نمایشگاه « مشروطه، روایتی دیگر» برگزار شد:
بازنگری انقلاب مشروطه با بهانه صنعت چاپ


به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت نمایشگاهی با عنوان «مشروطه، روایتی دیگر» برگزار می‌شود. این نمایشگاه به ارائه نمایش کتاب‌های خطی تاریخی دوران مشروطه و چاپ تمبرهای مخصوص آن دوران می‌پردازد. در این نمایشگاه قابلیت‌های صنعت چاپ در دوران مشروطه نیز در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از سازمان اسناد و كتابخانه ملی در این نمایشگاه، تصاویر یكی از كتاب‌های خطی تاریخی دوران مشروطه به نمایش گذاشته می‌شود. این نسخه خطی كه متعلق به كتابخانه ملی ملك است، از سوی «محمدمهدی شریف‌كاشانی» در سال 1333 هجری قمری به خط شكسته نستعلیق، بر روی كاغذ فرنگی در 359 برگ و دارای تصاویر علما و رجال مشروطه كتابت شده است.
كاشانی كه از مشروطه‌خواهان بود، در كتاب خود از متون تلگراف‌ها، نامه‌ها، شب‌نامه‌ها و اعلان‌ها برای مستندنگاری كتابش و همچنین تصاویر رجال مشروطه و ضدمشروطه، افرادی چون عین‌الدوله، علاءالدوله و ... كه همگی توسط غلامرضاخان عكاس گرفته شده، استفاده كرده است.
این كتاب خطی با توجه به مجموعه اسناد و تصاویر ارائه شده و همچنین گزارش‌های مستند دوران خود یكی از آثار ارزشمند و قابل توجه در بررسی تاریخ مشروطه و تحولات اجتماعی دوران معاصر ایران است.
در بخش دیگری از این نمایشگاه علاوه بر نمایش تمبرهای چاپ شده در دوران مشروطه، برخی روزنامه‌های چاپ شده در آن دوران، کتاب‌های ممنوعه چاپ شده در دوران مشروطه توسط بعضی از چاپخانه‌های تهران و تبریز و... نیز به نمایش در می‌آیند.
نمایشگاه «مشروطه، روایتی دیگر» از روز 14 مرداد تا روزهای پایانی مرداد ماه به مدت دو هفته در محل نمایشگاه‌های موقت موزه ملی ملك واقع در میدان امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.
گفتنی است تعداد قابل توجهی از محققان تاریخ معاصر ایران، صنعت چاپ را رکن چهارم مشروطه می‌دانند. بعضی دیگر پای را از این نیز فراتر گذاشته و انقلاب مشروطه بدون صنعت چاپ را انقلابی ناموفق قلمداد می‌کنند. به هر صورت آن‌چه مورد وفاق همه مورخان است، اهمیت و تأثیرگذاری این صنعت در اولین انقلاب دموکراسی‌خواهی مردم آسیا است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۷ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: