برگزاری نمایشگاه " سلام آفتاب تابان به سرزمین ایران" در كتابخانه ملی
آثار ناشران ژاپنی اینبار در کتابخانه ایرانی


آثار ناشران ژاپنی پیرامون حوزه‌های هنر ، جشن‌ها ، اقتصاد ، فلسفه ، ادبیات ، موسیقی ، نمایش‌های سنتی و سبك شعری سنتی ژاپن "هایكو " كه به سبك شعری بایاتی آذربایجان و دو بیتی‌های فارسی نزدیك است و تصاویری از شهرهای توكیو و كیوتو ، مراسم‌های سنتی ژاپن ، طبیعت و معماری ژاپنی از جمله كتاب‌ها و عكس‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه است .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی نمایشگاه آشنایی با ژاپن با عنوان "سلام آفتاب تابان به سرزمین ایران" صبح امروز در محل ورودی تالارهای تخصصی كتابخانه ملی آغاز به كار كرد .
درمراسم افتتاح این نمایشگاه كه با همكاری سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و سفارت ژاپن در كشورمان برگزار شده است ، حامد یاری مدیر كل امور بین‌الملل كتابخانه ملی با اشاره به گذشت بیش از 80 سال از روابط دیپلماتیك دو كشور گفت: در راستای تلاش برای بسط روابط با كشور‌های آسیایی در حوزه فرهنگ و همچنین افزایش سهم ارتباطات فرهنگی در روابط ایران و ژاپن نمایشگاه "سلام آفتاب تابان به سرزمین ایران" را برگزار كردیم .
حامد یاری برپایی این نمایشگاه را عاملی به منظور آغاز برقراری ارتباط با مراكز همكار در ژاپن دانست و گفت: در این راستا مذاكرات مقدماتی و ارائه پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با كتابخانه ملی ژاپن انجام شده و از رئیس كتابخانه ملی ژاپن برای سفر به ایران دعوت شده است.
مدیر كل امور بین الملل و روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی به وجود مراكز مختلف مطالعات ایران شناسی و زبان فارسی در ژاپن همانند دانشگاه توكیو اشاره كرد و افزود:کشور ایران نیز باید سعی كندبه هر طریقی شناخت محققین وپژوهشگران در مورد كشوری كه روابط سنتی گسترده‌ای به خصوص در حوزه اقتصاد با آن داریم را افزایش دهیم .
مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی از بازتاب مناسب برگزاری نمایشگاه آشنایی با اوكراین كه دو هفته پیش در كتابخانه ملی برگزار شده بود در میان مسئولین اوكراینی خبر داد و ابراز امیدواری كرد این نمایشگاه نیز باعث به وجود آمدن راه‌های جدید در روابط دو كشور ایران و ژاپن شود.
خانم آی كو شیباتا رایزن فرهنگی سفارت ژاپن نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت:: ما خوشحالیم كه با كتابخانه ملی به عنوان یكی از مراكز مهم فرهنگی ایران ارتباط برقرار كرده ایم و امیدواریم با همكاری سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران روابط فرهنگی دو كشور را گسترده‌تر كنیم .
وی نیز با اشاره به روابط دیپلماتیك هشتاد ساله دو كشور گفت: ما درحالی هشتاد سالگی این روابط دیپلماتیك را جشن گرفتیم كه هزاران سال است ملت های ایران و ژاپن از طریق جاده ابریشم با هم ارتباط داشته اند و به همین دلیل از لحاظ فرهنگی بسیار به هم شبیه هستند.
در نمایشگاه "سلام آفتاب تابان به سرزمین ایران" كه تا فردا ادامه خواهد داشت مجموعه ای كتاب ، عكس ، ماكت و عروسك ژاپنی به نمایش در آمده است .
همچنین ماكت هایی از 12 ماه ژاپنی ، معماری و ساختمان‌های قدیمی ژاپن ، مراسم تبل نوازی و جشن‌های سنتی این كشور و عروسك‌هایی از انواع لباس‌های سنتی زنان این كشور نیز در نمایشگاه "سلام آفتاب تابان به سرزمین ایران" به نمایش درآمده است.
لازم به ذكر است نمایشگاه آشنایی با ژاپن دومین نمایشگاه از سلسسله نمایشگاه ‌های آشنایی با فرهنگ كشورها است كه قرار است با همكاری سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی های سیاسی و فرهنگی كشورهای مختلف در كتابخانه ملی برگزار شود .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۱۴ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: