ساخت نسل جدید اریگامی
اریگامی پیشتاز در بازیافت کاغذ


ماشین بازیافت کاغذ «اریگامی» درکشور ژاپن ساخته و مورد استفاده مراکز متعددی قرار گرفته است. این ماشین بازیافت یا تاکن کاغذ، با هدف حفاظت از محیط زیست، پایین آوردن سطح تولید محصولات پلاستیکی برگشت‌ناپذیر، جلوگیری از تولید بی‌رویه کاغذ و در نتیجه اجتناب از تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی تولید کاغذ، ساخته شده است.

اخبار چاپ: ماشین بازیافت کاغذ «اریگامی» درکشور ژاپن ساخته و مورد استفاده مراکز متعددی قرار گرفته است. به گزارش اخبار چاپ و به نقل از منابع خبری آگاه، این ماشین بازیافت یا تاکن کاغذ، با هدف حفاظت از محیط زیست، پایین آوردن سطح تولید محصولات پلاستیکی برگشت‌ناپذیر، جلوگیری از تولید بی‌رویه کاغذ و در نتیجه اجتناب از تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی تولید کاغذ، ساخته شده است.
«اریگامی» به گونه‌ای طراحی شده است که با دریافت کاغذهای باطله ـ انواع مختلف کاغذ تحریر، گلاسه، کارتن، مقوا و... ـ و برحسب برنامه‌ریزی‌های درون حافظه، اقدام به تولید لیوان‌های کاغذی، سطل زباله، کارتن کفش، جعبه لباس و... می‌نماید. نام این دستگاه از دو ریشه لاتین «اری» به معنای «با اندیشه تا کردن» و «گامی» به معنای «کاغذ» گرفته شده است. بنابراین معنای تحت‌اللفظی «اریگامی» هنر و اندیشه تا کردن کاغذ به منظور خلق شکل‌های مختلف و گوناگون است.
گفتنی است ماشین‌های ابتدایی اریگامی نیز در کشور ژاپن و از اوایل دهه 50 میلادی توسط آقای آکیرا یوشیزاوا Akira Yoshizava طراحی، ساخته و تولید شدند. این اقدام یوشیزاوا به اندازه‌ای حائز اهمیت بود که برخی از کارشناسان و متخصصان صنعت تولید کاغذ و مقوا، از آن به عنوان رنسانس صنعت تولید کاغذ و مقوا نام بردند.
نسل تازه اریگامی قابلیت‌ها و توانمندی‌های اجرایی متعددی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین بازیافت، کاربری ساده آن است. اریگامی جدید به گونه‌ای طراحی شده است تا همه بتوانند از آن استفاده نمایند. مخزن دریافت کاغذهای باطله، صفحه برنامه‌ریزی تولیدات جدید و برد کنترل عملیات بازیافت، در کمال سادگی طراحی شده و استفاده و بهره‌برداری از آن برای کارگران ساده و افراد غیرمتخصص نیز امکان‌پذیر است.
از دیگر ویژگی‌های این اریگامی می‌توان به سرعت زیاد و تنوع محصولات تولید شده آن اشاره کرد. در این نسل از اریگامی‌ها، سرعت بازیافت محصولات و نیاز انسان مدرن به این سرعت، لحاظ شده است. لذا اریگامی جدید کشور ژاپن در کمترین زمان ممکن، بیشترین بازدهی و تولید را دارد. از آن‌جا که، محصولات کاغذی و مقوایی مورد نیاز جوامع مختلف گسترش یافته است، افزایش تنوع محصولات اریگامی نیز یکی از نکات مثبت دستگاه‌های جدید است. این دستگاه‌ها به برنامه‌هایی مجهز شده است تا بتوانند محصولات متعددی را در زمینه‌های گوناگون تولید کنند. لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف، سطل‌های زباله مقوایی، پوشه‌های کاغذی، کارتن کفش، جعبه لباس، جعبه‌های حمل میوه، جعبه‌های حمل حبوبات، لوازم‌التحریر و... تنها بخشی از محصولات اریگامی‌های جدید هستند.
متأسفانه علیرغم پنج دهه فعالیت ماشین‌های اریگامی و فراگیر شدن استفاده از آن در سال‌های اخیر در نقاط مختلف دنیا، حتی یک نمونه از این ماشین‌آلات به ایران وارد نشده است. حال آن‌که یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه ایران، استفاده و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های بازیافت مواد است. بخصوص آن‌که ایران با فقر منابع چوبی و جنگل‌ها روبرو است. امید است مسئولین و دست‌اندرکاران بتوانند نمونه‌هایی از این‌گونه ماشین‌آلات را به کشور وارد نموده و در چرخه بازیافت منابع طبیعی ایران قرار دهند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۳ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: