محمدرضا موسوی‌صدر رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان:
اراده پایتخت نشینان برای حذف اتحادیه‌‌ شهرستان‌ها


فراخوان اتحادیه کشوری ـ گرچه در مهلت قانونی ـ زمانی در اختیار اتحادیه کرمان قرار گرفت که به هیچوجه امکان ثبت‌نام وجود نداشت. این در حالی است که شماره فکس، تلفن، پست الکترونیک و... اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان در اختیار همکاران ما در تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اصناف کشور و وزارت بازرگانی قرار دارد.

محمدرضا موسوی‌صدر رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان در گفتگو با اخبار چاپ ضمن انتقاد از شرایط ثبت‌نام و عضویت در ترکیب هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ، تصریح کرد: فرخوان ثبت‌نام جهت عضویت در ترکیب هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ، تنها دو روز پیش از اتمام مهلت قانونی مقرر برای اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان ارسال شد. با توجه به شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام در انتخابات اتحادیه کشوری چاپ، این فرصت از اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان سلب شد. در حقیقت فراخوان ـ گرچه در مهلت قانونی ـ زمانی در اختیار اتحادیه کرمان قرار گرفت که به هیچوجه امکان ثبت‌نام وجود نداشت. این در حالی است که شماره فکس، تلفن، پست الکترونیک و... اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان در اختیار همکاران ما در تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اصناف کشور و وزارت بازرگانی قرار دارد.

موسوی صدری در ادامه افزود: تجربه نشان داده است، برخی از دست‌اندرکاران امور صنفی صنعت چاپ در پایتخت نگرشی انحصاری داشته و در پی دفع تعداد کثیری از فعالان صنعت چاپ در سطح کشور هستند. در مورد اتحادیه کشوری چاپ نیز به نظر می‌رسد برخی از مسئولان اراده کرده‌اند که اشخاص مشخصی از تهران و بعضی شهرهای همسو با تهران، به ترکیب هیات مدیره راه یابند. این نوع عملکرد را می‌توان در بسیاری از تشکل‌ها و اقدامات ملی نیز مشاهده کرد. متأسفانه این اقدام بدون توجه به مصالح ملی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل سراسر کشور صورت می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع صنعت بسته‌بندی محصولات صادراتی نظیر خرما و پسته و نقش اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان در بهبود این شرایط پرداخته و اذعان کرد: بسته‌بندی محصولات کشاورزی و اقلام صادراتی در استان کرمان یکی از دغدغه های اصلی هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان است. چنانچه بتوانیم این محصولات را در دسته‌‌‌‌‌بندی‌های استاندارد و با برندهای ایران صادر نماییم ،علاوه بر اشتغال‌زایی،افزایش تولید ناخالص ملی، توسعه صنعتی در جغرافیای استان و استانهای همجوار؛ می‌توانیم شاهد رشد ارزش افزوده حاصل از صادرات آنها نیز باشیم. به طور مثال ،در مورد پسته، به ازای عرضه هر کیلو پسته‌‌ی ایرانی در بسته‌بندی‌های استاندارد و قابل قبول ،4 دلار ارزش افزوده به کشور وارد می‌شود . به بیان دیگر قیمت هر کیلو پسته‌ی صادراتی ایران به صورت فله‌ای ،7 دلار محاسبه می‌شود . حال آنکه همین مقدار پسته در بسته‌بندی استاندارد، ارزشی معادل 11 دلار پیدا می‌کند و این یعنی 4 دلار ارزش افزوده در هز کیلو پسته‌ی صادراتی.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان بیان داشت: به منظور رفع مشکل صادرات فله‌ای پسته و خرما و با هدف جلوگیری از سو استفاده‌ی کشورهای واسطه، ماه گذشته جلسه‌‌‌‌‌‌‌ای در استان کرمان تشکیل شد در این جلسه که با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان،اعضای هیات رئیسه مجمع امور صنفی و اعضای کمیسیون نظارت وزارت بازرگانی برگزار شد، شرایط واگذاری مسئولیت بسته‌بندی صادراتی محصولات کشاورزی استان به اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان بررسی شده و مورد موافقت قرار گرفت. لیکن تا کنون هیچ اقدامی مثبت و سازنده‌ای در این زمینه انجام نشده و اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان کماکان در انتظار هماهنگی با مجمع امور صنفی و وزارت بازرگانی است.

وی در پایان به برخی از مشکلات چاپخانه‌داران کرمان اشاره کرده و اظهار داشت: صنعت چاپ و چاپخانه‌داران کرمان از دو مشکل عمده رنج می‌برند. نخست موضوع چاپ‌‌‌‌‌‌های دیجیتال و متولی دولتی و خصوصی آن است. در حال حاضر مسئولیت صدور مجوز و پیگیری‌های قانونی و حقوقی واحدهای خدمات چاپ دیجیتال بر عهده اتحادیه است در صورتی که صنف عکاسان در این خصوص بسیار دخالت کرده و تعداد زیادی از واحدهای چاپ دیجیتال کرمان را عکاسی‌ها به خود اختصاص داده‌اند. مسئولیت آن بخش نیز با اتحادیه چاپخانه‌داران نیست و در نتیجه این تناقضات مشکلات متعددی را به وجود آورده و مردم را به دردسر نداخته است . جالب آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تا کنون هیچ اقدام مثبت و سازنده‌ای برای از بین بردن مشکلات این صنف انجام نداده است.

دومین مشکل بزرگ صنعت چاپ استان کرمان،نقص در ناوگان سخت افزاری و تکنولوژی و ماشین‌آلات این صنعت است. این مشکل به خصوص در بخش افست رول(چاپ روزنامه) به وضوح چشم‌گیر است. هیچ ماشین و یا دستگاه چاپ رول افستی در استان کرمان وجود نداشته و در نتیجه صنعت چاپ کرمان در این بخش به دیگر استان‌ها وابسته است . البته اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان اقداماتی را در این زمینه انجام داده است و در حال حاضر تصمیم دارد تعدادی ماشین چاپ روزنامه را از استان خراسان رضوی خریداری کرده و در استان کرمان نصب نماییم. گرچه نیاز استان بیش ماشین‌آلات موجود است، لیکن این اقدام نخستین گام در ارستای تحقق خودکفایی استان کرمان در بخش چاپ روزنامه است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۱۶ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: