داود شایسته خصلت
قطعی برق؛ سکوت صنایع


قطعی برق تاثیر بسزایی در افت میزان تولید خواهد داشت. صنعت چاپ در حقیقت صنعتی است که با برق عجین شده و با آن زنده است.

داود شایسته خصلت عضو هیات مدیره و مدیر فنی شرکت افست در گفتگو با اخبار چاپ در خصوص قطعی و نوسانات برق اظهار داشت: در هر صنعتی اگر به هر دلیلی گاز، آب، برق قطع شده یا هر نقصان دیگری به وجود آید؛ قدر مسلم تاثیر بسزایی در تولید خواهد داشت. به خصوص برق که بدون آن تمام دستگاه‌های موجود در واحدهای صنعتی کارایی نداشته و نمی‌توان راندمان قابل تأملی از آن‌ها انتظار داشت. صنعت چاپ نیز از این امر مستثنا نیست و در حقیقت صنعتی است که با برق عجین شده و با آن زنده است. هرگونه نقصان در برق، چه قطعی، چه اختلال در ولتاژ و چه...، اثرات مخربی بر ماشین‌آلات صنعت چاپ خواهد گذاشت؛ به خصوص که در حال حاضر بیشتر ماشین‌های چاپ با کامپیوتر کار کرده و برنامه‌ریزی‌های آن‌ها ـ اعم از تنظیم رنگ، رجیسترینگ و... ـ از طریق تکنولوژی دیجیتال انجام می‌شود.
داود شایسته خصلت تصریح کرد: افت یکباره ولتاژ و احیاناً قطع ناگهانی برق نیز اثرات بد و مخربی بر روی ماشین‌آلات خواهد گذاشت. به طور طبیعی تنها ماشین‌آلات نیستند که به دلیل افت ولتاژ و قطعی برق از کارایی می‌افتند؛ بلکه کارگران و مدیران نیز به تناسب ساعاتی که برق قطع می‌شود، بیکار خواهند شد و تولیدی در کار نخواهد بود. در نتیجه با افت راندمان کاری یا بهره‌وری پایین مواجه می‌شویم.
وی در ادامه گفت: زمانی که تولید نداشته باشیم قدر مسلم صاحبان صنایع چاپ نمی‌توانند سفارشات خود را در اسرع وقت به مشتریان خود تحویل دهند؛ و همین امر در بعضی مواقع با از دست دادن مشتریان همراه خواهد بود. در نتیجه اگر این کار تکرار شده و هر روز و یا در هفته سه یا چهار بار به وقوع بپیوندد کارفرمایان متضرر شده و در بعضی مواقع توانایی جبران این خسران را نخواهند داشت.
عضو هیات مدیره و مدیر فنی شرکت افست افزود: خوشبختانه در شرکت افست با قطع برق که دائم و روزانه باشد مواجه نیستیم؛ به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران وزارت نیرو و برق منطقه تلاش دارند تا صنعت‌گران منطقه کم‌تر دچار آسیب شوند. از این رو تاکنون همکاری‌هایی را مبذول داشته‌اند. قبل از هر قطعی برق که زیاد هم تکرار نشده است، اطلاع رسانی کرده‌اند. بدین طریق مسئولین فنی افست توانسته‌اند با خاموش کردن ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه، آن‌ها را از خطراتی که قطعی برق تحمیل می‌کند، در امان نگه دارند.
وی در پایان عنوان کرد: به طور معمول قطعی برق در منطقه دو حالت دارد یا ناشی از کمبود برق است که مسئولین برق منطقه حتما اطلاع‌رسانی انجام می‌دهند؛ و یا قطعی برقی است که ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه منجمله تصادف با تیر برق، زخمی شدن کابل بر اثر حفاری است. برای این‌گونه قطعی برق امکان اطلاع‌رسانی وجود ندارد. روال معمول این است که در اوایل تابستان اطلاعیه‌ای از طرف وزارت نیرو برای واحدهای صنعتی فکس می‌شود و زمان و ساعات قطعی برق به مدیران واحدها اطلاع داده می‌شود. واحدهای صنعتی نیز براساس اطلاعیه ابلاغ شده ساعات و روزهای، تعطیلات و تعمیرات را مشخص می‌نمایند و از این طریق جلوی خیلی از خسارات گرفته شده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۲۱ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: