مدیر انتشارات محراب قلم با اشاره به وضعیت صحافی در کشور:
کیفیت فنی اکثر کتاب ها در ایران پایین است


«عمده ترین مشکل چاپ و صحافی به روز نبودن ماشین آلات است.»

مدیر انتشارات محراب قلم با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: کهنگی این دستگاهها برای ناشران دردسرساز است. این مساله باعث می شود سرعت کار و کیفیت کتاب ها افت کند و متاسفانه این مساله در کشور عمومیت دارد.

 «عبدالعظیم فریدونی» ضمن انتقاد از جدا بودن واحدهای صحافی از چاپخانه ها نیز گفت: وقتی صحافی ها مستقل از چاپخانه ها عمل می کنند، ضمن انتقال فرم های چاپی از چاپخانه به صحافی ضایعات ناگزیری به وجود می آید و ناشران نمی توانند تشخیص دهند ضایعات از جانب کدام واحد صنفی به وجود آمده است؛ چون هیچ یک از آنها زیر بار مسوولیت ضایعات نمی روند.

 فریدونی با اشاره به توان اقتصادی پایین نشر کشور گفت: چون قیمت کتاب در کشور پایین است، صحافی ها نمی توانند بهای بیشتری از ناشران طلب کنند. زمانی که قدرت پرداخت ناشران کم است و در صحافی ها از دستگاههای قدیمی استفاده می شود، کیفیت کتاب ها هم پایین می آید.

 وی افزود: متاسفانه توان اقتصادی واحدهای صنفی مرتبط با صنعت چاپ هم پایین است و نمی توانند ماشین آلات مدرن وارد کنند و چون مکان مناسب و نیروی متخصص نیز در اختیار ندارند، تنها کیفیت کتاب های ناشران حرفه ای که توان پرداخت بهای سنگین تری را دارند قابل قبول است. این ناشران ناچارند برای تولید کتاب های باکیفیت، با معدود صحافی هایی کار کنند که با دریافت دستمزد بالاتر کار بهتری ارائه می دهند. البته تعداد این صحافی ها معدود است و اگر قرار باشد همه ناشران کارهای خود را به آنها بدهند، نمی توانند پاسخگوی نیاز بازار باشند.

 فریدونی درباره مشکلاتی که صحافی بی کیفیت برای کتاب ها به وجود می آورد نیز به اخبار چاپ گفت: در صحافی بی کیفیت اوراق به درستی تا نمی خورد و همین مساله باعث می شود که صفحات کتاب تنظیم نباشد. این مساله خصوصا در کتاب های رنگی به چشم می خورد و ما شاهد کتاب هایی هستیم که تصویرهای بزرگ آنها که در دو صفحه روبروی هم چاپ شده است، تراز نیست.

 وی افزود: زمانی که سخت افزار آماده سازی کتاب کیفیت خوبی نداشته باشد، کتاب دوام کمتری خواهد داشت.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ يکشنبه ۲۸ تير