عدم حضور نماینده ارشاد در جلسه چاپخانه‌داران رفسنجان:
مشکلات چاپخانه‌داران گوش شنوا می‌طلبد نه صندلی خالی


جلسه تبادل اطلاعات و بررسی مشکلات صنعت چاپ رفسنجان یکشنبه 27 تیر‌ماه سال جاری، راس ساعت 12 ظهر برگزار شد.

خبرنگار استانی اخبارچاپ: جلسه تبادل اطلاعات و بررسی مشکلات صنعت چاپ رفسنجان در روز یکشنبه 27 تیر‌ماه سال جاری، راس ساعت 12 ظهر برگزار شد.

در این جلسه عبدالرضا میرزایی از چاپ صاحب‌الزمان، عباس اغماضی از چاپ توکل، سید ضیاءالدین نعمت الله از چاپ فرهنگ، حسین بشکوهی از چاپ ابراهیم، علی حسنی از سیلک سروش، محمد‌رضا میرزایی از سیلک قدیر، رضا میرزایی از چاپ قدس، عبدالله خدادادی از چاپ خداداد، عباسعلی جعفری از چاپ جعفری از اعضای صنف چاپخانه‌داران رفسنجان و مهدی مهدوی از اعضای هیئت مدیره و سید‌علی موسوی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران رفسنجان حضور داشتند. و متاسفانه با وجود هماهنگی‌های لازم از اداره ارشاد هیچ نماینده‌ای حضور نداشت.

در ابتدای جلسه بعد از معارفه اعضای صنف چاپخانه‌داران هر یک از اعضا به گونه‌ای مشکلات خود را بازگو کردند به طورمثال تداخلات صنفی، نداشتن سرمایه کافی به منظور به روز رسانی ماشین‌آلات، عدم حمایت از سوی دولت و وزارت ارشاد، نبود متخصص کارآمد به منظور تعمیر دستگاه‌های چاپ، نداشتن وحدت و تبلیغات سوء از سوی برخی همکاران، روی کار‌آمدن کانون‌های تبلیغاتی که نیازهای چاپی خود را از دیگر استان‌ها تامین می‌کنند (آن هم با وجود نیرو در رفسنجان)، عدم صدور مجوزهای لازم از سوی اداره کل ارشاد استان و...

این موارد و مشکلات بسیار دیگر، از جمله مسائلی بود که در جلسه تبادل اطلاعات مطرح شد. در همین راستا هر یک از اعضاء صنف مفصلا به طرح مشکلات خود پرداختند و با رسمیت یافتن جلسه، نماینده جمع حاضر مشخص شد. عباس اغماضی نخستین چاپخانه‌دار رفسنجان پاسخگوی اولین سوالات خبرنگار اخبار چاپ بود.

عباس اغماضی در خصوص مشکلات صنعت چاپ کرمان و شهرستان‌های تابع آن گفت: صنعت چاپ در شهرستان رفسنجان با عدم حمایت روبرو است. همانگونه که همه می‌دانند صنعت عظیم چاپ نیازمند سرمایه و پشتوانه مالی می‌باشد. متاسفانه اکثر چاپخانه‌دارانی که در این مکان حضور دارند فاقد پشتوانه لازم هستند و از طریق وام‌های آزاد و سرمایه‌های ناچیز توانسته‌اند اقدام به تهیه دستگاه و ماشین‌آلات چاپ کنند و علی‌رغم مشکلات مالی به راه خود ادامه دهند.

وی افزود: اما امروز، گرانی دستگاه‌ها و هزینه‌های جانبی توان به روز‌رسانی ماشین‌آلات را از ما گرفته است؛ دستگاه‌هایی که 30 سال پیش اقدام به خرید آن‌ها نموده‌ایم، بعد از گذشت سال‌هاکهنه و از رده خارج شده‌اند. به همین دلیل دچار افت کیفیت و سرعت شده و در نتیجه با مشکل کاهش میزان سفارشات روبرو شده‌ایم.
‌عباس اغماضی در ادامه اظهار داشت: در این میان برخی از چاپخانه‌ها و کانون‌های تبلیغاتی با آگهی‌های سوء، عرصه را بر ما تنگ‌تر می‌کنند. به طور مثال چاپخانه‌دارانی را سراغ دارم که با نام چاپ دیجیتال فعالیت می‌کنند و مجوزشان نیز به هم این نام است اما در واقع تنها ماشین‌آلات آن‌ها یک پرینتر رنگی است.

وی پیرامون راهکار مورد نظر خود در جهت مرتفع شدن این مشکل اظهار داشت: کانون‌های تبلیغاتی برای تهران و شهرهای بزرگ است که به خاطر ازدحام جمعیت و دیگر مشکلات این کانون‌ها کار را از مشتریان دریافت می‌کنند و به چاپخانه‌های مورد نظر خود می‌دهند. اما در رفسنجان و محیط‌های کوچک احتیاجی به کانون تبلیغاتی نیست. زیرا این مکان‌ها کار را به چاپخانه‌های شهرهای مجاور می‌دهند؛ نه به چاپ خانه‌های داخلی. این اقدام باعث رکود فعالیت چاپخانه‌داران رفسنجان می‌شود. متاسفانه با در میان گذاشتن مشکلات خود با وزارت ارشاد به عنوان تنها متولی دولتی صنعت چاپ نیز نتوانسه‌ایم مشکلات خود را حل کنیم.

عبدالله خدادادی یکی از چاپخانه‌داران حاضر در جلسه پیرامون مباحث مطرح شده توسط اغماضی، اظهار داشت: چاپخانه‌داران تنها به درخواست‌های مکتوب و شفاهی به وزارت ارشاد بسنده نکرده‌اند و از دولت نیز خواستار چاره اندیشی در خصوص حل مشکلات خود شده‌اند تا از طریق وام‌های دولتی بتوانیم دستگاه‌های نو تهیه کرده و نیمی از مشکلات خود را از بین ببریم.
در ادامه جلسه موضوع اتحادیه کشوری مطرح شد که تمام اعضا هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند و معتقد به این امر بودند که اقدام تاسیس اتحادیه کشوری نیازمند اطلاع رسانی صحیح است زیرا هر فردی که در بخشی از صنعت چاپ فعالیت می‌کند برای پیشرفت این صنعت نیازمند همکاری اعضای دیگر نیز می‌باشد و به همین دلیل این تنها بسنده به یک استان نمی‌شود بلکه تمام کشور باید در این امر مهم شرکت کنند.

یکی دیگر از مسائلی که در این جلسه مطرح شد نمایشگاه بین‌‌المللی چاپ و بسته‌بندی بود بسیاری از حاضرین بر این امر توافق داشتند که این نمایشگاه تبدیل به ماشین‌آلات بسته‌بندی شده است و دیگر اثری از نمایشگاه چاپ نیست و تنها عکسی از ماشین‌آلات چاپ در آن دیده می‌شود به همین دلیل هیچ‌کدام از چاپخانه‌داران در دو سال متوالی حاضر نشده‌اند تا در این نمایشگاه بین‌المللی شرکت کنند.
‌عباس اغماضی نیز در مورد هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران و به خصوص تغییر زمانی در این دوره گفت: تغییر زمان نمایشگاه برای بالا بردن سطح کیفی صنعت چاپ بسیار مفید است اما نباید بدون در نظر گرفتن شرایط موجود ؛باعث تداخل زمان دو نمایشگاه با هم شویم هم‌زمانی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و نمایشگاه تویاپ ترکیه باعث شده است تا افراد دست به انتخاب زده و از استقبال همیشگی این دو نمایشگاه کاسته شود.
در پایان جلسه چاپخانه‌داران اعتراض خود را به وزارت ارشاد بیان داشتند و اغماضی به عنوان نماینده آن‌ها افزود: تنها پشتوانه صنعت چاپ وزارت ارشاد است و اگر این وزارت داعیه متولی بودن صنعت چاپ را دارد، چرا نباید در این جلسه نماینده‌ای را بفرستد.

که با این سخن اعتراض دیگر چاپخانه‌داران نیز بلند شد و به همین منظور موسوی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران رفسنجان قول جلسه‌ای را با حضور نماینده ارشاد گذاشت تا از این طریق بتوانند مشکلات خود را به گوش مسئولین برسانند. 

                                                                                                                                                                                            بهناز حسینی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۳۰ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: