حسن پوربابا مدیر شرکت آرتسان (چاپ صنعتی)
ممیزی‌های غیر اصولی، مالیات ناعادلانه


متاسفانه ممیزان و سرممیزان اداره کل مالیات بدون هیچ اطلاعی از بدنه صنفی و صنعتی چاپ اقدام به تعیین تعرفه‌ها و ارقام مالیاتی می‌نمایند. این امر شاهدی بر ناعادلانه بودن مالیات‌ها است. اگر برای هر صنفی از اعضاء همان صنف مامور مالیات و ممیزی انتخاب شود؛ قدر مسلم مالیات‌ها عادلانه‌تر تعیین می‌شود.

حسن‌ پور‌بابا مدیر شرکت آرتسان در خصوص میزان و نحوه تعیین مالیات‌ها به اخبار چاپ گفت: پرداخت مالیات موضوعی است که از دیرباز در تمامی جوامع رایج بوده و وجود داشته است. گرچه این عنوان پس از انقلاب صنعتی و موقعیت جدید کشورها به وجود آمد. با این اوصاف تمامی فعالان صنفی و صنعتی در کشور خود را موظف به پرداخت مالیات می‌دانند. در حقیقت پرداخت مالیات وظیفه و تکلیفی اجتماعی است که به منظور بالا بردن سطح کیفیت و استانداردهای زندگی در هر کشوری اخذ می‌شود. لیکن مشکل اصلی پرداخت مالیات در کشور ما، عدم تعیین نرخ و درصد مالیات توسط افراد و کارشناسان متخصص و آشنا به امور صنفی است. در ایران پرداخت مالیات از دو جنبه با مشکل مواجه شده است. بخش اول به ذهنیت و باور فعالان صنفی نسبت به پرداخت مالیات بازمی‌گردد. این مشکل را باید از طریق فرهنگ‌سازی و اقدامات تربیتی مرتفع ساخت. اما حوزه دیگر این مشکل به اداره مالیات کشور برمی‌گردد، متاسفانه افرادی که مالیات را مشخص می‌کنند بدون هیچ اطلاعی از صنف اقدام به این عمل می‌نمایند. این امر دلیلی بر ناعادلانه بودن نرخ‌های مالیات‌ها شده است. اگر برای هر صنفی از اعضاء همان صنف، مامور مالیات و ممیزی انتخاب شود؛ قدر مسلم مالیات‌ها عادلانه‌تر خواهد بود. زیرا این افراد از محیط بازار و کم و کیف صنف خود مطلع هستند. وجود افرادی که اطلاعات کافی در این خصوص ندارند علاوه بر عدم رضایت اصناف از میزان مالیات، باعث دلسردی صنعت‌گران نیز شده است.
مدیریت شرکت آرتسان در بخش دیگری از این گفتگو پیرامون مشکلات چاپ صنعتی نیز اظهار داشت: بازار نامتعادل و مشکلات متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، مسئله‌ای است که گویا تمامی صنعت‌گران صنعت چاپ با آن خو گرفته و هیچ تلاشی برای از میان برداشتن آن نمی‌کنند. گویا همگی انتظار دارند که همگام با پیشرفت‌های صنعت چاپ در اقصی نقاط دنیا و بخصوص در کشورهای توسعه یافته، در ایران نیز این مشکلات باید پیشرفته کرده و هر روز مسائل و موضوعات تازه‌تری به وجود آیند. در میانه این سیل انبوه مشکلات، تحریم‌های سیاسی و اقتصادی نیز امری جدید و تازه است که مشکلات و معضلات را صدچندان می‌کند. در حال حاضر با مشکل نبود قطعات روبرو هستیم و به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم قطعات واسطه‌ای را وارد کنیم. متاسفانه میزان گمرکی هم چند برابر شده است اینها معضلات و مشکلاتی است که هر صنف و صنعتی با آن دست به گریبان خواهد بود
وی در پایان افزود: قطعی برق و نوسان آن خسارت‌های شایان توجه‌ای به صنعت وارد می‌کند. در دنیای کنونی حتی یک دقیقه قطعی برق باعث عقب ماندن صنایع می‌شود اما متاسفانه ما روزهای متمادی شاهد قطعی برق برای ساعات متمادی هستیم. افزایش ساعات خاموشی پایه‌های صنعت را ضعیف خواهد کرد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۷ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: