسیوم‌های داخلی ندارند. لیکن به اعتقاد بنده مهم‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین راه توسعه صادرات و حضور اثربخش در بازارهای بین‌المللی است.
کشورهایی نظیر ترکیه، تونس و برخی از کشورهای منطقه نیز تنها از همین طریق توانسته‌اند نسبت به توسعه صادرات و حضور پربار و تأثیرگذار خود در بازارهای بین‌المللی اقدام نمایند.
بهناز حسینی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۱ آبان