انجم شعاع در گفتگو با اخبار چاپ:
تکنولوژی داریم، مشکل سرمایه وبازار است


ایران محصولات متعددی در بخش کشاورزی و باغداری دارد. محصولاتی که امکان صادرات به بهترین نقاط دنیا را دارند. محصولاتی که می‌توانند ارزش افزوده فراوانی را به کشور وارد نمایند. لیکن مشکل اینجاست که محصولات مذکور بدون بسته‌بندی و به صورت فله‌ای صادر می‌شوند. علت آن چیست؟

اخبار چاپ (استان کرمان): محمدعلی انجم شعاع عامل شرکت توسعه خوشه صنعتی پسته در رابطه با موضوع بسته‌بندی پسته استان کرمان، به خبرنگار اخبار چاپ گفت: خوشه صنعتی به واحدهای صنعتی کسب و کار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر ویا محصولات مشترکی را تولید کرده و یا فرصت‌ها و چالش‌های مشترکی روبه رو هستند، اطلاق می‌گردد. مدل توسعه این خوشه‌های صنعتی پایین به بالا است. بدین معنی که یک سری از تکنیک‌ها را به عامل توسعه می‌آموزد، آن را روانه بازارهای هدف می‌کند؛ مشکلات توسط فعالان صنعت را شناسایی و با همکاری تمامی اعضای خوشه نسبت به رفع آن اقدام می‌شود.
به طور کلی دو عملی که عامل توسعه انجام می‌دهد، عبارتند از: شبکه‌سازی و ایجاد سرویس دهنده های B.D.S به منظور حل مشکل. به طور مثال اگر مشکل در بازار باشد تلاش عامل توسعه معطوف تربیت بازاریاب با کمک نهادهای پشتیبان خواهد بود.
وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر توسعه در خوشه صنعتی (یعنی پسته و خرما) در کرمان شروع شده. خوشه پسته فعالیت خود را از سال 1388 و خوشه خرما فعالیت خود را از سال 1387 آغاز کرده‌اند. نقطه فشار این خوشه‌ها شناسایی شده است. در خوشه پسته کرمان، قیمت تمام‌شده، نقطه فشار محسوب می‌شود.( این نقطه فشار در دست محصول بسته‌بندی و محصولات جانبی ) و عدم توسعه بازارهای داخلی و خارجی می‌باشد که در این مجال تنها به موضوع بسته‌بندی پرداخته می‌شود.
به طور کلی در استان کرمان حدود 20 کارخانه تهیه، فرآوری و بسته‌بندی پسته وجود داشت، که به دلایل مختلف اکثر قریب به اتفاق آن‌ها تعطیل فعالیت شده اند و در حال حاضر تنها 3 کارخانه مشغول به فعالیت هستند. هر یک از این واحدها ، تولید در بازارهای خاصی فعالیت نموده اند. به گونه‌ای که یکی از واحدها محصولات خود را با دو برند در بازار داخلی عرضه می‌نماید. متنوع‌ترین و بیشترین محصولات پسته بسته‌بندی شده در داخل کشور توسط شرکت بهناب کویر تهیه و عرضه می‌شود. کارخانه پسته رفسنجان با نام تجاری لورا محصولات خود را به کشورهای چین، عراق، آسیای میانه و کشورهای جنوب شرقی آسیا صادر می‌کند و شرکت خشکبار طلایی وحید هم محصولات خود را بیشتر به کشور امارات صادر می‌کند.
انجم شعاع در ادامه به مسئله مشکلات و مسائل متعدد بسته‌بندی پسته پرداخته و تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌های تولیدکننده و بسته‌بندی پسته سرمایه بسیار بالای در گردش آن‌ها است. به طوری که این موضوع سبب ورشکستگی بسیاری از آن‌ها شده است. تسهیلاتی برای تأسیس کارخانه‌ها اعطا شده است، لیکن در زمینه آغاز فعالیت که حداقل سرمایه‌ای بالغ بر دو میلیارد تومان است، که باید تسهیلاتی به شکل بسیار آسان به آنها اعطا شود.
دومین مشکل کارخانه‌های بسته‌بندی پسته عدم آشنایی و ارتباط منسجم و صحیح با بازارهای هدف است. هزینه‌ی بازاریابی در کشورهای هدف بالا است که احتیاج به هزینه و همچنین آموزش دارد. .
انجم شعاع خاطر نشان کرد: ما در بحث دسترسی به تکنولوژی مشکل خاصی نداریم و راهکار برای توسعه صنعت بسته‌بندی تامین سرمایه در گردش کارخانجات ،توجه بیشتر قانون گذار و سرمایه گذاری برای بازاریابی بین‌المللی است. موضوع اصلی در این بخش سرمایه است. اگر چنانچه سرمایه کافی به منظور استفاده بهینه و صحیح از تکنولوژی‌های موجود در اختیار صنعت‌گران قرار بگیرد، می‌توانند از بهترین تکنولوژی‌ها بهره‌مند شوند. در حقیقت مشکل اصلی کمبود سرمایه است، نه نداشتن تکنولوژی 
                            
                                                                                                                                                                                خبرنگار: بهناز حسینی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۸ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: