سیدعلی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:
نمایشگاه چاپ و بسته بندی باید در ابعاد نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شود


این صنعت نیازمند توجه بیشتر مسئولین به برگزاری نمایشگاه و صنعت بزرگی به نام صنعت چاپ است. در عرصه فرهنگ و رویدادهای فرهنگی به نظر می رسد جایگاه و اهمیت دو نمایشگاه کتاب و صنعت چاپ به یک میزان است؛ زیرا بدون صنعت چاپ حوزه ای به نام کتاب و نشر معنایی ندارد.

سیدعلی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اخبار چاپ: هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ تهران از لحاظ کیفیت و غرفه‌آرایی از کیفیت بالایی برخوردار شده است، اما این صنعت نیازمند توجه بیشتر مسئولین به برگزاری نمایشگاه و صنعت بزرگی به نام صنعت چاپ است. زیرا متاسفانه تا کنون برنامه ریزی مناسبی که شایسته و در شأن مدیران صنعت چاپ و کسانیکه سال ها در این رشته خاک چاپخانه ها را خورده و زحمت کشیده اند، نیست.
وی افزود: در عرصه فرهنگ و رویدادهای فرهنگی به نظر می رسد جایگاه و اهمیت دو نمایشگاه کتاب و صنعت چاپ به یک میزان است؛ زیرا بدون صنعت چاپ حوزه ای به نام کتاب و نشر معنایی ندارد. بر همین اساس باید فضایی که در آن ارتباط تنگاتنگ بین مخاطب و دستندرکاران صنعت چاپ ایجاد شود وجود ندارد. این در حالیست که این صنعت دارای جاذبه های فراوانی است که اگر مخاطبین با فنون و روش های این صنعت آشنا شوند صنعت نشر گسترش می یابد،حضور مردم در این نمایشگاه بیشتر شده و بیشتر مخاطبین تخصصی به صورت فعال حضور خواهند داشت.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار تمام تلاش مسئولین، جایگاه رسانه ها و مطبوعات بسیار با ارزش است زیرا از تغییر رسانه ها و تبلیغات می توانیم آگاهی و اطلاع رسانی انجام داده و مردم را به سمت حضور پر رنگ تر سوق داده و جذب نمایشگاه های تخصصی شوند زیرا مردم بسیار به حوزه فرهنگی توجه می کنند و برای ارتقا این بخش تلاش می کنند.
وی تصریح کرد: زمانی که در برگزاری نمایشگاهی کمبودها و کاستی هایی دیده می شود دلیل بروز این امر بسیار روشن است به خصوص که هر سال با یک نام با یک موضوع و با مسئولیت یک مجموعه برگزار شود مسلما یافتن علل و عوامل بسیار آسان است.
سیدعلی حسینی گفت: اما به طور کلی مهترین راهبردی که نیازمند پیگیری مستمر است را باید در بخش صنوف و اتحادیه های مرتبط دانست،در واقع اگر ما یک هیات مدیره همفکر و منسجم داشته باشیم، نیمی از مشکلات حل خواهد شد. این همفکری باعث علاقه در بین اعضا می شود که آنها با شور و علاقه شرکت کرده و از آفتی که عده ای افکار دیگری را قبول نداشته باشند از بین می رود .
وی خاطر نشان کرد: اتحاد و همبستگی بین مدیران و اتحادیه های کشوری بسیاری از مسائل را مرتفع می کند. بنده 10 سالی است که با اتحادیه ها و تشکلهای صنفی صنعت چاپ کشور ارتباط داشته ام، تحلیل بنده از شرایط فعلی بیانگر آن است که متاسفانه مدت کوتاهی است که این تشکلها وحدت و هماهنگی خود را از دست داده اند و همین اتفاق باعث افت در این فراصنعت شده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلاتی که در راه صنعتگران و دست اندرکاران صنعت چاپ وجود دارد را در بخش متولیان این صنعت دانست و گفت: یکی دیگر از عواملی که این صنعت را تا حدودی با مشکل مواجه کرده است در بین متولیان صنعت چاپ ـ وزارت ارشاد ـ به چشم می آید؛ زیرا با پوشاندن خلع ها و نواقص توسط این وزارتخانه و انجام سه وظیفه اصلی هدایت، حمایت و نظارت، بسیاری از مشکلات و معضلات موجود به سرعت و با دقت مرتفع می شوند.
وی افزود: علی رغم توجه و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی مسائل، نظیر واگذاری بخشی از مسئولیتهای این وزارتخانه به بخش خصوصی و اتحادیه های صنفی، وظایف و مسئولیت های دیگر این وزارتخانه ـ به عنوان بالاترین و تنها متولی دولتی صنعت چاپ ـ در قبال صنعت چاپ و بسته بندی باقی مانده است. براساس مفاد میثاق نامه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دیگر قوانین موضوعه کشور که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی موظف است حمایت، هدایت و نظارت دقیقی نسبت به صنعت چاپ و بسته بندی کشور و تمامی ارکان مرتبط با این صنعت داشته باشد.
به نظر می آید مسئولین و تصمیم گیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به واگذاری برخی مسئولیت ها بسنده و توجه چندانی به دیگر مأموریت های خود در این بخش ندارند. کم رنگ شدن ارتباط و تعامل وزارت ارشاد با نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران و عدم آشنایی مسئولین این وزارتخانه با مسائل، مشکلات و معضلات صنعتگران و برگزارکنندگان این نمایشگاه از جمله موارد مورد اشاره است. شاید بتوان وزارت ارشاد را مهمترین و اصلیترین مسئول دولتی و تصمیم گیر صنعت چاپ قلمداد کرد. حال آنکه امروزه هیچ نوع ارتباط و تعامل ارگانیکی میان بالاترین مرجع دولتی و بزرگترین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی کشور وجود ندارد. در صورتی که باید توجه داشت؛ نمایشگاه های تخصصی آیینه و ویترین اصلی هر صنعتی هستند.
لذا پیشنهاد می کنم طرفین این رویداد نسبت به برقراری ارتباط و ایجاد تعاملی سازنده با یکدیگر اقدام نمایند. اقدامی که هم ضروری است و هم فرصت چندانی برای تحقق و انجام آن باقی نمانده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۷ شهريور