تحولات جهانی و بازار کاغذ ایران
کاهش وسیع قیمت ها امکان پذیر است؟؟؟


بالاترین میزان کاهش قیمت‌ها را می‌توانیم در مهر ماه مشاهده کنیم. علل بروز این پدیده در اعمال تخفیف‌های کمپانی‌های تولیدکننده و بازرگانان اصلی صنعت کاغذ و مقوا در سطح بین‌المللی است.

اخبار چاپ: منصور حاجی‌آخوندیان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: افزایش قیمت در سطح بازارهای عمومی و صنعتی کشور در سال جاری تنها مختص صنف کاغذ و مقوا نیست. بلکه خدمات و محصولات بسیاری از اصناف دیگر هم با روند رشد قیمت‌ها روبرو شده‌اند. افزایش 10 درصدی قیمت انواع کاغذ نسبت به سه ماهه اول سال جاری به دلیل روند صعودی هزینه‌های حمل و نقل و همچنین افزایش بهای دلار است. لذا افزایش قیمت کاغذ و مقوا در چند ماه اخیر هیچگونه ارتباطی با تحریم‌های سیاسی و اقتصادی ایران ندارد.
رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران تصریح کرد: به زودی قیمت انواع کاغذ به روند سابق باز می‌گردد. بالاترین میزان کاهش قیمت‌ها را می‌توانیم در مهر ماه مشاهده کنیم. به گونه‌ای که مهر ماه قیمت انواع کاغذ و مقوا با کاهش چشم‌گیری مواجهه خواهند شد. علل بروز این پدیده را می‌توان در اعمال تخفیف‌های کمپانی‌های تولیدکننده و بازرگانان اصلی صنعت کاغذ و مقوا در سطح بین‌المللی جستجو کرد. فعالان صنعت کاغذ و مقوا هر ساله با روند تخفیف‌های کمپانی‌های مطرح بین‌المللی روبرو بوده‌اند. این شرکت‌ها در بعضی از ایام سال و برخی مواقع خاص تخفیف‌هایی را به مشتریان خود ارائه می‌نمایند. این موضوع موجب شده است که نمایندگی‌ها، واردکنندگان و تجار و بازرگانان کاغذ و مقوا در داخل کشور، بخش قابل ملاحظه‌ای از سفارشات خرید خود را در این ایام روانه شرکت‌های تولیدکننده نمایند. بدین طریق و با خریداری کاغذ در این ایام، قیمت کاغذ و مقوا در مهر ماه و به طور کلی در نیمه دوم سال، افت خواهد داشت.
حاجی آخوندیان در بخش دیگری از این گفتگو به شرایط خاص و ویژه این صنف در ماه مبارک رمضان پرداخته و گفت: هر ساله در ماه مبارک رمضان شاهد کاهش روند سفارشات در اصناف مختلف و به ویژه در اصناف مرتبط با صنعت چاپ هستیم. به دلیل شرایط خاص روحانی حاکم بر این ماه بسیاری از مناسبات اقتصادی و تجاری تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند؛ و لذا ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی را در اختیار اتحادیه‌های صنفی قرار می‌دهد تا علاوه بر پیگیری‌های روزمره و حل و فصل مشکلات صنفی اعضای خود، در این ماه به دیگر وظایف خود از قبیل ارتقاء سطح فرهنگی و مذهبی اعضا، اقدام نمایند. چنین ویژه‌برنامه‌هایی می‌تواند به ایجاد امنیت روانی، افزایش اعتماد متقابل میان اعضای صنف، خدمات‌دهی مناسب در تمامی ایام سال و... کمک‌های شایان توجهی نمایند. لیکن متأسفانه اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران تاکنون برنامه خاصی را در این زمینه تدارک ندیده است. البته در نخستین جلسه هیات مدیره اتحادیه، این موضوع بررسی شده و برنامه‌های خاص و ویژه ماه مبارک رمضان برای استفاده و بهره‌مندی اعضای این صنف در نظر گرفته خواهد شد.
وی در خصوص برگزاری دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا و صنایع وابسته تهران و نقش و کارکرد اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران، اذعان کرد: شهریور ماه سال جاری دومین دوره این نمایشگاه برگزار خواهد گردید. هر دو دوره این نمایشگاه توسط بخش خصوص برگزار و اجرا شده است. بنده معتقدم برنامه‌ریزی و برگزاری چنین رویدادهایی را باید به جوانان که انرژی و توان بیشتری دارند، واگذار نمود. اعتماد به توانایی، توانمندی و بازدهی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که توسط جوانان انجام می‌شود، ثمرات و نتایج پرباری را به همراه خواهد داشت. همانگونه که در نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا و صنایع وابسته تهران شاهد بودیم. لذا اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا هیچ نوع دخالتی در جریان برگزاری این نمایشگاه نداشته و ندارد. البته پشتیبانی و حمایت از این فعالیت را جزء وظایف اصلی خود می‌دانیم. از این رو، تنها غرفه‌ای را در نمایشگاه به اتحادیه اختصاص داده‌ایم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۷ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: