گزارش خبری از مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران
ابقا بازرسان دوره قبل در انتخابات مجمع عمومی


مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران در 27 تیرماه سال جاری در محل دفتر تعاونی چاپخانه‌داران تهران برگزار شد. از مجموع 66 رای ماخوذه از صندوق رأی،مهردادرضا بشارت با 58 رای، هاشمی با 55 رای و اعلایی با 49 رای توانستند بیشترین آراء را به خود اختصاص دهند.

در ابتدای این جلسه اعضای هیات رئیسه، منشی و ناظران اول و دوم هیات رئیسه مجمع مشخص شدند. اعضای مجمع کریم زارع ،حسین عسگری، خسرو بشارت و افراسیابی را براساس اولویت انتخاب نمودند.
کریم زارع با به رسمیت شناختن جلسه، از هیات مدیره تعاونی درخواست کرد گزارش هیات مدیره را ارائه نمایند. به طور معمول در این‌گونه مجامع رئیس هیات مدیره تعاونی گزارش عملکرد را ارائه می‌نمایند. لیکن در این مجمع رئیس هیات مدیره این وظیفه را به احمدرضا اعتماد مظاهری، مدیرعامل تعاونی واگذار نمود.

لازم به ذکر است اسامی افرادی که در گزارش اعتماد مظاهری و یا دیگران ذکر شده است؛ و یا به عنوان مخالفین و موافقین پیشنهادات هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی سخنرانی کردند، در متن خبر آمده است.
در ادامه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران، احمدرضا اعتماد مظاهری به ارائه گزارش هیات مدیره شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران پرداخت و گفت: شرح فعالیت‌ها و گزارش عملکرد سال 88 هیات مدیره شامل ساماندهی و سازماندهی وضعیت ساختمان (شامل تکمیل و اصلاح و تجهیز طبقات 3،4 و 5، انتقال اتحادیه چاپخانه‌داران از طبقه 1 به 5، اجاره طبقه 1 و 3 به گروه صنعتی بهشهر، (این اقدام به منظور درآمدزایی برای تعاونی و همچنین تقلیل و تعدیل هزینه‌های سنگین نگهبانی و مشاعات ـ که تحمل آن برای شرکت تعاونی سنگین بود ـ انجام شد.)، کسب اعتبارات (12 میلیارد ریال از بانک ملی و حدود 5 میلیارد ریال از بانک کشاورزی جهت پیشبرد امور تجاری)، ارتقای کیفی عملیات تجاری (گشایش سه فقره اعتبار اسنادی به ترتیب 200 تن از کره ،550 تن و450 تن از اتریش که جمعاً به میزان 1200 تن مقوای پشت خاکستری با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های روز )، صرفه‌جویی مضاعف در هزینه‌ها، پرداخت دیون معوقه، کارشناسی ارزش روز سهام، ارتباط مستمر با اعضا، ایجاد ارتباطات رو در رو، عرضه خدمات به اعضا و.....می‌باشد.

در ادامه، نوبت به ارائه گزارش بازرسان شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران به مجمع عمومی عادی رسید. در این گزارش که توسط یکی از بازرسان تعاونی ارائه شد، آمده است: در سال مالی 88 به طور مستمر از دفاتر، اسناد و مدارک مالی و فروش و انبار شرکت تعاونی بازدید به عمل آمد و نحوه اداره امور تعاونی را مورد بررسی قرار دادیم که به شرح زیر است:
1- جلسات هیات مدیره در زمان مقرر تشکیل شده است.
2- ثبت دفتر در مهلت مقرر انجام شده است
3- تراز آزمایشی حساب‌ها، حداقل هر 3 ماه یکبار تهیه شده است.
4- در تحریر و نوشتن دفاتر روزنامه و کل دقت به عمل آمده است.
5- اسناد حسابداری دارای ضمائم کافی می‌باشد.
6- موجودی کالا در بخش فروش و انبار شرکت تعاونی از پوشش بیمه‌ای مناسب برخوردار است.
7- هزینه‌های پرسنلی شرکت تعاونی مورد تایید است. و....

در ادامه مجمع احمدرضا اعتماد مظاهری به توضیح صورتحساب‌های عملکرد سود و زیان شرکت تعاونی چاپخانه‌داران از ابتدای فروردین ماه سال 88 تا 29 اسفند ماه 88 پرداخت و اظهار داشت: بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته شامل 9 میلیارد و 153 میلیون و 312 هزار و 319 ریال و سود ناویژه 841 میلیون و 447 هزار و270 ریال و فروش کالا طی دوره مذکور 10 میلیارد و 37 میلیون و 69 هزار 318 ریال و فروش خالص طی دوره 9 میلیارد و 994 میلیون و 759 هزار و 589 ریال بوده است. توازن هر دو به یک مقدار، یعنی 9 میلیارد و 994 میلیون و 759 هزار و 589 ریال است.
در بخش دیگر این گزارش به هزینه‌های مالی، اداری، استخدامی، توزیع و فروش، هزینه‌های استهلاکات و سود ناویژه پرداخت. در این میان سید حجت‌الله مجابی، یکی از مخالفان پیشنهادات هیات مدیره در خصوص سایر درآمدها در بخش سود ناویژه پرسشی را مطرح کرد. مظاهری نیز در پاسخ بیان داشت: تقاضای بودجه ـ با توجه به این موضوع که کمتر از سال‌های مدیریت قبل بوده است ـ کاهش مصرف در هزینه‌های جاری، اجاره طبقات، خرید اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و... از جمله مواردی بوده است که در بخش سایر درآمدها بدون ذکر این جزئیات، مطرح شده و تنها مبلغ مورد نظر نوشته شده است.

مظاهری در پاسخ به پرسش دیگر مجابی ـ که با اجازه از رئیس مجمع ـ سوال خود را مبنی بر این‌که تعریف یک تعاونی چه می‌باشد؟ و آیا درآمد تعاونی باید از اجاره ملک تامین شود؟ گفت: برای حل این موضوع باید به مطالب سال‌های پیش رجوع کرد"در بودجه پیشنهادی سال 85 و 86، زمانی که مربوط به نحوه اداره رئیس پیشین این اتحادیه می‌باشد، ذکر شده است که تاکنون به دلیل مشکلات مالی به منظور کار ساختمان و دریافت پایان کار، صورت‌مجلس مقدور و میسر نگردید. در صورت همکاری کلیه اعضای سهام‌دار، به این مهم نیز نائل گردیده و با استفاده بهینه از طبقات مازاد و دستور جدی به منظور کسب درآمد از اجاره‌بهای طبقات مازاد متناسب با بودجه پیش‌بینی شده و همچنین تحصیل مبلغ قابل توجه اعتبار و پشتوانه ارزش بنا و ساختمان شرکت، تعاونی را از تنگناها رهایی بخشیده تا تعاونی بتواند جوابگوی نیازهای همکاران باشد."

محمد کلاری، مدیرعامل دوره‌ی ‌پیشین تعاونی که به عنوان مخالف، خواستار حضور در پای تریبون شد، بیان کرد:"آیا سه سال سکوت من کافی نبوده است؟ آقایان هرطوری که دلشان بخواهد به هیات مدیره گذشته و مدیرعامل پیشین توهین می‌کنند. بحث بر سر اینجاست که 55 میلیون تومان ـ با کم و زیادش ـ ضرر و زیان شرکت است. اگر من بودجه تقاضا کردم برای ساختمان بوده است و بحث بر سر این امر است نه تقاضای بودجه‌ای که در سال‌های پیش خواستارش شدیم."

در ادامه مظاهری درصدد پاسخگویی به این موضوع برآمد و هدف خود را تنها پاسخ به سوال مخالفان و باز شدن موضوع دانست تا سوء تفاهمات موجود بر طرف شود.
بعد از گفتگوهای انجام شده و سخنان نماینده وزارت تعاون و جمعی از حاضران به دلیل نبود وقت کافی، مقرر شد گزارشات کامل بیان شود و بعد از آن مخالفان و موافقان به بیان نظرات خود بپردازند.
بعد از قرائت ادامه گزارش، لاهیجی یکی از موافقان هیات مدیره پشت تریبون قرار گرفته و بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود فعالیت‌هایی که تاکنون شکل گرفته جای امیدواری دارد. بنده به عنوان کسی که در اتحادیه حضور دارم هیچ وقت ندیده‌ام که به افراد توهین شود و یا اعتراضی بکند. اگرچه مشکل وجود داشته و دارد لیکن تلاش می‌شود با توجه به بررسی‌های کارشناسی شده به رفع آن‌ها پرداخته شود و گزارشاتی که خوانده شد بسیار جای امیدواری است.
بعد از صحبت‌های موافقان دیگر و مطرح شدن ترازنامه و بودجه سال 89 و صورتحساب تقسیم سود حاصله از عملکرد مالی شرکت در سال 88، یکی از اصلی‌ترین موضوعات این مجمع مطرح شد که موافقان و مخالفان فراوانی داشت.

موضوع از آن‌جا آغاز شد که مدیرعامل تعاونی، نبود نقدینگی در شرکت تعاونی را ـ به دلیل هزینه‌های عمرانی ساختمان در سال‌های گذشته ـ عمده‌ترین معضل پیشبرد برنامه‌ها و اهداف اقتصادی شرکت دانسته و تصریح کرد: موفقیت تعاونی تنها و تنها در گرو بالا بردن میزان نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت است. هیات مدیره تعاونی پس از بررسی‌های کارشناسی، مشاوره با متخصصان، نظرخواهی از تعداد کثیری از سهام‌داران و... چاره را در بالا بردن سرمایه از طریق اعطای اختیار افزایش و فروش سهام شرکت تعاونی توسط هیات مدیره می‌داند.
پیشنهاد مظاهری بار دیگر توسط زارع تکرار شد. در این میان شهلایی ـ یکی از سهام‌داران تعاونی و اعضای مجمع ـ مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد. وی در تشریح نظرات خود، گفت: میزان ارزش افزوده حاصل از سهامی که 30 سال پیش فروخته شده است، با ارزش سهامی که در حال حاضر واگذار می‌شود، نباید برابر باشد. پس از شهلایی بابک عابدین، یکی از اعضای هیات مدیره تعاونی چاپخانه‌داران تهران نیز به مخالفت با طرح مذکور پرداخته و بیان داشت: من به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره تعاونی تمایل ندارم که اعضای مجمع و سهام‌داران شرکت تعاونی این اختیار را به هیات مدیره اعطا کنند. چرا که سرنوشت سرمایه‌های سالیان دراز اعضاء نباید در اختیار گروه اندکی قرار گیرد.
پس از مخالفت شهلایی و عابدین، ابتدا احمدرضا اعتماد مظاهری در سخنانی از این پیشنهاد دفاع کرده و افزود: محاسبات دقیق و کارشناسی شده‌ای طی جلسات متعدد در هیات مدیره تعاونی انجام شده و ارزش اسمی سهام به روز شده است. علاوه بر آن معادلات اعطای سهام جدید نیز محاسبه شده است. لذا این نوع پرداخت به موضوع تنها اقدامی پوپولیستی است. دیگر مدافع این پیشنهاد بهمن پورمند بود. وی که یکی دیگر از اعضای هیات مدیره تعاونی است، تصریح کرد: در دو سال گذشته زحمات بسیار زیادی به صورت شبانه روزی در شرکت تعاونی توسط آقای مظاهری انجام شده است. تمامی اعضای هیات مدیره نسبت به قیمت به روز شده سهام اعضا اطلاع کامل دارند. این درخواست هیات مدیره نیز تنها و تنها به دلیل ایجاد امکان و فرصت و ظرفیت‌های اقتصادی لازم به منظور انجام معاملات و مناسبات تجاری و بازرگانی است.

در نهایت به پیشنهاد کریم زارع مقرر شد، تا معادله دقیق نحوه اعطای سهام جدید توسط هیات مدیره تعاونی تعیین شده و پس از بررسی‌های کارشناسی توسط این هیات، درخواست مجمع عمومی عادی فوق‌العاده گردد و در مجمع مذکور به طور انحصاری پیرامون این موضوع تصمیم‌گیری شود.

در پایان انتخابات بازرسین تعاونی انجام شد. در این دوره 4 کاندیدا به منظور تصدی سمت بازرس هیات مدیره تعاونی چاپخانه‌داران تهران به رقابت پرداختند. در نهایت از مجموع 66 رای ماخوذه از صندوق رأی،مهردادرضا بشارت با 58 رای، هاشمی با 55 رای و اعلایی با 49 رای توانستند بیشترین آراء را به خود اختصاص دهند. جواهری نیز 16 رأی را به خود اختصاص داد و نتوانست به ترکیب بازرسین هیات مدیره راه یابد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۹ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: