موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌کند:
رونمایی از نفیس‌ترین نگین‌های هنر جلدسازی قرآن کریم


موسسه فرهنگی هنری صبا در نظر دارد؛ گنجینه‌ای نفیس‌ از نگین‌های هنر جلدسازی قرآن کریم (ساخته دست و قلم استادان ایرانی) شامل 40 اثر ارزشمند در یک سیر 800 ساله از دوران سلجوقی تا معاصر را رونمایی نماید.

علی صفائی مسئول روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر در گفتگوی اختصاصی با اخبار چاپ اظهار داشت: موسسه فرهنگی هنری صبا در نظر دارد روز شنبه 6 شهریورماه، از نفیس‌ترین نگین‌های هنر جلدسازی قرآن کریم (ساخته دست و قلم استادان ایرانی) رونمایی نماید.
این مجموعه ارزشمند شامل 40 اثر است که در یک سیر 800 ساله از دوران سلجوقی تا معاصر، شماری از نفیس‌ترین نسخه‌های قرآن را در آیینه ذوق و خلاقیت هنرمندان این سرزمین به تماشا می‌گذارد. تنوع کم نظیر کیفیت جلدهای این مجموعه، قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و ارزش‌های بسیاری از هنرهای این سرزمین، از جمله تهذیب، تجلید، تشعیر، نگارگری، مینیاتور و صحافی و کتاب‌آرایی را طی قرون و سده‌های متمادی در خود جلوه می‌بخشد. به گونه‌ای که همچون موزه‌ای از انواع هنرهای ظریف و بدیع ایرانی برای تمامی دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان تاریخ هنرهای این سرزمین فرصتی الهام‌بخش و ارزشمند خواهد بود. بدین طریق می‌توانند سیر تکاملی این هنرها را در یک دوره زمانی از سلجوقی و تیموری تا صفویه، زندیه، افشاریه، قاجاریه، پهلوی و دوران معاصر (جمهوری اسلامی ایران) را از نزدیک در نگارخانه‌های لرزاده و صبا (1) و (2) مشاهده کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: در این نمایشگاه کارگاهی از ابزار و ادوات مخصوص صحافی و کتاب‌آرایی و جلدسازی کهن ایرانی، لوازم تجلید، ورق طلا، معرق، چرم، کاغذهای قدیمی و دیگر لوازم و ابزار هنری ایران بصورت زنده برای علاقمندان این هنر اصیل و جوانان و دانشجویان هنر برپاست.
به یقین «مرقع مهر» با رونمایی مصحف‌های نگارینه و رنگینی از عشق و ذوق و ایمان و اشتیاق استادکاران ایرانی سرفصل‌هایی درخشان از تاریخ زیبایی‌شناسی ایرانی را در جلوه بخشیدن به آیات نور به روایت می‌نشیند. روایتی نه از نوع هنر مدرن مغرب‌زمین، که هنری برجسته از روح پاک و نگاه الهی و قدرت معنویت انسان؛ آن‌چه در این نگارخانه به چشم می‌آید ترجمان روح هنر و هنرمند ایرانی در آیینه و تجلی‌گاه هنر و هنرورزی است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۴ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: