گلایه صنعت‌گران صنف صحاف
گویا هیچ‌کس مسئولیت این صنف را نمی‌پذیرد


صحافان مالیات و عوارض را به موقع پرداخت می‌کنند، خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند، در کنار دیگر فعالان صنعت چاپ هستند، اما هیچ حمایتی از دولت ندارند. صحافی صنف ضعیفی است که پشتوانه مالی ندارد. همین امر باعث عقب ماندن صحافی نسبت به دیگر بخش‌های صنعت چاپ شده است.

فرجام جعفری مدیرعامل شرکت سپیدار فرانگر فجر در گفتگو با اخبار چاپ مشکللات و معضلات پس از چاپ را بسیار فراوان دانست و گفت: معضلات زیاد است و بارها و بارها این مشکلات توسط کسانی که در این حرفه فعالیت می‌کنند به گوش مسئولین رسانده شده است، اما تاکنون هیچ تاثیری را شاهد نبودیم. متاسفانه آنقدرها که به صنعت چاپ اهمیت داده می‌شود؛ به بخش پس از چاپ بها داده نمی‌شود. صنف صحاف صنف ضعیفی است و از آن پشتیبانی نمی‌شود. چاپخانه‌های ما هم از نظر مالی قوی هستند و این عاملی شده است تا تکنولوژی چاپخانه‌ها به روز شود و کیفیت کارها با دنیا برابری کند. اما صنف صحاف پشتوانه مالی ندارد و همین باعث عقب ماندن این صنعت نسبت به صنعت چاپ شده است.
فرجام جعفری در همین زمینه بیان داشت: انگشت شمارند چاپخانه هایی که ماشین آلات صحافی 2008 را داشته باشند این نشان دهنده سرمایه گذاری ضعیفی است که در این سیستم وجود دارد. اکثر ماشین های صحافی کشور مخصوص دهه 70 و 80 میلادی است. نه تنها بخش خصوصی هیچ سرمایه گذاری در این زمینه نمی کند بلکه وزارت ارشاد هم هیچ حمایتی از صحافان ندارد به نظر می رسد که اتحادیه صحافان زیر پوشش وزارت ارشاد نیست. صحافان مالیات و عوارض را به موقع پرداخت می کنند اما هیچ حمایتی از دولت ندارند. به طور مثال یک واحد تولیدی که اعتبار هم دارد برای دریافت وام و به روز کردن ماشین آلات خود با مشکل وثیغه روبرو است. این نشانه چیست؟ جز اینکه هیچ مرجعی برای آن ارزش قائل نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: مشکلات صحافان بسیار زیاد است اما معضلاتی هم وجود دارد که گریبان گیر کل هرم و واحد های صنعتی شده است از جمله آنها رکود بازار است که با وجود تحریم ها و گرانی مواد مصرفی طبیعی است. بر همین اساس شاهد کم شدن کار و افزایش قیمت ها هستیم. مواد اولیه نسبت به سال گذشته بیست و پنج درصد افزایش داشته است. البته این تنها عامل گرانی نیست قطعی برق هم مزید بر علت شده است. مشکل ما تولید کنندگان، هزینه های است که به هر دلیل به ما تحمیل می شود که موجب افزایش ارزش افزوده کالاهای تولیدی می شود اما آیا مصرف کنندگان این هزینه اضافه را می پذیرد؛ این خود یک معضل است زیرا مشتری های صنعت پس از چاپ در قیمت ها ریز می شوند و ریالی هزینه ها را بررسی می کنند. در واقع اقتصادی فکر می کنند که البته این موضوع هم نتیجه مشکلاتی است که آنها با آن روبرو هستند.
مدیرعامل شرکت سپیدار فرانگر فجر در پایان افزود: اگر وزارت نیرو از طریق روزنامه های کثیر الانتشار یا تلویزیون به واحد های صنعتی اطلاع رسانی انجام می داد؛ می توانستیم با یک برنامه ریزی ساده از آسیب ها و صدماتی که تا کنون از قطعی برق بر مدیران صنایع تحمیل شده است جلوگیری نماییم. بعضی از صنایع بسیار ضربه پذیر تر از صنعت چاپ هستند و عدم آگاهی از قطعی برق می تواند لطمات جبران ناپذیری به این واحدها وارد نماید.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۱۳ مرداد


مرتضی لاری

عدم توجه به مشکلات مدیران کنونی که در عین واقعیت این گفته ها برامده از یک تجربه ی چندین ده ساله است دقیقا تبدیل شدن یک سنگ به دیواریست که صحاف های بی تجربه ای مثل ما که از نظر کاهش شرایط مناسب کاری(مثل رونق کار و هزینه های کارگاه داری)هر روز به حالت تصاعدی سیر نزولی داریم حل شدنش توهمی بی فایده خواهد بود و با این انگیزه نزولی تدبیر چیست؟!؟!





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: