در حاشیه انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان:
تعلل ناشران،تعویق انتخابات را موجب شد


ثبت نام و اهراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی تابع فرایند طولانی و پیچیده‌ای است به همین دلیل قانون‌گذار موارد متعددی را مدنظر قرار داده است .لذا صلاحیت هر یک از اعضای هیات مدیره باید توسط وزارت کشور،نیروی انتظامی، اداره تخیص هویت، استانداری، معتمدین صنفی، اداره اماکن و ... مورد تایید قرار گیرد

اخبار چاپ: ولی‌الله جعفری،رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی استان تهران در گفتگو با اخبار چاپ به تشریح دلایل چندباره انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پرداخته و اظهار داشت: ثبت نام و اهراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی تابع فرایند طولانی و پیچیده‌ای است این فرایند به خصوص در اتحادیه‌هایی که تعداد اعضای بالایی دارند،طولانی‌تر و پیچیده تر است.
از آنجاکه سرنوشت و آینده شغلی فعالان هر صنفی در دست هیات مدیره اتحادیه مربوطه است و عدم توانایی، سو مدیریت، مشکلات اخلاقی؛ عدم پایبندی به قانون و ... هریک از اعضای هیات مدیره‌های اتحادیه‌های صنفی می‌توانند لطمات جبران ناپذیری بر پیکره آن صنف وارد آورند، قانون‌گذار موارد متعددی را مدنظر قرار داده است .لذا صلاحیت هر یک از اعضای هیات مدیره باید توسط وزارت کشور،نیروی انتظامی، اداره تخیص هویت، استانداری، معتمدین صنفی، اداره اماکن و ... مورد تایید قرار گیرد .
این مسئله موجب می‌شود تا فرایند اهراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی قدری طولانی گردد. در خصوص انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز همین مسئله موجب تاخیر و تعویق در زمان برگزاری انتخابات گردید. البته انجمن زمان کافی را در اختیار فعالان صنفی اتحادیه ناشران قرار داده بود.لیکن تاخیر در ثبت نام جهت عضویت در ترکیب هیات مدیره این اتحادیه، باعث عقب افتادن زمان برگزاری انتخابات شد.
ولی الله جعفری در بخش دیگری از این گفتگو به مراحل برگزاری انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی اشاره کرده و افزود: بر اساس آیین نامه انتخاباتی اتحادیه‌های صنفی، اعضای هیات مدیره کلیه اتحادیه‌های صنفی اعم از تولیدی و خدماتی در هر دوره را برای 4 سال انتخاب می‌شوند. لذا انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی هر 4 سال یکبار،توسط انجمن نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی استان تهران و با حضور ناظرانی از استانداری تهران، هیات معتمدین حضرت امام و مقام معظم رهبری و مجامع امور صنفی برگزار می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: البته پیش از برگزاری انتخابات نیز مراحل متعددی طی می‌شود ،مراحلی مانند ثبت نام افراد،اهراز صلاحیت،تبلیغات صنفی و... از جمله اقداماتی است که فعالان صنفی و برگزارکنندگان دولتی پیش از برگزاری هر انتخاباتی متحمل می‌شوند. به دلیل رفع هرگونه شائبه و شبهه تقلب انتخاباتی، قانون‌گذار مسئولیت تایید صلاحیت و برگزاری را به طور کلی تفکیک نموده است.
رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی استان تهران در پایان توضیح داد: انتخابت اتحادیه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که تعداد اعضای آنها بیش از هزار واحد صنفی است، اهمیت و حساسیت بیشتری دارد. روند انتخابات نیز در این اتحادیه‌ها نیز به کندی صورت می‌گیرد چراکه تعداد اعضای منتخب 7 نفر بوده و از دیگر اتحادیه‌ها بیشتر است لیکن حضور حداقل یک سوم از اعضای صنف در انتخابات هیات مدیره کلیه اتحادیه‌ها ـ بیشتر یا کمتر از هزار عضو ـ الزامی است ،تنها در صورتی صحت انتخابات مورد تایید برگزارکننده و ناظران قرار می‌گیرد که این نسبت حداقلی رعایت شده باشد. در صورتیکه کمتر از یک سوم اعضای اتحادیه‌ای در انتخابات هیات مدیره شرکت کنند آن انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. مطابق آیین نامه‌ انتخاباتی اتحادیه‌های صنفی حضور یک چهارم از اعضای صنف در دور دوم انتخابات کفایت می‌کند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۸ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: