5 تا 7 مرداد ماه، افست میزبان دوره‌ آموزشی پرینت پروموشن است
انتخاب هوشمندانه اساتید؛ خدمت به بدنه صنعت چاپ


نزدیک شدن به ایام برگزاری دوره آموزشی پرینت پروموشن، بهانه‌ای شد تا مسئولان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ نسبت به چگونگی برگزاری این دوره توضیحاتی را ارائه نمایند.

میثم حشمت‌خواه مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در گفتگو با اخبار چاپ به تشریح کم و کیف برگزاری دوره‌های آموزشی پرینت پروموشن پرداخته و اظهار داشت: آموزش آکادمیک صنعت چاپ در ایران عمر کوتاهی داشته و رشته چاپ در زمره رشته‌های جوان دانشگاهی محسوب می‌شود. طرح تدریس این رشته‌ی دانشگاهی نوپا از سال 76 در دانشگاه‌جامع علمی کاربردی آغاز شده و از سال تحصیلی 80 ـ 79 اقدام به پذیرش دانشجو به طور عمده نمود. با توجه به قدمت 10 ساله رشته چاپ، متاسفانه در طی این چند سال، فعالیت قابل توجهی به منظور ارتقای سطح کیفی و کمی آموزشی اساتید و دانشجویان صورت نگرفته است. مواد درسی و سیلابس‌های موجز و مختصر، همگام نبودن اساتید این رشته با علم و تکنولوژی روز دنیا، و دغدغه‌های فراوان، امکان بروزرسانی اطلاعات را از این افراد گرفته است. با توجه به تمام این خلاءها، ارتقای سطح علمی اساتید در اولویت‌های انجمن قرار داده تا بتوانیم به افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح آموزشی صنعت چاپ دست یابیم.

وی افزود: در همین راستا مذاکره با مراکز آموزشی معتبر بین‌المللی در دستور کار واحد آموزش انجمن قرار گرفت. پس از بررسی‌های علمی و کارشناسی فراوان، موفق شدیم بهترین مرکز بین‌المللی آموزشی صنعت چاپ با ویژگی‌های منحصر به فرد از لحاظ سابقه آموزش بین‌المللی، پیشینه و پشتوانه علمی و عملی قابل اتکا و ارزنده در حوزه‌های مختلف آموزشی صنعت چاپ، دارا بودن سابقه و تجربه منحصر بفرد در زمینه‌های گوناگون آموزشی در سطوح بین‌المللی و... را شناسایی کرده و ارتباط برقرار نماییم.

مؤسسه آموزشی پرینت پرموشن آلمان، بدون اغراق یکی از بهترین، کارآمدترین، علمی‌ترین و تخصصی‌ترین مراکز آموزشی در سطح بین‌الملل و با ابعاد جهانی می‌باشد که با مسئولیت و مدیریت هرینگ ریئس اتحادیه تولید‌کنندگان ماشین‌آلات صنعت چاپ آلمان اداره می‌شود. این سازمان به تکنولوژی‌های به‌روز و مدرن صنعت چاپ دنیا اشراف کامل داشته و در این زمینه از تجربیات ارزنده‌ای نیز برخوردار است. به گونه‌ای که تاکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه کلاس‌های آموزشی متعددی را برگزار نموده است.

میثم حشمت‌خواه در ادامه تصریح کرد: بر این اساس و با توجه به ضرورت امر آموزش اساتید صنعت چاپ در ایران ـ مبتنی بر موارد مذکور ـ از طریق مکاتبات فراوان مواد و سیلابس‌های درسی پرینت پرموشن را تهیه کرده و با ترجمه و ارزیابی آن‌ها در جلسات متعدد، به بررسی تمامی زوایای پیدا و پنهان آن پرداختیم. بعد طی تمامی این مراحل و مذاکرات مستقیم، همکاری با مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن جهت برگزاری دوره‌های آموزش اساتید مورد تصویب هیات مدیره انجمن قرار گرفت. در مرحله بعد تفاهم‌نامه‌ای با این سازمان تنظیم شده و کلیه موارد مربوط به برگزاری این دوره‌های آموزشی مورد توافق طرفین قرار گرفت. بر اساس مفاد تفاهم‌نامه مذکور مقرر شد، سمیناری سه روزه با هدف آموزش اساتید و مدرسین صنعت چاپ ایران، از 5 تا 7 مرداد ماه سال جاری در محل شرکت سهامی چاپ افست برگزار گردد. تنها یک روز از این سمینار به طرح مباحث تئوری پرداخته می‌شود و دو روز دیگر، آموزش‌های اجرایی و عملی در دستور برنامه‌های سمینار قرار دارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در بخش دیگری از این گفتگو به برنامه‌های تکمیلی این سمینار اشاره کرده و اظهار داشت: در توافق‌نامه انجمن و مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن مقرر شده است، پس از اولین دوره که با حضور 30 نفر از اساتید و مدرسین چاپ کشور برگزار می‌شود، دوره‌ی دیگری در یکی از شهرستان‌ها برگزار شده و سرانجام برگزیدگان دو دوره آموزشی جهت گذراندن دوره‌ای در کشور آلمان انتخاب شده و آموزش‌های تکمیلی را در این کشور دنبال نمایند.

وی درخصوص موضوعات دوره‌ی آموزشی پرینت پرموشن گفت: این مؤسسه آموزشی، طرح‌درس‌ها و سیلابس‌های متعددی را در ساختار آموزشی خود قرار داده است. این دوره‌ها به فراخور نیاز هر مؤسسه‌ای تنظیم شده و در اختیار قرار می‌گیرد. این فرآیند در مورد دوره‌های ایران نیز طی شد. هر یک از این دوره‌ها و مواد و سیلابس‌های درسی آن‌ها، در کمیته ویژه واحد آموزش انجمن، بررسی شده و پس از ارزیابی‌های کارشناسی دقیق و علمی، برگزاری دوره‌های گردش کار زنجیره تولید محصول چاپی، آشنایی با استاندردهای لازم (ISO-12647-2)، مدیریت کیفیت در چاپ، گردش کار دیجیتال (CTP و CTF ساختار و عملکرد)، نحوه کنترل کیفیت و ساخت PDF/X و نحوه کنترل کیفت، PreFlight آشنایی با ویرایش فایل‌های PDF توسط نرم افزار PitS و... به تصویب هیات مدیره رسید.

مدرس رشته چاپ در دانشگاه جامع علمی کاربردی و مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، گفت: طی 30 سال گذشته موضوع آموزش اساتید و بالا بردن سطح کیفی مدرسان صنعت چاپ کشور، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و مدیران دولتی بوده و هست. پیش از درخواست انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ نیز نهادها و سازمان‌های مختلفی ابراز تمایل کرده بودند که چنین دوره‌هایی را برگزار نمایند. لیکن به نظر می‌رسد بنا به دلایل مختلف مانند نبود پشتوانه علمی، نداشتن انگیزه برای اجرایی نمودن این طرح و... باعث شده بود تا این فعالیت شکل اجرایی نداشته باشد. اما انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ پس از نیازسنجی‌ها و آسیب‌شناسی‌های لازم، موضوع آموزش در صنعت چاپ را به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر پذیرفته و از آن‌جا که فعالیت‌های خود را در سه محور آموزش، پژوهش و اطلاع‌رسانی متمرکز ساخته است، تمامی مشکلات، موانع و معضلات موجود را تحمل کرده و اقدام به برگزاری این دوره‌های آموزشی نمود.

میثم حشمت‌خواه حضور اساتید و مدرسین صنعت چاپ در این کلاس‌ها را انتخابی هوشمندانه خواند و بیان داشت: تمامی بخش‌های صنعت چاپ، همانند حلقه‌های یک زنجیز متصل عمل می‌کنند. ارتقاء کیفیت محصولات، توسعه صادرات غیرنفتی، دستیابی به راهکاری برای برون‌رفت از شرایط نامطلوب فعلی، به‌سازی اپراتوری ماشین‌آلات صنعت چاپ و... همه‌و‌همه آرزوهای کلیه دست‌اندرکاران و فعالان صنعت چاپ کشور است. این مهم نیز نایل نمی‌شود، مگر در سایه ارتقاء سطح آموزشی و کارآیی اپراتوران چاپخانه‌ها. از طرفی با توجه به رویکرد علمی مدیران چاپخانه‌ها نسبت به بالا بردن کیفیت، بخش کثیری از اپراتوران چاپخانه‌ها دانشجویان این رشته در مراکز مختلف هستند. آموزش مناسب دانشجویان نیز نیازمند استفاده و بهره‌مندی از اساتید کارآزموده، خبره، آشنا به فنآوری‌های روز دنیا، آشنا به مباحث تئوریک و علمی صنعت چاپ و... است. دوره آموزشی پرینت پروموشن می‌تواند در حد قابل قبولی، برخی از این مشکلات را مرتفع نماید.

مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در پایان خواستار همکاری و همراهی کلیه اساتید، دانشجویان، سازمان‌ها و ارگان‌های علمی و پژوهشی با انجمن شده و اظهار داشت: در صنعت چاپ کشور نیازهای متعدد آموزشی و پژوهشی وجود دارد. بدیهی است انجمن نیازمند همیاری کلیه دست‌اندرکاران صنعت چاپ کشور به منظور برنامه‌ریزی جهت رفع مشکلات و معضلات آموزشی و پژوهشی می‌باشد. این برنامه‌های آموزشی در آینده نقش بسیار وسیعی را در صنعت چاپ کشور ایفا می‌نمایند و می‌توانند شرایط علمی و پژوهشی این صنعت را به طور کلی دگرگون کنند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۴ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: