زلزله شیلی، سیل فنلاند یا خروج از رکود؟
بررسی دلایل کمبود کاغذ در اروپا


یکی از بزرگ‌ترین مشکلات چاپخانه‌داران اروپایی در ماه‌های اخیر کمبود عرضه کاغذ است. بسیاری از مطرح‌ترین مؤسسات چاپی اروپا، از کمبود کاغذ مورد نیاز به منظور چاپ و تحویل سفارشات خود، دچار مشکل شده‌اند.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از منابع خبری تخصصی صنعت چاپ در سطح بین‌الملل، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات چاپخانه‌داران اروپایی در ماه‌های اخیر کمبود عرضه کاغذ است. بسیاری از مطرح‌ترین مؤسسات چاپی اروپا، از کمبود کاغذ مورد نیاز به منظور چاپ و تحویل سفارشات خود، دچار مشکل شده‌اند. منابع خبری، گزارش‌های متعددی را در این زمینه تهیه کرده‌اند.
در بخشی از این گزارش‌ها، دلایل و علل بروز این معضل، از دست‌اندرکاران صنعت چاپ در اروپا پرسیده شده است. سیمن برد (Simon Beard) مدیر فروش و سفارشات کمپانی چند ملیتی ویکتوریا لیتو (Victoria Litho) یکی از مدیرانی است که نسبت به این موضوع حساس بوده و نقطه‌نظرات جالبی دارد. وی می‌گوید: در طول دو ماه گذشته کمپانی ویکتوریا لیتو در زمینه سفارش و خریداری کاغذ برای تحویل به موقع سفارشات خود با مشکلات متعددی روبرو بوده است. وی می‌افزاید: این مشکل تنها مختص به ویکتوریا لیتو نیست؛ بلکه بسیاری از فعالان صنعت چاپ در اروپا نیز با این مشکل دست به گریبان هستند.
سیمن برد در ادامه به دلایل بروز این مشکل پرداخته و تصریح می‌کند: به اعتقاد من، اصلی‌ترین دلایل بروز این مشکل مربوط به اتفاقات و رویدادهایی است که در کشورهای شیلی و فنلاند در چند ماه گذشته رخ داده است. این کشورها منابع اصلی تأمین کاغذ در اروپا هستند. زلزله شیلی و سیل و آتش‌سوزی در فنلاند، عمده عوامل بروز این مشکلات می‌باشند. به عنوان نمونه کمپانی ویکتوریا لیتو قرارداد باارزشی را برای خرید کاغذ از کشور شیلی با یک بازرگان بین‌المللی کاغذ و صنایع سلولوزی منعقد کرده بود. این قرارداد به دلیل عدم توانایی مجری در تأمین سفارش در موعد مقرر منتفی و فسخ شد. این موضوع نشان‌دهنده تأثیر رویدادهای کشور شیلی در واردات کاغذ به اروپا است.
مدیر فروش و سفارشات ویکتوریا لیتو اذعان می‌کند: این مشکل تبعات اقتصادی قابل ملاحظه‌ای برای این شرکت به همراه دارد. با توجه به تأثیرات رکود جهانی اقتصاد در چند ماه گذشته موفق شدیم پس از مدت‌ها، سفارشاتی را در کمپانی جذب کنیم. لیکن متأسفانه و به علت بروز مشکل تأمین کاغذ توانایی انجام تعهدات خود را نداریم و لذا ناگزیریم از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم. این در حالی است که در ماه آگوست باید مالیات بر فروشی به ارزش 9 هزار پوند را نیز پرداخت کنیم.
مدیر فروش و سفارشات گرافو مدیا، دیگر مدیری است که در این گزارش‌ها مورد توجه قرار گرفته است. ویک رولین‌سن (Vic Rollinson) مدیر فروش و سفارشات گرافو مدیا در خصوص مشکل تأمین کاغذ مورد نیاز می‌گوید: در 8 هفته گذشته مشکلات متعددی را به منظور تهیه و تأمین کاغذ مورد نیاز متحمل شدیم. این مشکلات به حدی است که نمی‌توانیم سفارشات مربوط به ماه آگوست را انجام دهیم. در نتیجه باید جرایمی را به دلیل تأخیر در زمان تحویل سفارش پرداخت نماییم.
وی در بخش دیگری از این گفتگو می‌افزاید: به دلیل بروز این پدیده، بعضی از مشتریان و سفارش‌دهندگان طراز اول گرافو مدیا از دست رفته‌اند. به بیان دیگر، برخی از مشتریان این کمپانی به دلیل عدم توانایی شرکت در تحویل به موقع سفارشات، مجری پروژه‌های خود را تغییر داده و در نتیجه این کمپانی بخشی از بازار خود را از دست داده است. این بدین معنی است که گرافو مدیا سالانه مبلغ 68 هزار یورو را به این علت از دست می‌دهد.
فعالان صنایع سلولوزی و تهیه و تأمین کاغذ اما، نقطه‌نظراتی برخلاف چاپخانه‌داران دارند. کارخانه ساپی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کاغذ اروپا است. سخنگوی این کمپانی می‌گوید: تاکنون توانسته‌ایم بخش اعظمی از سفارشات را در زمان مقرر تحویل نماییم. این بدین معنی است که مشکلی از بابت تهیه‌کنندگان کاغذ در بروز این معضل وجود ندارد. وی درخصوص تأثیرات رویدادهای کشور شیلی بر روند عرضه پایین کاغذ در بازارهای اروپا نیز می‌افزاید: به باور من زمین‌لرزه کشور شیلی هیچ تأثیری در فرآیند تولید و تهیه کاغذ اروپا نداشته است. زیرا بسیاری از منابع تأمین کاغذ و خمیرهای آن، از منابع داخل اروپا است.
سخنگوی ساپی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد، بروز این مشکل یکی از نشانه‌های خروج از بحران اقتصادی است زیرا چاپخانه‌ها در دوران رکود خریداری کاغذ را متوقف و یا بسیار محدود کرده بودند. لذا این موضوع نشان می‌دهد، رکود اقتصادی در حال اتمام است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۲۴ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: