در پی حضور پربار در نمایشگاه مالزی:
ارتباط سازنده با صنعت‌‌‌‌گران آسیایی


مسئولان و دست‌اندرکاران انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ پس از حضور موفق در نمایشگاه آیپکس در کشور انگلستان و بهره‌برداری از توافقات صورت گرفته در این نمایشگاه، تصمیم گرفتند اینبار حضور در نمایشگاه‌های تخصصی صنعت چاپ در کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.س.آن) را تجربه کنند
اخبار چاپ: انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ تنها غرفه‌گذار ایرانی چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه چاپ کوالالامپور مالزی بود. به گزارش اخبار چاپ، مسئولان و دست‌اندرکاران انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ پس از حضور موفق در نمایشگاه آیپکس در کشور انگلستان و بهره‌برداری از توافقات صورت گرفته در این نمایشگاه، تصمیم گرفتند اینبار حضور در نمایشگاه‌های تخصصی صنعت چاپ در کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.س.آن) را تجربه کنند. بدین شکل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ به عنوان نخستین و تنها غرفه‌گذار چهارمین دوره‌ی نمایشگاه دوسالانه‌ی مالزی (کوالالامپور) شرکت نماید.
این نمایشگاه از 6 تا 9 آگوست 2010 میلادی (15 تا 18 مرداد 1389 هجری شمسی) در مرکز نمایشگاهی کوالالامپور برگزار شد. چهارمین نمایشگاه چاپ مالزی بیش از 20 هزار بازدیدکننده داخلی و افزون بر 4 هزار و 700 بازدیدکننده تخصصی خارجی را به خود جذب کرده بود. چهارمین دوره نمایشگاه مالزی در مساحتی بالغ بر 17 هزار و 800 متر مربع برگزار گردید. براساس آمارهای ارائه شده توسط مجریان و برگزارکنندگان این نمایشگاه، عمده بازدیدکنندگان، تخصصی بوده و به گروه‌های زیر تقسیم می‌شدند. بازدیدکنندگان چهارمین دوسالانه‌ی چاپ مالزی عبارتند از: فعالان صنعت گرافیک، متخصصان حرفه‌ای گرافیک (طراحان گرافیک، گرافیست‌ها)، بنگاه‌های تبلیغاتی، مدیران چاپخانه‌ها، مدیران مسئول انتشارات‌ها، سرمایه‌گذاران صنعت چاپ و بسته‌بندی، واردکنندگان، صادرکنندگان و عوامل فروش ماشین‌آلات وتجهیزات صنعت چاپ و بسته‌بندی، فروشندگان لوازم مصرفی، ملزومات و لوازم یدکی، اپراتوران صنعت چاپ و بسته‌بندی و نمایندگان دفاتر دولتی مرتبط با صنعت چاپ و بسته‌بندی.
حضور تنها یک غرفه‌گذار ایرانی در نمایشگاهی با این وسعت و همچنین با عنایت به ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.س.آن)، حساسیت‌ها و مسئولیت‌های تیم اعزامی و نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ را در این نمایشگاه بسیار بالاتر برده بود. لیکن خوشبختانه علیرغم وجود مشکلات و معضلات فراوان و نیز مسئولیت حساس نمایندگان انجمن، عملکرد و کارنامه بسیار موفقی از این نمایشگاه روی داد.
برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان مجموعه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از کشورهای مختلف، توافق و تفاهم با گروه‌های تخصصی بازدیدکننده از نمایشگاه، رایزنی و برقراری ارتباط و تعامل سازنده با فعالان صنعت چاپ وبسته‌بندی در ابعاد و سطح بین‌المللی و... از جمله اقدامات و برنامه‌های نمایندگان انجمن در نمایشگاه چاپ کوالالامپور بود.
برخی از اقدامات، توافقات و دستاوردهای انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه چاپ و بسته‌بندی کوالالامپور (مالزی) به شرح زیر است:

الف) نخستین روز:
1. نشست مشترک با نماینده انجمن چاپ، صنایع ماشین‌سازی و صنایع وابسته چین:
یکی از مهم‌ترین اقدامات انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در دوسالانه‌ی چاپ مالزی، رایزنی و برقراری ارتباط با آقای پروفسور وانگ دمائو Wang Demao بود. نتیجه ارتباط با آقای پروفسور وانگ دمائو، برگزاری نشست مشترک با ایشان در نخستین روز نمایشگاه چاپ مالزی و در محل غرفه‌ی انجمن بود. پروفسور وانگ دمائو Wang Demao مدیر اجرایی انجمن چاپ، صنایع ماشین‌سازی و صنایع وابسته چین (PEIAC) و رئیس دوره‌ای انجمن صنایع چاپ آسیا هستند.
دمائو در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور نماینده ایران در دوسالانه‌ی چاپ مالزی، از انجمن دعوت نمود تا به عضویت انجمن صنایع چاپ آسیا درآید. این انجمن 1440 عضو داشته و در تمامی قاره پهناور آسیا گسترده است.
از دیگر نتایج این نشست، دعوت از انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ نسبت به حضور در نمایشگاه چاپ گوانگ دانگ Guangdong یا Print China 2011 بود. در این نمایشگاه هزار کمپانی از سراسر جهان حضور دارند؛ که در این میان 800 کمپانی از کشور چین حضور دارند.
در پایان این نشست آقای پروفسور وانگ دمائو Wang Demao اعلام کرد، حاضرند شرایط بازدید اعضای انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ را از کارخانجات و تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات کشور چین در شهرهای پکن، شانگهای، گوانگ و... را فراهم آورند.
دستاوردهای جلسه‌ی مشترک با پروفسور وانگ دمائو Wang Demao، می‌تواند به پیشبرد اهداف انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ کمک‌های شایان توجهی نماید.

2. نشست مشترک با آقای کیم Kim، مدیر نمایشگاه KIPES 2010 کره جنوبی:
دومین جلسه نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در نخستین روز برگزاری نمایشگاه دوسالانه‌ی چاپ کوالالامپور، برگزاری نشست مشترکی با آقای کیم Kim، مدیر نمایشگاه KIPES 2010 کره جنوبی بود. نمایشگاه KIPES کره جنوبی برای اولین بار در سال 1978 میلادی در ابعاد بین‌المللی و هر دو سال یکبار برگزار شده است.
آقای کیم Kim در این نشست از مسئولان انجمن دعوت نمود تا در KIPES 2010 کره جنوبی شرکت نمایند. برگزارکنندگان این نمایشگاه امکانات و فرصت‌های قابل تأملی را در اختیار غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. به عنوان نمونه، شرکت KIPES هزینه دریافت ویزا و هزینه‌های جانبی آن را به منظور حضور حداکثری غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان تخصصی تقبل می‌نماید.
هفدهمین دوره دوسالانه‌ی صنعت چاپ و بسته‌بندی KIPES 2010 کره جنوبی در مساحتی بالغ بر 18 هزار و 450 متر مربع برگزار خواهد شد. تاکنون 357 کمپانی مطرح بین‌المللی از 25 کشور جهان جهت حضور و دریافت غرفه در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند. پیش بینی آقای کیم Kim حاکی است بیش از 20 هزار نفر (بازدیدکننده تخصصی) از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند. در انتهای این جلسه کاتالوگ و دعوت‌نامه نمایشگاه توسط آقای کیم Kim به نمایندگان انجمن تحویل داده شد.

3. نشست مشترک با آقای دائود دی.سلیم Daud D.Salim، مدیر نمایشگاه All Print Indonesia از کشور اندونزی:
آخرین فعالیت انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در نخستین روز دوسالانه‌ی چاپ کوالالامپور برگزاری جلسه مشترک با آقای دائود دی.سلیم Daud D.Salim، مسئول و مدیر نمایشگاه All Print Indonesia از کشور مالزی بود. در این جلسه که در ساعات پایانی روز اول نمایشگاه برگزار شد، آقای دائود دی.سلیم Daud D.Salim از مسئولان انجمن دعوت نمود تا در نمایشگاه All Print Indonesia به عنوان غرفه‌گذار حضور یابند.
پنجمین دوره All Print Indonesia، از 27 تا 30 اکتبر 2010 میلادی (5 تا 8 آبان ماه 1389 هجری شمسی) در مرکز نمایشگاهی جاکارتای اندونزی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه 263 غرفه‌گذار از 18 کشور جهان شرکت دارند. در چهارمین دوره All Print Indonesia، تعداد 13 هزار 573 نفر بازدیدکننده تخصصی حضور داشتند؛ پیش بینی آقای دائود دی.سلیم Daud D.Salim حاکی است این تعداد در پنجمین دوره به 18 هزار نفر افزایش یابد.
در پایان این نشست آقای دائود دی.سلیم Daud D.Salim به عنوان مدیر و مسئول اصلی برگزاری این نمایشگاه به نمایندگی از صنعت‌گران اندونزیایی از انجمن دعوت نمود تا در این دوره نمایشگاه All Print Indonesia حضور یابد. فرم ثبت نام دریافت غرفه، کاتالوگ و شناسنامه نمایشگاه نیز توسط ایشان به نمایندگان انجمن تحویل داده شد.

ب)دومین روز:
دومین روز حضور نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در دوسالانه‌ی صنعت چاپ مالزی به برگزاری جلسه و رایزنی با فعالان صنعت چاپ مالزی در ایالت سلانگور این کشور سپری شد. ایالت سلانگور مهم‌ترین استان اقتصادی کشور مالزی بوده و صنعت چاپ در این ایالت، یکی از پیشرفته‌ترین صنایع محسوب می‌شود.

1. نشست مشترک با آقای ان.ال. چوآ N.L.Chua، عضو انجمن چاپ ایالت سلانگور و مدیر شرکت UPA نمایندگی کمپانی کوموری در کشور مالزی:
در دومین دوسالانه‌ی چاپ مالزی، نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ جلسه‌ی مشترکی را با آقای ان.ال. چوآ N.L.Chua برگزار نمودند. آقای ان.ال. چوآ N.L.Chua عضو ارشد انجمن صنعت چاپ ایالت سلانگور است. از دیگر فعالیت‌های آقای ان.ال. چوآ N.L.Chua مدیرعاملی شرکت نمایندگی UPA است. این شرکت دارنده نمایندگی انحصاری کمپانی کوموری در کشور مالزی است. این نمایندگی انحصاری شامل واردات ماشین‌آلات، ملزومات، لوازم یدکی و آموزش نیز می‌شود.
آقای ان.ال. چوآ N.L.Chua در این نشست آمادگی خود و شرکت متبوعش را جهت ارسال و فروش قطعات، لوازم یدکی، ملزومات چاپ و ماشین‌آلات دست دوم به ایران اعلام کرد. در ضمن وی ابراز تمایل کرد حاضر به برگزاری دوره‌های آموزشی در ایران و مالزی ـ به منظور استفاده و بهره‌مندی صنعت‌‌‌گران ایرانی ـ با همکاری انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ هستند. نمایندگان انجمن نیز آمادگی خود را برای ایجاد همکاری‌های دو جانبه اعلام نمودند.

2. نشست مشترک با آقای تی چونگ توان Tee Cheong Tuan، مدیر چاپخانه دیجیپرس و نایب رئیس انجمن صنعت چاپ چینی‌های مقیم ایالت سلانگور مالزی:
یکی از رویدادهای جالب توجه دومین روز دوسالانه‌ی چاپ مالزی در غرفه انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، برگزاری جلسه و نشست مشترک با مدیرعامل چاپخانه دیجیپرس و نایب رئیس انجمن صنعت چاپ چینی‌های مقیم ایالت سلانگور مالزی، آقای تی چونگ توان Tee Cheong Tuan بود.
تی چونگ توان Tee Cheong Tuan در این نشست به عنوان نایب رئیس انجمن صنعت چاپ چینی‌های مقیم ایالت سلانگور حضور یافته بود. وی در نشست مشترک با نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، بیشتر به تشریح سابقه فعالیت و عملکرد انجمن متبوع خود پرداخت. به گفته تی چونگ توان Tee Cheong Tuan، انجمن صنعت چاپ چینی‌های مقیم ایالت سلانگور، بیش از 65 سال فعالیت صنعتی را در کارنامه عملکرد خود دارد و یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های مردم‌نهاد صنعت چاپ در کشور مالزی محسوب می‌شود.
در پایان این نشست تی چونگ توان Tee Cheong Tuan به نمایندگی از انجمن صنعت چاپ چینی‌های مقیم ایالت سلانگور ابراز تمایل نمود تا با انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ همکاری‌های وسیع‌تری داشته باشد. نمایندگان انجمن نیز ضمن تنظیم گزارشی مبسوط، اهم مذاکرات صورت گرفته را جهت طرح در هیات مدیره به تهران ارسال کردند.

ج)سومین روز:
در سومین روز دوسالانه‌ی صنعت چاپ مالزی نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ جلسات مشترکی با نمایندگانی از کشورهای هند و مالزی برگزار کردند. در دو جلسه مذکور بحث و تبادل نظر پیرامون حضور انجمن در نمایشگاه‌های تخصصی کشور هند و همچنین همکاری آموزشی با کمپانی‌هایی در مالزی صورت گرفت.

1. نشست مشترک با آقایان ساتیش باجوا Satish Bajwa و اچ.وی.شد H.V.Sheth سازنده ماشین‌آلات و چاپخانه‌دار هندی:
نخستین جلسه و نشست نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در سومین روز دوسالانه چاپ مالزی، با آقایان ساتیش باجوا Satish Bajwa سازنده ماشین‌آلات صنعت چاپ و اچ.وی.شد H.V.Sheth چاپخانه‌دار، هر دو از کشور هندوستان برگزار شد.
نکته جالب توجه که موجب برگزاری این جلسه گردید، عضویت هر دو فعال صنعت چاپ هندی در انجمن صنعت چاپ آسیا بود.
نمایندگان صنعت چاپ کشور هندوستان از انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ دعوت نمودند تا در نمایشگاه Printpack India 2011 حضور یابد. این نمایشگاه از 16 تا 21 ژانویه 2011 میلادی (26 دی تا 1 بهمن 1389 هجری شمسی) در مرکز نمایشگاهی دهلی برگزار می‌شود. این نمایشگاه یکی از معتبرترین رویدادهای صنعت چاپ در کشورهای منطقه محسوب می‌شود.
آقایان ساتیش باجوا Satish Bajwa و اچ.وی.شد H.V.Sheth در این نشست ابراز علاقه کردند که همکاری‌های مشترکی با انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی داشته باشند. نمایندگان انجمن نیز از این موضوع استقبال کردند.

2. نشست مشترک با خانم زتا انجی Zeta NG، مدیر فروش شرکت نمایندگی ACCEL در کشور مالزی:
اقدام پایانی نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در سومین روز نمایشگاه دوسالانه‌ی چاپ مالزی، برگزاری جلسه مشترک با خانم زتا انجی Zeta NG، مدیر فروش شرکت نمایندگی ACCEL بود. شرکت ACCEL نمایندگی انحصاری فروش محصولات و ماشین‌آلات کمپانی‌های Screen و Agfa در کشور مالزی است.
خانم زتا انجی Zeta NG در این نشست در رابطه با عرضه قطعات، مبادلات اطلاعات فنی و فروش ملزومات چاپ به ایران از طریق انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، سخن گفت. وی نقش انجمن در ساختار صنعت چاپ ایران را منحصربفرد و بسیار مهم قلمداد کرده و اظهار داشت حاضر به همکاری با انجمن در هر سطح و با هر میزان اعتباری است.

د) چهارمین روز:
انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در آخرین روز دوسالانه‌ی چاپ مالزی نیز فرصت را از دست نداده و جلسات و نشست‌های قابل توجهی را سازماندهی نمود. نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در این روز طی دو جلسه با تولیدکننده مواد مصرفی و ملزومات چاپ کشور مالزی دیدار و گفتگو کردند.
1. نشست مشترک با آقای کوین تان Kevin Tan، مدیرعامل کمپانی رولر کاورینگ از کشور مالزی:
نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در چهارمین روز نمایشگاه دوسالانه‌ی چاپ مالزی نشست مشترکی با آقای کوین تان Kevin Tan، مدیرعامل کمپانی رولر کاورینگ برگزار نمودند.
کمپانی رولر کاورینگ Roller Coverings تولیدکننده نورد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپ است. تولیدات این کمپانی از کیفیت و قابلیت‌های بالایی برخوردارند. آقای کوین تان Kevin Tan در این نشست ابراز تمایل کرد بتواند محصولات خود را از راه‌های سهل‌الوصول به صنعت‌گران ایرانی عرضه نماید.

2. نشست مشترک با خانم کی.ان.یاپ K.N.Yap، مدیرعامل شرکت دی کاتینگ مولد Die Cutting Mould از کشور مالزی:
آخری اقدام و نشست غرفه انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در دوسالانه‌ی چاپ مالزی، برگزاری جلسه و نشست مشترک با خانم کی.ان.یاپ K.N.Yap، مدیرعامل شرکت دی کاتینگ مولد Die Cutting Mould بود. کمپانی دی کاتینگ مولد Die Cutting Mould تولیدکننده قالب‌های برجسته است. این قالب‌ها تأثیر بسزایی در ارتقا کیفیت محصولات بسته‌بندی دارند.
چنانچه صنعت‌گران ایرانی بتوانند از این نوع قالب‌ها استفاده نمایند، محصولات بسته‌بندی و چاپی بسیار مناسبی را روانه بازار مصرف می‌نمایند. خانم کی.ان.یاپ K.N.Yap نیز همانند همکار تولیدکننده خود ابراز تمایل کرد تا از راه‌های سهل‌الوصول و امکان‌پذیر بتواند محصولات خود را به کشور ایران و صنعت‌گران ایرانی عرضه نماید.
انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در نظر دارند تنها و تنها در حوزه‌های تخصصی مصرح در اساسنامه عمل نموده و به فعالیت‌های این انجمن در قالب تخصصی ادامه دهد. از این رو، بحث و تبادل نظر پیرامون پیشنهادات تولیدکنندگان مالزیایی را به زمانی دیگر و با تشکل‌های دیگر ایرانی موکول کرد.

نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه‌ی چاپ مالزی (کوالالامپور) فرصت مناسبی در اختیار انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ قرار داد تا بتواند از این طریق زیرساخت‌های لازم جهت برقراری ارتباط با نهادها و سازمان‌ها و تشکل‌های همسو و صنعتی در عرصه بین‌المللی را فراهم آورد.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۴ مهر