در صنعت چاپ ایران چه می‌گذرد؟ گفتگو با فعالان چاپ و بسته‌بندی
تعطیلات نابهنگام؛ مالیات؛ تحریم اقتصادی؛ قطعی برق و... چگونه تولید کنیم؟


تعطیلات غیررسمی غیرمترقبه چون سیلی بنیان برانداز موقعیت کارخانجات و تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داده و مسائل فراوانی را فراروی صنعت‌گران کشور قرار می‌دهد.

اخبار چاپ: سعید عطاریان، مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی آرا در گفتگو با اخبار چاپ از معضلات و مشکلات متعدد تعطیلات غیررسمی اعلام نشده و نابهنگام خبر داده و افزود: این نوع تعطیلات چون سیلی بنیان برانداز تمامی طرح‌ها و برنامه‌های تجاری، بازرگانی و تولیدی صنایع در بخش خصوصی را از میان برده و موقعیت نامناسبی را ایجاد می‌کند.
وی در ادامه اظهار داشت: به گفته منابع رسمی خبری تعطیلات اخیر که به دلیل گرمای بیش از حد هوا توسط هیات دولت اعلام شد، رقمی معادل 40 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت. چنین اعداد و ارقامی می‌تواند ساختار سالیانه بودجه کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده و مسائل متعددی را برای فعالان عرصه‌های مختلف کشور پدید آورد.
عطاریان در بخش دیگری از این گفتگو به نرخ مالیات سال 88 اشاره کرده و تصریح کرد: مبنای مشخص و صحیحی به منظور تعیین قیمت و نرخ مالیات‌ها در کشور وجود ندارد. به هیچوجه مشخص نیست که چرا سازمان امور مالیاتی کشور همواره و با درصدهایی غیرثابت نرخ مالیات را افزایش می‌دهد؛ حال آنکه سال گذشته رکود اقتصادی بسیاری از بنگاه‌های بازرگانی و واحدهای تولیدی را آزاد داد، تا حدی که تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی در معرض ورشکستگی قرار گرفتند.
تأثیرپذیری صنعت چاپ و بسته‌بندی از موقعیت و بازار صنایع دیگر، موضوع دیگری بود که مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی آرا به آن پرداخت. وی در این خصوص بیان کرد: صنعت چاپ و بسته‌بندی ماهیت وابسته‌ای دارد. به این معنی که این صنعت تولید مستقیمی نداشته و همواره به دیگر صنایع خدمات‌رسانی می‌کند. هر واحد تولیدکننده‌ای که در صنعت چاپ یا بسته‌بندی فعالیت می‌کند، فرآورده‌هایی را عرضه می‌نماید که وابسته به تولیدات دیگر صنایع است. هیچ محصول مستقیم و تولید غیروابسته‌ای در صنعت چاپ و بسته‌بندی وجود ندارد. لذا این صنعت به طور طبیعی متأثر از بازار و شرایط اقتصادی صنایع دیگر است. بنابراین اگر وضعیت اقتصادی و فروش محصولات در صنایع دیگر رو به تزاید گذاشته باشد، صنعت چاپ نیز محصولات بیشتری را عرضه کرده و از بازار مناسبی برخوردار خواهد بود. حال اگر صنایع دیگر از بازار مناسبی برخوردار نباشند و شرایط اقتصادی مناسبی نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت که صنعت چاپ و بسته‌بندی بازار مناسبی داشته باشند.
وی در پایان اذعان کرد: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و معضلات توسعه و پیشرفت صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور، موضوع تحریم‌های سیاسی و اقتصادی غرب علیه ایران است. چه برای مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ و بسته‌بندی ـ اعم از خصوصی و دولتی و صنفی ـ خوشآیند باشد و چه خوشآیند نباشد، صنعت چاپ و بسته‌بندی در بسیاری از موارد وابسته به کشورهای توسعه یافته است. بدین معنی که بسیاری از مواد اولیه، مصرفی، ماشین‌آلات، تجهیزات و... این صنعت از کشورهای دیگر و بخصوص کشورهای اروپایی تأمین می‌شود. با توجه به این موضوع، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و امریکا تأثیرات بسیار نامطلوب بر وضعیت تهیه تجهیزات و مواد اولیه صنعت چاپ و بسته‌بندی در ایران داشته و خواهد داشت. آن‌چه در این میان بیش از هر نکته‌ای آزاردهنده بوده و موجبات ناراحتی را فراهم می‌آورد، سوءاستفاده شرکت‌های واسطه اماراتی و چینی است. این شرکت‌ها از موقعیت تحریم‌های اقتصادی ایران نهایت سوءاستفاده را کرده و سود هنگفتی را نصیب خود می‌نمایند. به نظر می‌رسد مسئولین امر باید ترفندی برای رفع این مشکل و حل و فصل بهینه تولید و صنعت در دوران تحریم سیاسی و اقتصادی طراحی و اجرا نمایند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۱۴ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: