درخواست اتحادیه‌های چاپ 6 استان:
زمان برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری چاپ به تعویق بیفتد.


اتحادیه‌های چاپ قم، اصفهان، کرمان، شیراز، گیلان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌ی کشوری چاپ شدند

: اتحادیه‌های چاپ قم، اصفهان، کرمان، شیراز، گیلان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌ی کشوری چاپ شدند. به گزارش اخبار چاپ، اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های چاپی استان‌های مذکور، در تاریخ 25 مردادماه سال جاری نامه‌ای را خطاب به هیات عالی انتخابات اصناف کشور تنظیم نموده و ارسال کرده‌اند.
فعالان صنفی صنعت چاپ، در استان‌ها و شهرستان‌های قم، اصفهان، کرمان، شیراز، گیلان، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، در این نامه ضمن اعلام مراتب اعتراض خود نسبت به زمان برگزاری انتخابات اتحادیه‌ی کشوری چاپ و همچنین ضوابط ثبت‌نام ـ جهت کاندیداتوری در انتخابات ـ، خواستار تعویق زمان برگزاری و تمدید مهلت ثبت‌نام در انتخابات شده‌اند.
در نامه‌ی مسئولان اتحادیه‌ها و فعالان صنفی شهرستان‌های مذکور، دو دلیل عمده برای اعتراض به روند فعلی برگزاری و ضوابط حاکم بر آن ذکر شده است:
الف ـ به علت تعدد اندک واحدهای صنعتی چاپ در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها و حتی مراکز استان‌های کشور، تمامی رسته‌های چاپی ـ اعم از لیتوگرافی‌ها، چاپخانه‌ها و صحافی‌ها ـ تنها دارای یک اتحادیه هستند. بدین معنی که در این شهرها، کلیه‌ی رسته‌های صنفی صنعت چاپ در قالب یک هیات مدیره فعالیت می‌نمایند. در نتیجه ترکیب هیات مدیره این اتحادیه‌ها، متشکل از مدیران چاپخانه، لیتوگرافی و صحافی است. از آن‌جا که در اطلاعیه وزارت بازرگانی قید شده که تنها مدیران چاپخانه‌های عضو هیات مدیره اتحادیه‌های مستقل یا همگن می‌توانند برای ثبت‌نام در انتخابات اقدام نمایند، بسیاری از فعالان صنعت چاپ در استان‌ها شهرستان‌های مختلف امکان عضویت در ترکیب هیات مدیره اتحادیه‌ی کشوری چاپ را از دست می‌دهند.
اعضای هیات مدیره‌ی اتحادیه‌های استان‌های قم، اصفهان، کرمان، شیراز، گیلان، خراسان شمالی، خراسان شمالی و خراسان رضوی، بدین علت خواستار تغییر ضوابط کاندیداتوری در انتخابات هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی کشوری چاپ شدند.
ب ـ از میان 30 استان کشور تنها در 12 استان، اتحادیه‌های مستقل صنعت چاپ فعالیت می‌کنند. بدین ترتیب و در گام نخست اطلاعیه وزارت بازرگانی باید ابتدا به 12 استان ارسال می‌شد؛ سپس باید اتحادیه‌های همگن بررسی می‌شدند و در صورت اهراز شرایط لازم، برای آنان نیز ارسال می‌شد.
حال آن‌که این اطلاعیه برای تعدادی از استان‌ها، پس از اتمام مهلت ثبت‌نام یا در روز آخر، ارسال شده است. بررسی‌های اولیه حاکی است اطلاعیه ثبت‌نام در انتخابات و عضویت در ترکیب هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی کشوری چاپ حداقل به 6 استان (استان‌های قم، اصفهان، کرمان، شیراز، گیلان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی)، پس از اتمام مهلت ثبت‌نام ارسال شده است. این امر موجب گردید امکان ثبت‌نام از فعالان صنفی در نیمی از کشور (50 درصد از استان‌هایی که دارای اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ مستقل هستند) سلب شود.
دومین درخواست اتحادیه‌های چاپ استان‌های شش‌گانه از هیات عالی نظارت بر انتخابات اصناف کشور، تمدید مهلت ثبت‌نام بود؛ که این درخواست بنا به دلایل ذکر شده مطرح شده است.
لیکن با کمال تأسف باید اذعان داشت که براساس نتایج آخرین پیگیری‌ها، تاکنون هیچ پاسخ مقتضی و درخور توجهی از سوی مسئولان ذیربط و دست‌اندرکاران هیات عالی انتخابات اصناف کشور ارائه نشده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۱ مهر