گفتگو با محسن حیدری مدیرعامل شرکت اکسیس تجارت بین‌الملل(سهامی خاص):
سفارشات مشتریان بین‌المللی بیان‌گر ناکارآمدی صنعت بسته‌بندی در ایران است


طبق سفارشات واصله به شرکت، بسته‌بندی می‌کنیم. بسته‌بندی بدین شکل خود گویای آن است که در سیستم بسته‌بندی ضعیف عمل کرده‌ایم و بسته‌بندی‌های ایرانی مصرف‌کنندگان را اقناع نمی‌کند.

محسن حیدری مدیرعامل شرکت اکسیس تجارت بین‌الملل(سهامی خاص) در گفتگو با خبرنگار اخبار چاپ در کرمان بر ناکارآمدی بسته‌بندی محصول پسته کشور اذعان کرده و گفت: بیش از بیست سال است که در زمینه بسته‌بندی و صادرات پسته به سی کشور دنیا از جمله کشورهای اروپایی، آسیای میانه، آمریکای لاتین، کشورهای عربی و... فعالیت داریم. در این مدت بیشترین حجم صادرات پسته، به صورت فله‌ای بوده است.

محسن حیدری در رابطه با میزان و نحوه صادرات این شرکت اظهار داشت: شرکت اکسیس تجارت بین‌الملل طی دو دهه فعالیت، به طور میانگین سالانه 2 تا 4 هزار تن صادرات محصول پسته داشته است. البته این میزان براساس نیاز و تقاضای مشتریان متغیر بوده و متناسب با وضعیت اقتصادی نقاط مختلف دنیا، تغییر کرده است. با تمام این اوصاف بزرگ‌ترین سفارش‌دهندگان این شرکت از کشورهای آلمان و چین بوده‌اند. در سال‌های اخیر، علاوه بر مسئله تقاضای مشتریان، تحریم‌ها نیز تأثیر بسزایی بر روند صادرات شرکت داشته است. در نتیجه صادرات محصول پسته با کاهش چشم‌گیری همراه شده که همین امر بالا رفتن هزینه‌ها را در پی داشته است.

علیرغم توسعه مناسبی که شرکت اکسیس تجارت بین‌الملل در امر صادرات محصول پسته داشته است، بسته‌بندی این محصول و معرفی برند پسته ایرانی یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین معضلات این شرکت و بلکه تمامی صادرکنندگان پسته ایران است. باید اعتراف کرد که بخش عظیم و قابل توجهی از پسته ایرانی در بسته‌بندی‌های مادر، و به صورت فله‌ای صادر می‌شوند.
مدیرعامل کارخانه اکسیس تجارت بین‌الملل عنوان نمود: بعد از خریداری محصول از کشاورزان و طی مراحل تمیز، غربال و جداسازی ضایعات و پسته‌های دهن بسته طبق تقاضا‌ها و سفارشاتی که از مشتری داریم اقدام به بسته‌بندی محصولات در گونی‌های 10 تا 50 کیلویی کرده و محصولات را به مقصد سفارش ارسال می‌کنیم. بسته‌بندی بدین شکل خود گویای آن است که در سیستم بسته‌بندی ضعیف عمل کرده‌ایم و بسته‌بندی‌های ایرانی فاقد استانداردهای لازم جهت بهره‌برداری مصرف‌کننده نهایی است. لذا همواره ناگزیریم که با واسطه‌های بین‌المللی قرارداد منعقد کرده و بخش قابل توجهی از سود نهایی صادرات این محصول ارزنده را از دست بدهیم.

وی در ادامه به موضوع درجه‌بندی محصولات پرداخته و تصریح کرد: درجه‌بندی محصولات هم براساس تقاضا‌ها صورت می‌گیرد. این فرآیند از دو مرحله‌ی سایزبندی و گروه‌بندی تشکیل شده است؛ که شامل سه درجه "سوپرین"، "نامبرون" و "جی اچ یو" است. این دسته‌بندی طبق سفارشات واصله به دفتر شرکت برای کشورهای متقاضی ارسال می‌شود. البته شرکت‌هایی که محصولات ما را به صورت فله‌ای خریداری می‌کنند بسته‌بندی این محصولات را تغییر داده و با برند شرکت خود به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

مدیرعامل اکسیس تجارت بین‌الملل در بخش دیگری از این گفتگو، بر ضرورت بالا بردن کیفیت بسته‌بندی محصولات صادراتی تأکید کرده و افزود: چنانچه بتوانیم شرایطی را فراهم آوریم که بسته‌بندی‌هایی مطابق با استانداردهای بین‌المللی را در داخل کشور پدید آوریم، علاوه بر افزایش قیمت محصولات شاهد کاهش نرخ بیکاری، توسعه صادرات غیرنفتی، ارزش افزوده حاصل از صادرات غیرنفتی و... نیز خواهیم بود.
محسن حیدری در پایان افزود: اشتغالزایی ناشی از بسته‌بندی نهایی محصولات صادراتی کمک شایانی است به اقتصاد استان نموده و موجب جلوگیری از مهاجرت قشر تحصیل‌کرده و متخصص استان به دیگر استان‌ها می‌گردد. این موضوع در ابعاد ملی نیز قابل تعمیم است. چرا که شرایط تولید این محصول به گونه‌ای است که می‌تواند در تمامی استان‌های کشور، یا حداقل در استان‌های همجوار کارآفرینی داشته باشد.
یکی از اهداف اصلی و بلندمدت این شرکت، معرفی پسته ایرانی به عنوان یک برند مستقل است. گام بعدی این اقدام، تصرف بخش عمده‌ای از بازارهای بین‌المللی ـ بخصوص اروپا ـ است. چرا که با این اقدام می‌توانیم در ابعاد مختلف، اقتصاد کشور را یاری‌رسان باشیم. 

                                                                                                                                                                                                    بهناز حسینی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۳ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: