حاذقی‌نژاد، در گفتگو با اخبار چاپ:
استفاده از علوم کاربردی در صنعت چاپ، نیازی مبرم است


پیشرفت سریع و روزافزون تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت چاپ موجب شده است، تا روش‌های سنتی، پاسخگوی نیازهای امروزی صنعت چاپ نباشد. لذا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و معضلات توسعه و پیشرفت صنعت چاپ در کشورهای در حال توسعه، استفاده از این روش‌ها و مدل‌ها است.

حاذقی نژاد مدیرعامل شرکت PTC فرانکفورت آلمان، در گفتگوی اختصاصی با اخبار چاپ، بر ضرورت بهره‌مندی از علوم و فنون به‌روز صنعت چاپ تأکید کرده و افزود: استفاده از روش‌های سنتی در صنعت چاپ توانایی همگام‌سازی با تکنولوژی‌های مدرن و ‌به‌روز دنیا را ندارد. تنها در صورتی می‌توان از این روش‌ها استفاده نموده و حداکثر بهره‌برداری را داشت که در کنار آن‌ها از روش‌های جدید و روزآمد صنعت چاپ استفاده شود. توجه به تکنولوژی‌ها، فناوری‌ها و علوم مدرن صنعت چاپ، امری است که فعالان صنعت چاپ ایران بسیار به آن نیازمندند. زیرا با نسخه‌های قدیمی نمی‌توان هیچ نوع تغییر و ارتقاء کیفیتی را انتظار داشت. علیرغم ضعف ساختارهای علمی و تخصصی توسعه صنعت چاپ در ایران و عدم بهره‌مندی از نیروها و پرسنل کارآزموده تحصیل‌کرده در واحدهای چاپی کشور، تغییرات عمده‌ای در حال شکل‌گیری است. تغییراتی که رویکردی جدید را نوید می‌دهند. با تغییر نسل مدیران واحدهای چاپی ایران و میدان‌داری نسل جدیدی که صنعت چاپ را به صورت علمی و آکادمیک آموخته، می‌توان امیدوار بود که تغییرات چشم‌گیری در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری صنعت چاپ، به ویژه در بخش نرم‌افزاری صورت گیرد. یکی از ضرورت‌های تحقق این هدف، اطلاع‌رسانی کارآمد و تبلیغات مؤثر است؛ که از بسیاری جهات حاوی نکات مثبت و ارزنده خواهد بود.

وی افزود: دوره‌های آموزشی پرینت پرموشن نیز به منظور آشنایی و دست‌یابی به ایده‌آل‌هایی جهت استفاده بهینه از تکنولوژی‌های موجود در کشور راه‌اندازی شد. بدین طریق اساتید و دانشجویان ایرانی می‌توانند با فناوری‌های مدرن و علوم کاربردی صنعت چاپ در سطح دنیا بیش از پیش آشنا شده و در راستای ارتقا علمی و اجرایی دست‌اندرکاران، مدیران و کاربران صنعت چاپ اقدام نمایند.

حاذقی‌نژاد تصریح کرد: برگزاری دوره آموزشی پرینت پرموشن بعد از سال‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته بود. سرانجام در مرداد ماه سال جاری، پس از پی‌گیری‌های بی‌وقفه آقای ذکایی ظرفیت‌های اجرایی برگزاری این دوره ایجاد شده و شاهد برگزاری آن در محل شرکت سهامی چاپ و نشر افست بودیم.

وی در تشریح انتخاب مؤسسه برگزارکننده و طرح درس‌های مورد استفاده در کارگاه‌های آموزشی این دوره، خاطرنشان کرد: از زمانی که موضوع برگزاری دوره‌های آموزشی در داخل کشور با استفاده از توان علمی مؤسسات آموزشی و پژوهشی بین‌المللی شکل اجرایی به خود گرفت. مطالعات اولیه آغاز شده و پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق، دو گزینه دوره آموزشی مدرسه کوکشاون و دوره آموزشی مؤسسه پرینت پرموشن مورد تأیید قرار گرفت. اولین گزینه ـ دوره‌های آموزشی مدرسه چاپ کوکشان ـ به تدریس دانشجویان چاپ در کلاس‌های آموزشی می‌پرداخت. در نتیجه تنها دانشجویان می‌توانستند از آن بهره‌مندی شوند. به منظور استفاده از توان علمی این مدرسه، برگزاری دوره‌هایی چند ماهه را مدنظر داشتیم.

دومین پروژه، تدوین برگزاری دوره‌های آموزشی توسط مؤسسه پرینت پرموشن بود. در بررسی‌های انجام شده تصمیم گرفته شد تا در ابتدا شرایطی با هدف، آموزش اساتید و مدرسان صنعت چاپ ایجاد شود. پس از آن فضای علمی و نوع اطلاع‌رسانی برنامه‌های آموزشی وسیع شده تا دیگر فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ کشور نیز بتوانند از آن‌ها استفاده نمایند.

وی در پایان اظهار داشت: در نهایت مقرر شد تا در مرحله اول، مبتنی بر استراتژی آموزشی انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، دوره‌های آموزشی مؤسسه پرینت پروموشن جهت آموزش اساتید صنعت چاپ ایران برگزار شده و سپس دوره‌های تکمیلی توسط اساتید همین مؤسسه برای بهره‌برداری دیگر فعالان صنعت چاپ کشور برگزار گردد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۱ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: