رقابت بر سر کاهش قیمت‌ها
تعاونی‌ها برندگان نبرد کاهش قیمت‌ها


بحران جهانی اقتصاد، رکود بازارهای بین‌المللی، تعدیل نیرو در برندها و کمپانی‌های مطرح بین‌المللی و... طی چند سال اخیر نگرانی‌هایی را در بدنه فعالان صنعتی دنیا به وجود آورده است. فعالان صنعت چاپ نیز بخشی از آن‌ها هستند. در گزارش ارائه شده برخی تغییرات بازار، متأثر از رکود فعلی در بازارهای جهانی، منعکس گردیده است.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از منابع خبری، گرایش سفارش‌دهندگان اروپایی به سوی تشکل‌های سهامی عام و تعاونی‌ها در حرکت است. گزارش برخی منابع خبری صنعت چاپ در اروپا حاکی است؛ در حالی که بسیاری از چاپخانه‌داران و مجتمع‌های چاپی بخش خصوصی در حال تعدیل نیرو، کاهش هزینه‌ها و حتی ورشکستگی هستند؛ تعاونی‌های صنعت چاپ بازار و مشتریان خوبی داشته و در حال ارتقاء سطح کمی و کیفی خود از طریق سرمایه‌گذاری‌های انسانی و مالی هستند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: سیاست‌های انقباضی دولت‌های اروپایی در مسائل مالی، موجب شده است تا چتر حمایتی دولت‌ها از بخش خصوصی در مسائل مالی، از میان برداشته شود. همین امر باعث تغییر وضعیت واحدهای خصوصی گردیده؛ بدین معنی که بسیاری از واحدهای بخش خصوصی صنعت چاپ ساختارهای خود را به شدت کوچک کرده‌اند. در این میان، واحدهای صنعتی که امکان این تغییرات را نداشته و ساختاری غیرقابل تغییر را به خود اختصاص داده بودند، در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند. به بیان دیگر، چنانچه واحدهای چاپی نتوانند ساختارهای خود را کوچک نموده و هزینه‌ها را مطابق با کاهش درآمدها تطبیق دهند، محکوم به ورشکستگی هستند.
در چنین شرایطی دولت‌های اروپایی نیز موظف شده‌اند تا ابتدای پاییز سال جاری میلادی هزینه‌ها را بین 25 تا 40 درصد کاهش دهند. این بدین معنی است که اندک حمایت‌های موجود نیز در ابتدای پاییز از میان رفته و کلیه واحدهای صنعتی باید بتوانند خود را با شرایط فعلی بازار تطبیق دهند.
در گزارش مذکور ضمن شرح کلی شرایط اقتصادی صنایع در اروپا، به جایگاه برخی واحدهای چاپی و ایجاد برخی فرصت‌های اقتصادی برای آن‌ها نیز اشاره شده است. در ادامه این گزارش موضوع تعاونی‌های صنعت چاپ در اروپا تشریح شده و تصریح می‌گردد: علیرغم وجود و بروز بسیاری مشکلات طرح شده، سلیق سفارش‌دهندگان باعث رونق اقتصادی بعضی واحدهای چاپی گردیده است. واحدهایی که به صورت تعاونی اداره می‌شوند، این روزها جایگاه مناسبی در بازار صنعت چاپ اروپا به دست آورده‌اند.
آدام بکستر (Adam Baxter) مدیرعامل یکی از شرکت‌های تعاونی صنعت چاپ اروپایی در کشور انگلستان است. وی تحلیل متفاوتی نسبت به دیگر فعالان صنعت چاپ در اروپا دارد. او اظهار می‌کند: از اواسط بهار سال جاری شرایط اقتصادی تعاونی ما به کلی دگرگون شده است. در این مدت با بیش از 17 سفارش جدید چاپی روبرو بوده‌ایم. این تعداد علاوه بر مشتریان و سفارش‌دهندگان قدیمی تعاونی است. تنها در ماه جولای 6 سفارش‌دهنده جدید به تعاونی مراجعه کرده‌اند. جالب آنکه بازرگانی تعاونی، مدت‌ها به دنبال جذب یکی از همین سفارش‌دهندگان بود.
در پایان این گزارش دلایل توجه سفارش‌دهندگان به سمت تعاونی‌های چاپی مورد بررسی قرار گرفته است: عمده‌ترین دلایل سطح سفارشات چاپی تعاونی‌ها، فشار بیش از حد سفارش‌دهندگان به منظور کاهش قیمت‌ها است. تعاونی‌ها به علت تبعیت از قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان، نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت‌های بالا عرضه نمایند. در نتیجه تعاونی‌ها همواره قیمت‌هایی متعادل‌تر نسبت به دیگر همکاران خود در خدمات و محصولات عرضه شده داشته‌اند.
از دیگر دلایل افزایش سفارشات تعاونی‌ها، توجه به سودآوری جمعی در اروپا است. بسیاری از سفارش‌دهندگان صاحبان و مدیران کارخانجات، تولیدی‌ها، شرکت‌های بازرگانی و اقتصادی و... هستند که خدمات صنعت چاپ را برای استفاده در محصولات خود طلب می‌کنند. به عبارت دیگر، مشتریان اصلی محصولات آن‌ها طبقه متوسط (کارگری و کارمندی) اروپاست. یعنی بخشی از مشتریان اصلی این شرکت‌ها و مؤسسات، سهام‌داران و کارکنان همین تعاونی‌ها هستند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۷ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: