عضو کمیته علمی کنفرانس ملی مدیریت بر چاپ خبر داد
تعطیلی بیش از 60 کارخانه تولید شکلات به دلیل ضعف بسته بندی


برگزاری کنفرانس های علمی در حوزه صنعت چاپ بر ارتقای این صنعت اثرگذار است.

 یک عضو هیات علمی اولین کنفرانس ملی مدیریت بر کیفیت در چاپ با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: تبادل افکار میان کارشناسان تجربی و آکادمیک، کارشناسان داخلی و خارجی، دانشکده های دولتی و موسسات غیرانتفاعی و اتحادیه ها و تعاونی های حرفه ای این حوزه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه دست اندرکاران حوزه صنعت چاپ مفید است.

«مسعود گودرزی»  با اشاره به اینکه هنوز مدیران برخی واحدهای چاپی کشور به مقولات آکادمیک صنعت چاپ بی توجه هستند، افزود:برگزاری چنین کنفرانس هایی توجه این افراد را به اهمیت مباحث آکادمیک در این حوزه جلب می کند. متاسفانه هم اکنون با وجود اینکه دانشگاه هنر و دانشگاههای غیرانتفاعی در حوزه آکادمیک صنعت چاپ فعالیت می کنند، برخی دست اندرکاران حرفه ای این حوزه هنوز به صورت سنتی کار می کنند و ایمان ندارند که چاپ می تواند یک رشته دانشگاهی کاربردی محسوب شود. این کنفرانس آنها را به این نکته توجه می دهد که رشته صنعت چاپ به مدد فعالیت های آکادمیک در دنیا پیشرفت زیادی کرده است و صنعت چاپ ما نیز به کارشناسان تحصیل کرده نیاز دارد.

این مدرس رشته چاپ دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر درباره ارتقای علمی چاپ در برخی کشورها می گوید: کشورهایی مانند هند و امارات متحده عربی شهرک های صنعتی و انستیتوهای تخصصی چاپ را راه اندازی کرده اند و گذار از مرحله سنتی به صنعتی را در کشورهای خود سرعت بخشیده اند. برگزاری چنین کنفرانس هایی باعث می شود بتوانیم از تجربیات دیگران استفاده بهینه کنیم.

گودرزی با اشاره به اهمیت بسته بندی و چاپ در صنایع کشور  گفت: یکی از مهم ترین گزینه های ملی ما در صادرات، چاپ و خصوصا بسته بندی است و بدون آن بسیاری از صنایع ما تعطیل می شود. بنابراین یکی از ارکان اصلی صادرات ما بسته بندی است. متاسفانه هم اکنون به خاطر ضعف هایی که در زمینه بسته بندی در کشور ما به وجود آمده، بازار بسیاری از کشورها از اختیار ما خارج شده و به دست فعالان صنعت چاپ در کشور ترکیه افتاده است.

وی افزود: بیش از 60 کارخانه شیرینی و شکلات کشور که محصولات آنها در  کشورهای همسایه بازار خوبی داشت، با وجود جنس های مرغوب تری که نسبت به ترکیه و کشورهای دیگر دارند، به دلیل ضعف بسته بندی تعطیل شده اند.

او ارتقای بسته بندی را از راههای ارتقای چاپ تجاری و فرهنگی ایران دانست و گفت: در برنامه های کنفرانس مدیریت بر کیفیت در چاپ به وجوه مختلف فرهنگی و صنعتی چاپ در کنار یکدیگر نگریسته شده است. این در حالی است که به اعتقاد من بازگشت سرمایه ای که در زمینه چاپ بسته بندی وجود دارد، به ارتقاء وجوه فرهنگی صنعت چاپ نیز می انجامد.

گودرزی در پاسخ به این سوال که با وجود نگاه سنتی که به مقوله صنعت چاپ در کشور وجود دارد، برگزاری کنفرانس های ملی  تا چه حد می تواند اثرگذار باشد، می گوید: مسلما با یک کنفرانس نمی توان امیدوار بود که نگاه سنتی به کلی مدرن و آکادمیک شود. همیشه زمانی که تکنولوژی های جدید به هر صنعتی وارد می شود، سنت به مقابله با آن بر می خیزد. اما به گمان من به دلیل فرهنگی بودن قشر صنعت چاپ، با نگاه بازتری به ضرورت مسائل آکادمیک و مدرن این صنعت نگریسته می شود و می توان به تاثیرگذاری کنفرانس ها امیدوار بود.

به گزارش اخبار چاپ، وی در پایان با اشاره به بر زمین زده شدن کلنگ احداث شهرک صنعتی چاپ ابراز امیدواری کرد که این مساله گام بزرگی در جهت ارتقای صنعت چاپ باشد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ يکشنبه ۲۸ تير