نمایش آثار خاندان عتیقی از پایه‌گذاران هنر صحافی و جلدسازی در نگاره‌های نور:
رونمایی از 150 سال هنر صحافی و جلدسازی ایران


مجموعه‌ای منحصربفرد و نفیس متعلق به خاندان عتیقی از پایه‌گذاران هنر صحافی و جلدسازی در ایران، با قدمتی 150 ساله در قالب «نگاره‌های نور» در موسسه فرهنگی صبا رونمایی شد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر با گشایش «نگاره‌های نور» در نگارخانه لرزاده این مؤسسه در حضور علاقمندان، مجموعه‌ای منحصربفرد و نفیس از هنر تجلید کتاب وحی و کلام نور طی چندین قرن از عصر سلجوقی و صفوی تاکنون که نموداری از ذوق، ظرافت، زیبایی‌شناسی و خیال ایرانی را بازمی‌تابد رونمایی شد. این گنجینه که متعلق به خاندان عتیقی از پایه‌گذاران هنر صحافی و جلدسازی در ایران از بیش از 150 سال پیش به این طرف می‌باشد شامل انواع جلدها، قرآنها، قطعه‌ها و مرقعات و نیز ابزارهای صحافی و تجلید بوده و برای نخستین بار رونمایی می‌شود. در این گلچین رنگین و نگارین از هنر کتاب‌آرایی ایرانیان که نفاست این هنر و خلاقیت سازندگانش را طی قرن‌ها به نمایش می‌گذارد، بیش از 40 اثر متنوع شامل جلدهای مملوکی، روغنی گل و مرغ، خوشه انگوری، تشعیر و تذهیب،‌ ابر و باد،‌ مرغش،‌ ضربی سوخت، ترمه، مطلا، ضربی هندسی، انواع قرآن با جلدهای سوخت،‌ چرم، روغنی و نگین‌هایی ناب همچون قطعه خطی متعلق به «میرزا مهدی شریف شیرازی» و شمایل امیر مؤمنان مزین به آیات قرآن بخط «محمد ابراهیم زرین قلم» به چشم می‌خورد.
در قسمتی دیگر از نمایشگاه انواع ابزار جلدسازی قدیم،‌ انواع چرم، ورق طلا،‌ معرق،‌ لوازم تجلید و دستگاه صحافی و شیرازه‌بندی برای آشنایی علاقمندان این فن و هنر اصیل در دورانهای گذشته به نمایش گذاشته شده است. یادآور می‌شود استاد محمد هادی عتیقی وارث و ارائه‌ دهنده این گنجینه گوهرین و ارجمند که میراث‌دار نامدارانی از هنرصحافی اوایل دوران قاجار می‌باشد در رشته‌های کتاب‌سازی و تجلید و مرمت کتاب در ایران و سراسر جهان چهره‌ای شناخته شده بوده و تاکنون موفق به دریافت جوایز متعدد ملی در این عرصه شده است. استاد علی اشرف،‌ ابوطالب مدرس عمرانی و علی عسگر ارسنجانی، محمد مسیح، آقا هادی شیرازی، میرزا آقا امامی و حسین عتیقی از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این گنجینه عرضه شده است.
«نگاره‌های نور» تا پایان شهریور ماه میزبان عموم علاقمندان خواهد بود تا جلوه‌های ناب از درخشش این هنر را در ایران با همه ظرافتها و اصالت‌هایش از نزدیک به رؤیت حال و حضور آورند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۸ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: