محمد جاوید:
انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ با هدف حمایت از خریداران تأسیس شد


صنعت چاپ در بسیاری از کشورها، بخصوص کشورهای در حال توسعه صنعتی وارداتی است. لذا این کشورها باید به هر طریق ممکن تکنولوژی و فناوری‌های مدرن و به‌روز دنیا را به کشورهای خود وارد نمایند. از آن‌جا که قیمت این نوع ماشین‌آلات بالا بوده و توان خرید چاپخانه‌داران کم است، تعداد قابل توجهی از ماشین‌آلات وارداتی به این کشورها، دست دوم می‌باشند. این امر مشکلات و مسائل متعددی را فراروی دست‌اندرکاران و فعالان صنعت چاپ در این کشورها قرار می‌دهد. در ایران نیز چنین مشکلاتی وجود دارد و به منظور رفع آن‌ها انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ تأسیس شده و نزدیک به چهار سال است که به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

محمد جاوید، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ در گفتگو با اخبار چاپ، وظیفه اصلی این انجمن را حمایت از خریداران عنوان کرد و افزود: انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات صنعت چاپ از سال 1385 و با پیشنهاد جلال ذکایی (مدیرکل وقت دفتر امور چاپ) فعالیت خود را آغاز نمود. مشکلاتی که همواره بر سر راه خریداران ماشین‌آلات، بخصوص ماشین‌آلات دست دوم وجود داشت؛ ضرورتی برای تشکیل این انجمن شد.

وی در ادامه اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که به هر صورت کشور ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر، واردکننده تکنولوژی صنعت چاپ است. تکنولوژی ساخت و تولید ماشین‌آلات مدرن صنعت چاپ تنها در اختیار تعداد محدودی از کشورها است. لذا بسیاری از جوامع این تجهیزات را به کشورهای خود وارد می‌نمایند. از طرف دیگر، قیمت و هزینه‌ی خریداری تجهیزات و ماشین‌آلات این صنعت بسیار گران است. به گونه‌ای که تعداد قابل توجهی از فعالان صنعت چاپ کشورهای در حال توسعه توان خریداری ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و به‌روز تولیدشده را ندارند. همین امر موجب می‌شود تا بازاری تحت عنوان، بازار خرید و فروش ماشین‌آلات و تجهیزات دست دوم در این کشورها پدید آید. خریداری چنین ماشین‌آلاتی چالش‌هایی جدی را به دنبال دارد. اگر چنانچه نظارت دقیق، کارشناسی و به دور از منافع شخصی درخصوص واردات این ماشین‌آلات صورت نگیرد، لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره صنعت چاپ و به ویژه در بخش ناوگان سخت‌افزاری آن، وارد می‌آید.

جاوید در ادامه تصریح کرد: در زمان خریداری ماشین‌آلات صنعت چاپ باید به نکات مهمی از قبیل کشور سازنده، زمان تولید، قابلیت‌ها و امکانات موجود در ماشین، استهلاک ماشین و... توجه نمود. به عبارت دیگر، باید آیین‌نامه و دستورالعمل مشخص و مدونی در این زمینه وجود داشته باشد. انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ با این هدف و نیز حمایت از خریداران، راه‌اندازی شد.

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع واردات از اروپا اشاره کرده و بیان داشت: 80 درصد ماشین‌آلات چاپ ساخت کشور آلمان است. این موضوع سبب می‌شود بخش اعظمی از مشکلات واردکنندگان و خریداران مرتفع شود. چرا که در آلمان دقت حرف اول را می‌زند. در مجموع 186 کشور، ناوگان سخت‌افزاری صنعت چاپ خود را از محصولات و تولیدات کمپانی‌های آلمانی تهیه می‌کنند. این امر نشان‌دهنده کیفیت بالا، قیمت (به نسبت) پایین، طول عمر طولانی و اپراتوری ساده این دستگاه‌هاست. هر یک از واردکنندگان و حتی خریداران ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت چاپ باید نسبت به مواردی از این دست آگاهی داشته باشند.

عضو هیات مؤسس تعاونی لیتوگرافان تهران در پایان، گفت: انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ از ابتدای فعالیت و با توجه به توان و قدرت مادی و معنوی خود، همواره سعی کرده است مشکلات و معضلات این بخش از صنعت چاپ کشور را به حداقل رسانده و شرایط مناسبی را فراروی واردکنندگان و خریداران ماشین‌آلات قرار دهد. در حقیقت می‌توان انجمن را طی این مدت بازوی اجرایی دولت در بخش واردات ماشین‌آلات دانست. لیکن علیرغم تمام این تلاش‌ها، انجمن نیازمند حمایت و پشتیبانی دیگر نهادهای مرتبط است. زیرا توان، قدرت و کارآیی انجمن محدودیت‌هایی دارد که در انجام هر نوع فعالیتی کلیه آن‌ها را لحاظ نماید.

خوشبختانه در حال حاضر اتحادیه لیتوگرافان تهران با انجمن واردکنندگان همراه شده و مشغول پیگیری موضوعات مربوطه است. البته هدف اتحادیه لیتوگرافان از این اقدام، بسترسازی جهت کنترل بهتر بر روی ماشین‌آلات پیش از چاپ است. تا از این طریق تجهیزات و دستگاه‌هایی در اختیار لیتوگرافان و واحدهای پیش از چاپ قرار بگیرد که واجد کیفیت مناسبی باشند. به هر شکل انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ در این زمینه تمام تلاش خود را صرف کرده و در انتظار حمایت و پشتیبانی کلیه دست‌اندرکاران صنعت چاپ ایران است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۳ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: