هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته بندی تهران
از فضای رقابتی خبری نیست


نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران فضای رقابتی مناسبی ندارد و شرکت‌کنندگان برای جذب مشتری به جای بالا بردن کیفیت تولیدات خود، درصدد کاهش قیمت هستند.

سیدامیر عابدی مدیرعامل مجتمع چاپی آدمک در گفتگو با اخبار چاپ دلایل عدم حضور این مجتمع در هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران را در رقابتی نبودن فضای این نمایشگاه دانست و گفت: نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران فضای رقابتی مناسبی ندارد. به عبارت بهتر، رقابت ناسالمی بر فضای این نمایشگاه حاکم شده است. به گونه‌ای که شرکت‌کنندگان برای جذب مشتری و سفارش‌دهنده در عوض بالا بردن کیفیت تولیدات و محصولات مجتمع‌های خدماتی خود، درصدد کاهش قیمت هستند. با حضور در چنین فضایی مجبور خواهیم بود کیفیت کار را مبتنی بر قیمت‌های ناسالم رقابتی تطبیق داده ‌‌و این امر به معنای افت سطح کیفی محصولات کمپانی آدمک است. از آن‌جا که محصولات آدمک در بازار داخلی کشور شناخته شده بوده و سفارش‌دهندگان تولیدات این کمپانی را با کیفیت‌های قابل اعتنا ارزیابی می‌کنند، امکان حضور در این نمایشگاه از ما سلب شده است. بدین طریق سیاست‌گذاری مدیران مجتمع چاپی آدمک بر حذف نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران قرار گرفت.
وی در رابطه با امکانات و ویژگی‌های یک نمایشگاه ایده‌آل افزود: درصد موفقیت هر نمایشگاهی به میزان تبلیغات و حضور بازدیدکنندگان تخصصی و حرفه‌ای در آن بستگی دارد. متاسفانه نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران از تبلیغات مناسب و تخصصی مرتبط با نمایشگاه‌های صنعتی و تخصصی ـ آن‌هم در زمینه چاپ و بسته‌بندی ـ برخوردار نیست. عدم وجود تبلیغات تخصصی و کارآمد در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران موجب شده است تا بازدیدکنندگان این نمایشگاه به دو دسته تقسیم شوند. دسته نخست بازدیدکنندگان همیشگی و غیرحرفه‌ای نمایشگاه‌ها هستند که در تمامی نمایشگاه‌ها ـ اعم از تخصصی و عمومی ـ شرکت می‌نمایند. این بازدیدکنندگان در حقیقت به دنبال پیک‌نیک و یا تفریح در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند.
دسته دوم بازدیدکنندگان، که مخاطبان حرفه‌ای و اصلی نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران هستند، به دلیل عدم تبلیغات مناسب و درخور توجه، تنها به افرادی محدود می‌شود که در این سیستم‌ها حضور داشته و از آن مطلع هستند؛ به بیان دیگر، تنها کسانی به عنوان بازدیدکننده حرفه‌ای و تخصصی از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران بازدید می‌کنند که به نوعی با این صنعت درگیر بوده و از شرایط و اقتضائات آن آگاهی دارند. در حقیقت گروه اصلی مخاطبان این نمایشگاه، که سفارش‌دهندگان و مشتریان اصلی واحدهای چاپی هستند، در این نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنند. یا اصلاً از وجود چنین نمایشگاهی اطلاع ندارند. نبود تبلیغات مناسب باعث افت کیفیت نمایشگاهی خواهد شد که عنوان بین‌المللی بودن را به یدک می‌‌‌‌‌کشد. برگزارکنندگان باید اطلاع داشته باشند که اطلاق عنوان بین‌المللی برای نمایشگاه، ابزار و ملزومات متناسب با آن را می‌طلبد. این ابزار در بخش تبلیغات و روابط عمومی از جایگاه و نقش ویژه‌ای برخوردار است. نکته‌ای که متأسفانه به هیچوجه مورد توجه برگزارکنندگان و سیاست‌گذاران نمایشگاه قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: در یک نمایشگاه ایده‌آل بین‌المللی، اطلاع‌رسانی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر بازار‌های داخلی، بتوان بازارهای خارجی را نیز در این عرصه وارد کرده و بر تعداد مشتریان و سفارش‌دهندگان افزود. در نتیجه و از این طریق، رقبا می‌توانند با تعاملات گسترده به بررسی مشکلات و کمبودهایی موجود پرداخته و ثمره‌ای پربار و درخور عنوان بین‌المللی را کسب نمایند. اتفاقی که در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی دیده نمی‌‌‌شود؛ و نه تنها شاهد حضور مخاطبان و مشتریان خارجی و بین‌المللی نیستیم، بلکه بسیاری از سفارش‌دهندگان داخلی نیز از برگزاری این نمایشگاه اطلاعی ندارند. در حقیقت نمایشگاه تهران تبدیل به محفلی برای دید و بازدیدهای یک‌ساله فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ تبدیل شده است و هیچ بازدهی اقتصادی مناسبی برای غرفه‌گذاران به همراه ندارد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۳۱ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: