مارکوس هرینگ، در حاشیه سمینار پرینت پروموشن:
آموزش‌های سنتی، مشکل اصلی صنعت چاپ ایران است


سمینار سه روزه آموزشی پرینت پروموشن با حضور مارکوس هرینگ، یکی از مدیران ارشد صنعت چاپ آلمان برگزار شد. نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های هرینگ درخصوص صنعت چاپ ایران بسیار جالب توجه بوده و حاوی نکات ارزنده‌ای است.

مارکوس هرینگ، مدیرعامل مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن آلمان، رئیس اتحادیه سازندگان ماشین‌آلات صنعت چاپ آلمان، مدیر مشاور کمپانی‌های ماشین‌سازی آلمان و فارغ‌التحصیل مقطع PHD رشته مهندسی تولید، در جریان برگزاری سمینار آموزشی پرینت پروموشن با خبرنگار اخبار چاپ گفتگو کرد.
گفتگوی هرینگ با اخبار چاپ بر محورهای توسعه پایدار در عرصه صنعت چاپ، ارتقاء سطح علمی و آموزشی صنعت چاپ ایران، موقعیت کنونی آموزش صنعت چاپ در ایران و راهکارهای برون‌رفت از شرایط فعلی، استوار بود. وی در ارزیابی خود نسبت به سطح کیفی سمینار آموزشی پرینت پروموشن، گفت: در حال حاضر امکان ارائه تحلیلی جامع و دقیق در خصوص کیفیت این سمینار وجود ندارد. چرا که بسیاری از حاضرین در کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های تئوریک این دوره، سطوح مختلفی داشتند. به بیان دیگر، هر یک از 30 نفر حاضر در کلاس‌ها، با گرایش‌های صنعتی مختلف و توانمندی‌های علمی گوناگون در جلسات حضور داشتند. لذا نمی‌توان ارزیابی کلی و جامعی از شرایط حاکم بر اساتید حاضر در کلاس‌ها ارائه نمود.

وی در ادامه تشریح کرد: به دلیل اختلاف سطح موجود در کلاس‌ها، مدرسان پرینت پروموشن نیز کار بسیار مشکلی، پیش روی داشتند. آن‌ها ناگزیر بودند سطحی از دروس را انتخاب نمایند که نه سطح علمی بسیار بالایی داشته باشد که برخی از حاضرین توان فهم آن را نداشته باشند؛ و نه از سطحی برخوردار باشد که خارج از حوصله بعضی دیگر از حاضرین باشد. لذا اطلاعات و دروس ارائه شده در این سمینار از سطحی نسبی برخوردار بود.

هرینگ ویژگی بارز ایرانیان را اینگونه برشمرد: مؤسسه پرینت پروموشن در بسیاری از کشورهای دنیا ـ اعم از توسعه یافته، در حال توسعه و جهان سوم ـ کلاس‌های آموزشی برگزار نموده است. در بسیاری از این دوره‌ها اساتید صنعت چاپ این کشورها حضور داشته‌اند. لیکن در هیچ یک از کشورهایی که تاکنون دوره پرینت پروموشن در آن‌ها برگزار شده است، علاقه‌مندی، انگیزه یادگیری و استعداد آموزشی، به اندازه اساتید ایرانی بالا نبوده است. علاقه‌مندی و انگیزه اساتید حاضر در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی این سمینار آموزشی به اندازه‌ای بالا است؛ که من و همکارانم را شگفت‌زده کرده بود.
رئیس اتحادیه سازندگان ماشین‌آلات صنعت چاپ آلمان در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات صنعت چاپ ایران اشاره کرده و اظهار داشت: طی سه روز گذشته موفق شدم تا بازدیدی از برخی چاپخانه‌های تهران داشته باشم. در جریان این بازدیدها بسیار متعجب شدم. زیرا بسیاری از ماشین‌آلاتی که در داخل ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان ماشین‌آلاتی است که در اروپا و آلمان وجود داشته و مشغول به فعالیت هستند. از نظر نرم‌افزاری نیز با امکانات موجود در کشورهای پیشرفته برابری می‌کند. لیکن مشکل اصلی چاپخانه‌های ایران، عدم بهره‌مندی از علوم مربوط به این تکنولوژی‌ها است. ایرانی‌ها با صرف هزینه و زمان زیاد سعی می‌کنند همه چیز را با آزمون و خطا و با استفاده از تجربه یاد بگیرند. حال آن‌که اگر بتوانند با شرکت در دوره‌های آموزشی مربوط به فناوری هر برندی، آموزش‌های لازم را دریافت کنند، دیگری نیازی به صرف این همه هزینه و زمان نیست.

مدیرعامل پرینت پروموشن، عدم استفاده از کارگاه‌های آموزشی را مشکل اصلی آموزش آکادمیک در ایران دانسته و تصریح کرد: علومی همانند علوم مرتبط با صنعت چاپ، نیازمند طرح‌درس‌هایی کاربردی و حضور در مکان‌های اجرایی و عملی است. هیچ دانشجوی رشته چاپی نمی‌تواند تنها با حضور در کلاس‌های تئوریک و بدون ارتباط نزدیک با ماشین‌آلات صنعت چاپ، علوم مرتبط با این صنعت را فراگرفته و مشکلات و معضلات آن را مرتفع نماید.
چنانچه دست‌اندرکاران آموزشی ایران در پی دستیابی به استانداردهای آموزشی در حوزه صنعت چاپ هستند، باید این روش را به کلی تغییر دهند. حداقل به ازای هر واحد تئوریک نیاز به طراحی یک واحد اجرایی و عملی نیز می‌باشد. تنها از این طریق می‌توان سطح بهره‌وری و دانش کاربردی دانشجویان رشته چاپ را در سطوح کاردانی و کارشناسی افزایش داد.
مارکوس هرینگ در ادامه به برگزاری دوره آموزشی دیگری در ایران پرداخته و اذعان کرد: طبق توافق اولیه مقرر شده است، دو دوره آموزشی در کشور ایران برگزار شده و در نهایت از میان افراد حاضر در این دو دوره، 14 نفر انتخاب شده و جهت گذراندن دوره‌ای یک ماهه در کشور آلمان، به این کشور اعزام شوند.

وی شرایط انتخاب واجدین شرایط را تبیین کرد و گفت: اصلی‌ترین شاخص انتخاب نفرات اعزامی، تسلط بر زبان انگلیسی است. زیرا دوره مذکور، مختص ایرانیان است. استاد آلمانی و شاگردانی که همگی ایرانی هستند؛ اگر چنانچه شاگردان حاضر در کلاس‌های این دوره به زبان انگلیسی آشنایی کامل نداشته باشند و بخواهند مشکلات خود را به زبان فارسی بیان کنند، کلاس را همهمه‌ای از گفتگوهایی به زبان فارسی فرا می‌گیرد. زبانی که استاد حاضر در کلاس نسبت به آن آشنایی ندارد؛ در نتیجه کلاس‌ها فاقد بازدهی لازم خواهد بود. اگر کلاس‌های نفرات انتخابی در زمره کلاس‌های بین‌المللی مؤسسه پرینت پروموشن بود، شاید این تأکید را نداشتیم. اما با توجه به حضور 14 ایرانی در یک کلاس، تسلط بر زبان انگلیسی ضرورتی انکارناپذیر بوده و اصلی‌ترین شرط انتخاب اساتید است.
هرینگ در خصوص انتخاب نفرات اعزامی، بیان داشت: انتخاب نهایی نفرات اعزامی، پس از برگزاری دومین دوره انجام می‌شود. در حال حاضر تنها 10 نفر به عنوان کاندیدا انتخاب شده‌اند. البته این انتخاب نهایی نیست و تنها احتمالی است. بدین معنی که اگر در دوره آینده افرادی با سطح معلومات تخصصی بالاتر و آشنایی بیشتر با زبان انگلیسی حضور داشتند، از میان آنان تعداد بیشتری انتخاب می‌شوند. اگر چنانچه تعداد واجدین شرایط در دوره دوم کمتر از 4 نفر بود، دو نفر دیگر به انتخاب فعلی اضافه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فعالان صنعت چاپ ایران، هنرمندانی کارآشنا و قدرتمند هستند. مردمانی که توانایی‌های بسیاری دارند. توانایی‌هایی که به دلیل عدم استفاده از آموزش‌های لازم به فعلیت نرسیده و آرام‌آرام از میان می‌روند. به عنوان نمونه توانایی اپراتوران چاپخانه افست، من و همکارانم را شگفت‌زده کرد. به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی آموزشی تخصصی، علمی، کاربردی و استفاده از اساتید خبره و کارشناس بین‌المللی، نیاز مبرم صنعت چاپ ایران در بخش آموزش باشد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۱ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: