دغدغه‌های یکی از اعضای هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران
افزایش تولید ناخالص ملی در گرو توسعه صادرات غیرنفتی است


غلامرضا شجاع، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ ایران و مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران یادداشتی را به دفتر اخبار چاپ ارسال کرده است. وی در این یادداشت به تشریح دغدغه‌های خود در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی و نقش صنعت چاپ پرداخته است.

در دنیای پر تلاطم کنونی کشورها تلاش می نمایند، جهت حفظ منافع ملی خود و افزایش تأثیر خود در جامعه جهانی و ثبات و رفاه برای ملت شان رشد اقتصادی بالا را هدف قرار دهند و یکی از ارکان رشد اقتصادی تولید در مقیاس بالا نه تنها برای جمعیت محدود خود بلکه برای مردم دیگر کشورها و بهره برداری از تولید در مقیاس انبوه می باشد و این موضوع یعنی صادرات و اینکه کشورها بتوانند صادرات بیشتری را هدف قرار دهند . صادرات و صادرکننده باعث احیای تولید می شود و احیای تولید یعنی اشتغال و اشتغال سبب بالندگی اقتصاد خواهد شد و کشوری که اقتصادش پویا ست مردمش در آرامش و رفاه می باشند که هدف دین مبین اسلام است. برای ایران عزیزمان باید صادرات بعنوان یکی از اهداف اصلی مدیران و برنامه ریزان اقتصادی مورد نظر باشد . ضمن اینکه جهت گیری صادرات باید از مواد اولیه و ثروت ملی یعنی نفت به سوی صادرات غیر نفتی مانند محصولات کشاورزی، خشکبار، صنعتی، صنایع دستی و خدمات که همگی نیاز مبرم به لحاظ شناسنده و تکمیل کننده به صنعت چاپ دارند، سوق پیدا کند. حجم گردش مالی و تجارت خدمات و ماشین آلات صنعت چاپ در جهان بالغ بر 850 میلیارد دلار می باشد که چنانچه جمهوری اسلامی ایران بتواند در این موضوع به صورت متمرکز سرمایه گزاری و فعالیت نماید امکان اخذ سهمی از این بازی جهانی محتمل باشد .

به شرط اینکه گامهای اساسی برداشته شود مثل :
1- ایجاد تشکل صادراتی: به دلیل اینکه اکثریت واحدها کوچک هستند و توان صادرات ندارند و اگر بخواهند مستقلاً اقدام به صادرات نمایند احتمالاً به جهت هزینه های بالای سربار قدرت رقابت بین المللی نخواهند داشت .
2- قیمت رقابتی: رکن اساسی صادرات قیمت رقابتی می باشد که جهت حصول به آن دولت ها مشوق های گوناگونی را به فعالان این عرصه ارائه می دهند. پیشنهاد می شود الف) نرخ ارز برای صادرکنندگان بهبود یابد
3- ب) جایزه صادراتی قابل ملاحظه ای حداقل 15 . ج) حمل کالاهای صادراتی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت مجانی.
4- شناسایی بازارهای هدف یا بازاریابی
5- الف) شرکت در نمایشگاههای بین المللی تخصصی با حمایت مالی مرکز توسعه صادرات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ب) برگزاری نمایشگاه داخلی توسط تشکل های تخصصی مربوطه برای تأسیس مراکز تجاری نمایشگاهی جهت بازاریابی
ج) تکنولوژی اطلاعاتی
د) آموزش صادراتی مرتبط با موارد فوق با همکاری تشکل ها، سازمان توسعه تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنایع
4- استفاده از تسهیلات بدون بهره به منظور کمک به صادرات
در جهت اجرا یی نمودن مفاد فوق و پیگیری کمیته ای مرکب از اتحادیه صادرات ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت صنایع ، اتحادیه ها و انجمن های مرتبط ، سازمان توسعه تجارت تشکیل و پیگیری اجرایی کار صادرات دنبال گردد و در نهایت گزارش به مسئولین دولتی بالادست ارائه شود تا حمایت های بیشتر تداوم یابد.
5- تسهیل قوانین صادراتی در گمرکات و قوانین سهل جهت ورود مواد اولیه امانی جهت صادرات تولید داخلی با ارزش افزوده
6- تشویق مناسب و قابل توجه دولتی مثل تحویل مواد اولیه تولید صادراتی با نرخ های توجیهی ، معافیت های مالیاتی و بیمه ای.

غلامرضا شجاع

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۰ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: