با برگزاری سمینار پرینت پروموشن
آرزوی سی ساله تحقق یافت


چند و چون برگزاری سمینار پرینت پروموشن در چاپخانه افست موجب شد تا سی تن از اساتید و نخبگان آموزشی صنعت چاپ کشور سه روز متوالی این سوی میز استاد و بر روی صندلی‌های گرم دانشجویی گردهم آیند. حضور این تعداد از اساتید موجب شد تا هر یک از کلاس‌ها با بحث‌های بسیار طولانی و گرمی همراه باشد. بحث‌هایی که گاه اعتراض اساتید دوره را در پی داشت

اخبار چاپ: چند و چون برگزاری سمینار پرینت پروموشن در چاپخانه افست موجب شد تا سی تن از اساتید و نخبگان آموزشی صنعت چاپ کشور سه روز متوالی این سوی میز استاد و بر روی صندلی‌های گرم دانشجویی گردهم آیند. حضور این تعداد از اساتید موجب شد تا هر یک از کلاس‌ها با بحث‌های بسیار طولانی و گرمی همراه باشد. بحث‌هایی که گاه اعتراض اساتید دوره را در پی داشت.
به هر شکل این سمینار سه روزه، بعدازظهر پنجشنبه 7 مردادماه سال جاری به کار خود پایان داد. جالب آن‌که بحث‌های تخصصی اساتید با یکدیگر، پس از پایان کارگاه‌های آموزشی نیز ادامه داشت و مدرسین صنعت چاپ کشور این بحث‌ها را تا کنار اتومبیل‌های خود ادامه دادند. گرمای بحث‌های صورت گرفته نشان می‌داد، این عده از مدرسین صنعت چاپ کشور، از حضور در این سمینار خشنود هستند. اخبار چاپ در روز پایانی دوره آموزشی پرینت پروموشن، نقطه نظرات اساتید حاضر در دوره را از آنان جویا شد.
• علی محمدی: سمینار پرینت پروموشن مسیر خلاقیت را هموار کرد
علی محمدی، مدیر چاپ وحدت و دانش‌‌آموخته کارشناسی چاپ یکی از حاضرین در دوره بود. وی ارزیابی مثبتی نسبت به برگزاری این دوره آموزشی داشته و تصریح کرد: برگزاری چنین دوره‌هایی یکی از الزامات و ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر صنعت چاپ کشور است. زیرا اگر بخواهیم همانند گذشته عمل نموده و بدون توجه به رویدادها، تکنولوژی‌های مدرن و فناوری‌های روزآمد صنعت چاپ در سطح بین‌المللی، کماکان به صورت استاد شاگردی و با آزمون و خطا در پی ارتقاء کیفیت باشیم، به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید. ارتباط با کشورهای پیشرفته و مراکز آموزشی بین‌المللی یکی از راهکارهای اصلی توسعه و پیشرفت صنعت چاپ در ابعاد گوناگون است.
وی در ادامه اظهار داشت: مدرسین حاضر در سمینار، کارگاه‌ها را به صورت مشارکتی اداره می‌کردند. بدین معنی که اعضای حاضر در کلاس‌ها، فعالیت مناسبی داشتند. موضوعاتی از سوی هر یک از مدرسین مطرح می‌شد و کلیه اساتید در مورد آن‌ها بحث و تبادل نظر می‌کردند. این موضوع سبب می‌شد که ایده‌های ذهنی هر یک از حاضرین اصلاح و یا تأیید شود.
محمدی در پایان گفت: بنده از حضور در این کلاس‌ها، بسیار خشنود بوده و راضی هستم. زیرا فعالیت چاپ وحدت، فعالیتی خلاقانه است. انجام فعالیت‌های خاص در صنعت چاپ و بهره‌وری در کسب نتایج مؤثر، نیازمند استفاده از آموزش‌های پایه‌ای و استاندارد است. این اتفاق در سمینار پرینت پروموشن رویداد داد.
• کامبیز خالقی‌زاده: برگزاری چنین دوره‌هایی، آرزویی سی ساله بود
کامبیز خالقی‌زاده، مدرس مرکز علمی، کاربردی واحد شماره 5 از دیگر اساتید حاضر در دوره پرینت پروموشن بود. وی ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور در این سمینار، برگزاری آن را اتفاقی بسیار مهم ارزیابی کرده و افزود: نزدیک به سی سال است که فرآیند صنعت چاپ کشور به سوی ساختاری علمی و اصولی در حرکت است. ساختاری که نیاز به آموزش‌های آکادمیک، تخصصی، فنی و کارشناسی دارد. متأسفانه تا پیش از برگزاری سمینار پرینت پروموشن، این اتفاق روی نداده بود. لذا برگزاری این سمینار را باید آرزویی سی ساله عنوان کنیم.
خالقی‌زاده در ادامه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سمینار، جذب و جمع اساتید صنعت چاپ کشور در یک محیط بود. به نظر می‌رسد تاکنون چنین اتفاقی روی نداده باشد. این مهم نیز یکی از دستاوردهای قابل توجه سمینار پرینت پروموشن است. همگرایی و همراهی سه روزه اساتید صنعت چاپ کشور می‌تواند زمینه‌ساز ارتباطات و تعاملات علمی و آموزشی گسترده در آینده باشد.
وی در پایان یادآور شد: نباید به همین نقطه بسنده کنیم. بخش‌های مختلف صنعت چاپ ایران، نیازمند آموزش‌های تخصصی و کاربردی است. آموزش‌هایی که برپایه متدهای مدرن و علمی تدوین شده باشند. لذا باید توجه داشته باشیم که سمینار پرینت پروموشن اولین گام از مسیری طولانی است که همراهی و حمایت کلیه دست‌اندرکاران و مدیران صنعت چاپ در بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد. به نظر می‌رسد در این بخش، دیگر نهادها و سازمان‌های دولتی از قبیل وزارت بازرگانی، وزارت اقتصادی و امور دارایی و وزارت صنایع نیز باید همراه با صنعت چاپ، در جهت رشد و تعالی این صنعت اقدام نمایند.
• محسن یگانه‌کاری: تکرار چنین دوره‌هایی الزامی است
مدیر بخش آموزش واحد شماره 5 دانشگاه جامع علمی، کاربردی از دیگر اعضای حاضر در سمینار پرینت پروموشن بود. محسن یگانه‌کاری ارائه نظر نسبت به این سمینار را به آینده موکول کرده و تصریح کرد: ارائه نقطه نظر دقیق و جامع در مورد این دوره نیازمند مطالعه و تعمق بیشتری است. نمی‌توان در حال حاضر ارزیابی دقیقی از این سمینار داشت. لیکن به طور کلی، موفقیت یا عدم موفقیت سمینار را باید نسبت به اهداف تعریف شده ارزیابی کرد. بدین معنی که اگر هدف از برگزاری این سمینار را تجمیع و ترغیب اساتید چاپ نسبت به گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت بدانیم، این سمینار بسیار مثبت بوده و به بخش اعظمی از اهداف خود دست یافته است. لیکن اگر چنانچه هدف از برگزاری این دوره را، ارتقای سطح کیفی اساتید و مدرسین رشته چاپ قلمداد کنیم، برگزارکنندگان به بخش اعظمی از اهداف خود دست نیافته‌اند.
یگانه‌کاری افزود: اصل برگزاری چنین دوره‌هایی یک ضرورت انکارناپذیر بوده و مدیران صنعت چاپ ناگزیرند که این کلاس‌ها و دوره‌ها را برگزار نمایند. رشد و تعالی هر صنعتی نیازمند بهره‌مندی از ساختارهای آموزشی مناسب و کاربردی است. نکته بسیار مهم در مسائل مربوط به آموزش در صنایع، موضوع کاربردی بودن آموزش‌هاست. باید توجه شود که آموزش‌های ارائه شده، توانایی کاربردی مخاطبان را بالاتر ببرد.
پوپک فرزانه‌پور: سطح علمی سمینار بسیار بالا بود
پوپک فرزانه‌پور، مدرس دانشگاه الزهرا و دانش‌آموخته رشته گرافیک تنها استاد خانم حاضر در این سمینار بود. بیشترین اطلاعات فرزانه‌پور مربوط به بخش پیش از چاپ و بخصوص طراحی و آماده‌سازی است. وی در خصوص کیفیت مباحث مطرح در سمینار پرینت پروموشن در بخش پیش از چاپ، گفت: به باور من سطح علمی و تخصصی سمینار بسیار بالا بود. این نکته بخصوص در بخش پیش از چاپ و مراحل مختلف آماده‌سازی بیشتر به چشم می‌آمد. نکات کلیدی و مهمی در این دوره مطرح شد. نکاتی که می‌تواند هر چاپخانه‌داری را به بهره‌وری بیشتر و اتلاف و پرتی کمتر نزدیک سازد. مدیریت زمان، مدیریت رنگ، مدیریت کیفیت و... از جمله نکات بسیار مهم مطرح در کارگاه‌های این دوره بود.
فرزانه‌پور در پایان اظهار داشت: به نظر می‌رسد برگزاری این دوره‌ها نیازی اصلی و ضروری است. مدرسین بخش‌ها و رشته‌های مختلف صنعت چاپ باید نسبت به استانداردهای هر بخش آگاهی یافته تا بتوانند تکنسین‌ها و طراحان کارآشنایی را روانه بازار صنعت چاپ نمایند. در پایان لازم می‌دانم از کلیه دست‌اندرکاران این سمینار و مسئولان مرکز شماره 5 دانشگاه جامع علمی، کاربردی تشکر نمایم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۹ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: