گزارش تکمیلی نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تبریز
آنچه گذشت


چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز درحالی برگزار شد که هیچ هماهنگی با اتحادیه چاپخانه‌داران استان صورت نگرفته بود و این ناهماهنگی‌ها باعث بروز بسیاری از مشکلات کمی و کیفی در سطح نمایشگاه بود.

خبرنگار اخبار چاپ (تبریز): در دهه‌های اخیر با تغییر و تحولهای بی‌شمار، بخصوص در بخش‌های صنعتی روبرو شده‌ایم. از آنجا که ماهیت صنعت چاپ، ماهیتی متغیر بوده و همواره در حال دگردیسی است؛ این نوع تغییرات را به میزان انبوهی در صنعت چاپ نیز شاهد بوده ایم.
استان آذربایجان شرقی و بخصوص شهر تبریز از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران برخوردار است. تاریخچه طولانی و طلایه‌داری تبریز در صنعت چاپ کشور از یک سو و وسعت و فراوانی صنایع فعال در استان آذربایجان شرقی از سوی دیگر، موجب شده است تا فعالان صنعتی و بازرگانی کشور دیدگاه و نگرش ویژه‌ای نسبت به صنعت چاپ و بسته بندی در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز داشته باشند.
علیرغم تمام انتظارات موجود و دیدگاه‌هایی که در زمینه ارتقاء کمی و کیفی صنعت چاپ، نزد فعالان صنفی و صنعتی استان وجود دارد، لیکن متأسفانه شاهد روند کند و حتی گاهی توقف سیر صعودی و پیشرفت عرصه‌های مختلف این صنعت در استان آذربایجان شرقی و به تبع آن شهر تبریز هستیم.
متأسفانه تمام برنامه‌ریزی‌های مرتبط با صنعت عظیم چاپ و بسته‌بندی در این استان به سالی یک شب ضیافت شام و دعوت از برخی مسئولان و دست‌اندرکاران دولتی و تعدادی از فعالان صنعتی بسنده شده است. حال آنکه صنعت چاپ و بسته‌بندی در استان آذربایجان شرقی چنان مشکلات و معضلات بزرگ و عظیمی دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان دولتی و مدیران بخش خصوصی است. که به هیچوجه چنین شرایطی را مشاهده نمی کنیم.

رفع مشکلات صنعت چاپ تنها در سایه تعامل بخش خصوصی و دولتی امکان پذیر خواهد بود. این امر مستلزم آن است که انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ فعالیت خود را در استانهای دیگر نیز گسترش داده و همچنین فعالیت‌های ارگان‌‌های مختلف را در راستای پیشرفت صنعت چاپ قرار دهد.
چهاردهمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در تاریخ 30 تیر الی 2 مرداد درحالی در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد که هیچ هماهنگی با اتحادیه چاپخانه داران استان صورت نگرفته بود و این ناهماهنگی‌ها باعث بروز مشکلات کمی و کیفی در سطح نمایشگاه شده بود.
نمایشگاه بین المللی تبریز نیز مانند بسیاری از شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌ها باید بعد از برگزاری 14 دوره بسیاری از مشکلات خود را بشناسد امری که تجربه در اختیار مجریان برگزاری نمایشگاه قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد اما متاسفانه برخی از مشکلات شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران نمایشگاه بین‌‌‌المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز مانند تخصصی نبودن سالن نمایشگاه چاپ وبسته بندی، کم شدن تعداد شرکت‌کنندگان در دوره، نزدیکی زمان نمایشگاه تبریز با نمایشگاه تهران ، عدم هماهنگی با اتحادیه چاپخانه‌‌‌‌‌‌داران تبریز،عدم حضور شرکتهای بومی و...   گویا قرار است هرسال تکرار شود .



رامین اکبری

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۲۵ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: