سهیل اجتهادی مدیر شرکت T.M.C(صنعت فراگیر)
قطب صنعتی کشور و نبود تعامل بین مدیران دولتی و صنفی


شهر تبریز در تاریخ معاصر، همواره یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب شده است. از طرف دیگر، تحولات و رویدادهای اجتماعی ایران، همواره متأثر از رویدادهای این شهر بوده و هست. توجه به پایتخت شمالی کشور ضرورتی انکارناپذیر است.

خبرنگار تبریز: سهیل اجتهادی مدیر شرکت T.M.C(صنعت فراگیر) در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: در بررسی‌های تاریخی، بخصوص تاریخ معاصر، شهر تبریز همواره‌ به عنوان شهری مدرن و آشنا به تکنولوژی‌های روزآمد و پیشرفته شناخته شده است. به عنوان نمونه اولین ماشین چاپ مدرن به شهر تبریز وارد شده و راه‌اندازی شد. البته این موضوع تنها به دلیل تأسیس اولین چاپخانه ایران در این شهر نیست بلکه، تداوم سرمایه‌گذاری و فعالیت در شاخه‌های گوناگون صنعتی همچنان این عنوان را برای تبریز محفوظ داشته است.

وی افزود: در واقع تبریز امروزه به عنوان مهم‌ترین قطب صنعت چاپ کشور ـ پس از تهران ـ نقشی تعیین‌‌کننده در بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید، تربیت نیروی متخصص و تکنسین کار و پاسخگویی به نیازهای صنعتی کشور ایفاد می‌کند. در میان تمام صنایع فعال در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی، صنعت چاپ از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است. لذا می‌توانیم تبریز را بزرگ‌ترین و مجهزترین شهر چاپی کشور، پس از تهران بدانیم. بنابراین وجود نمایشگاه آن هم در سطح بین‌المللی می‌تواند از بسیاری جهات به رشد و بالندگی صنعت چاپ و بسته‌بندی در این شهر کمک کند.

سهیل اجتهادی تصریح کرد: کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی متنوع (به ویژه صنایع غذایی)، زمینه‌ساز تقاضایی بالفعل در صنعت چاپ این شهر بوده‌اند. این امر کمک بسیار شایان توجهی به رشد صنعت چاپ در آذربایجان نموده و به نوبه خود توانسته‌اند با حمایت غیرمستقیم از پشتیبانی صنعت چاپ نیز برخوردار شوند. به همین دلیل این صنعت باید چه در خود استان و چه در نمایشگاه‌های استانیش از استحکام قابل قبولی برخوردار باشد، تا صنایع دیگر از آن بهره ببرند. اتفاقی که متأسفانه به دلایلی نامعلوم رخ نمی‌دهد. بدین شکل دور از انتظار نیست اگر چنانچه نمایشگاه تبریز در هر دوره نسبت به دوره‌های پیشین، افت کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

وی گفت: نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز همواره از دو معضل اساسی رنج می‌برد. جالب آنکه این دو مشکل در هر دوره تکرار شده و به نظر می‌رسد هیچ ترفندی برای از میان برداشتن آن‌ها اندیشیده نشده است. پایین بودن سطح تبلیغات هدفمند و کارآمد و عدم هماهنگی با اتحادیه چاپخانه‌داران تبریز، دو مشکل اصلی و همیشگی نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز است. بدیهی است بخش خصوصی زمانی می‌تواند در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، آن‌هم در عرصه صنعتی مانند چاپ، درست و صحیح و کارآمد عمل نماید، که هماهنگی کاملی با نهادهای دولتی مسئول داشته باشد و امکانات و ابزار لازم را در اختیار بگیرد. از این رو، نهادهای دولتی باید هماهنگی کاملی با برگزارکنندگان داشته باشند و به تبع آن برگزارکنندگان نیز باید همراهی و هماهنگی کاملی را با اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ و بسته‌بندی تبریز داشته باشند. رفع این مشکلات تنها از طریق راه‌حل مذکور امکان‌پذیر است. در غیر این‌صورت باز هم شاهد نمایشگاه‌هایی کم‌اثر و ناکارآمد خواهیم بود. 

                                                                                                                                                                                                    رامین اکبری

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۱ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ يازدهم مردادکلیدها : سهیل اجتهادی صنعت فراگیر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: