گفتگو با محمدحسن فکری در حاشیه سمینار پرینت پروموشن
ایجاد انگیزه در اساتید؛ کم‌ترین دستاورد سمینار پرینت پرموشن


کارگاه‌ها و بحث‌های مطرح شده در سمینار آموزشی پرینت‌پرموشن خود، عاملی است برای جستجوی منابع جدید و ابزارهای آموزشی نو؛ در واقع کلاس‌های سمینار پرینت پروموشن محملی است به منظور ایجاد انگیزه برای اساتیدی که خواهان پیشرفت بیشتر و آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند.

محمدحسن فکری در گفتگو با اخبار چاپ پیرامون برگزاری کارگاه‌های آموزشی سمینار پرینت‌پرموشن اظهار داشت: افرادی که در کلاس‌های پرینت‌پرموشن شرکت می‌کنند، همگی از جمله استادانی هستند که در دانشگاه‌های معتبر کشور مشغول تدریس رشته‌های مختلف حوزه چاپ می‌باشند؛ قدر مسلم حضور در این کلاس‌ها کمک شایانی برای به‌روزرسانی اطلاعات اساتید و مدرسان حاضر و آشنایی آنان با تکنولوژی‌های نوین صنعت چاپ خواهد بود.

محمدحسن فکری در ادامه تصریح کرد: این یادگیری برای مدرسین صنعت چاپ کشور ضروری به نظر می‌رسد. زیرا یکی از موضوعات محوری این کارگاه‌ها، مسائل مربوط به استانداردسازی محصولات چاپی و مهم‌تر از آن، فرآیند تولید محصولات چاپی است. این موضوع نیز از جمله مسائلی است که هر استادی باید نسبت به آن آگاهی و شناخت کافی داشته باشد. موضوعات مطرح در کارگاه‌ها به اندازه‌ای حائز اهمیت است که حضور در این کلاس‌ها نه‌تنها برای مدرسین صنعت چاپ مفید است؛ بلکه برای کلیه فعالان صنعت چاپ ـ اعم از مدیران چاپخانه‌ها یا اپراتوران واحدهای مختلف صنعت چاپ ـ هم مفید بوده و حاوی اطلاعات و اندوخته‌های مهم و ارزنده‌ای خواهد بود.

وی حضور در این کلاس‌ها را برای سه دسته از اساتید رشته‌ها و گرایش‌های صنعت چاپ، اساسی عنوان نمود:
ـ مدرسین پیش از چاپ؛ این گروه از مدرسین و اساتید صنعت چاپ، مسائل تازه و نوین پیش از چاپ را فرا می‌گیرند و با تکنولوژی‌های جدید در این زمینه آشنا می‌شوند.
ـ مدرسین رشته چاپ؛ این گروه نیز در کارگاه‌های سمینار پرینت پروموشن با مسائل و فناوری‌های مدرن و جدید در خصوص فرآیندهای چاپ آشنا می‌شوند.
ـ مدرسین مدیریتی؛ آخرین گروه از مدرسین که می‌توانند بیشترین بهره را از سمینار پرینت پروموشن ببرند، مدرسین مدیریتی در حوزه چاپ هستند. این اساتید با مسائل جدید درخصوص فرآیندهای پیش از چاپ و چاپ آشنا می‌شوند.

‌محمدحسن فکری درخصوص مطالب عنوان شده و سیلابس‌های درسی دوره پرینت پرموشن تصریح کرد: بعضی مطالب و مسائل بسیار جزئی عنوان شده است. اگر چه برخی از مطالب پیش پا افتاده انگاشته شده است، لیکن فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ تاکنون کمتر نسبت به آن‌ها توجه کرده و اقبال نشان داده‌اند.
به عنوان نمونه می‌توان به مسائل مربوط به استانداردسازی اشاره کرد. آگاهی از استاندارها به مدرسین کمک می‌کند تا آموزش‌های تئوریک را براساس استانداردهای اروپایی، بین‌المللی و به‌روز دنیا هماهنگ کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به نتایج حاصل از این سمینار اشاره کرده و عنوان نمود: ماحصل این سمینار در دو بعد قابل بررسی بوده و مفید است. تعدادی از حاضرین در انتهای این کلاس‌ها برای گذراندن دوره‌های تکمیلی در کشور آلمان انتخاب می‌شوند. چنانچه این انتخاب صورت گرفته و دوره‌های یکماهه در کشور آلمان برگزار شود، فرصت مطالعاتی بالقوه، منحصربفرد و استثنایی را در اختیار این عده از اساتید حاضر در سمینار قرار می‌دهد.

از دیگر سو، اساتیدی هم که انتخاب نمی‌شوند از این کلاس‌ها استفاده‌های شایان توجهی برده‌اند. چرا که همین کارگاه‌ها و بحث‌های مطرح شده در آن‌ها، خود عاملی است برای جستجوی منابع جدید و ابزارهای آموزشی مدرن و کارآمد؛ در واقع یکی از نتایح غیرمستقیم این دوره، ایجاد انگیزه در اساتید به منظور آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا است. پس از این دوره، اساتید می‌توانند به تناسب علاقه‌مندی و استعدادهای خود پیشرفت‌های تکنولوژی و فناوری در هر یک از بخش‌های گوناگون صنعت چاپ دنیا را پیگیری کرده و نسبت به آن‌ها آگاهی‌ها لازم را کسب نمایند.
محمدحسن فکری چگونگی و نحوه برگزاری این کلاس‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این دوره‌ها برای اساتید و صنعت‌گران بسیار مفید است. باید از فرصتی که پیش آمده نهایت استفاده را کرده و بتوانیم از مدرسین غیربومی، آموزش‌های جدید را یاد بگیریم. بهره‌وری بهینه یکی از راهکارهای دستیابی به کیفیت و راندمان بالاتر است. استفاده از اساتید خارجی که از کشورهای صاحب صنعت و پیشرفته در چنین دوره‌هایی حضور پیدا می‌کنند، باعث ایجاد انگیزه به منظور ارتقا سطح دانش دانشجویان و اساتید می‌گردد. لذا در برگزاری این دوره‌ها باید به نحوی سامان‌دهی کنیم که دانشجویان و اساتید بتوانند به بهترین شکل از آن بهره‌مند شوند.

وی در پایان یادآور شد: سمینار پرینت پروموشن که در نوع خود برای اولین بار در ایران برگزار می‌شد، نتایج بسیار پرباری به دنبال خواهد داشت. تجربه برگزاری دوره آموزشی صحافی با حضور اساتیدی از کشور آلمان در سال گذشته نشان می‌دهد، این دوره نیز نتایج خوبی در بر خواهد داشت. به همین دلیل اگر بتوانیم برگزاری این دوره‌های کوتاه مدت را در داخل کشور ادامه دهیم، خدمت بزرگی به صنعت چاپ و فعالان این صنعت ارائه داده‌ایم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۹ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: