در پی ابلاغ راهکارهای دری برای ارتقای کیفیت سطح فرهنگی نشر و ناشران
تشکیل هیات نظارت بر چاپ و نشر کتاب در آینده‌ای نزدیک


بهمن دری، ضرورت تشکیل هیات نظارت بر چاپ و نشر کتاب را اهمیت افکار و فرهنگ جامعه عنوان نمود و خاطرنشان کرد در آینده‌ای نزدیک، اعضای هیات نظارت بر چاپ و نشر کتاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهند شد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون امور فرهنگی در رابطه با ضرورت تشکیل هیات نظارت بر چاپ و نشر کتاب گفت: افکار و فرهنگ جامعه در همه حوزه‌ها و به ویژه کتاب که تأثیرگذاری آن بر ذهن‌ها ماندگار و دائمی است، موضوع بی‌اهمیتی نیست؛ که عده‌ای معدود بخواهند در فضای نشر اعمالی که شایسته فرهنگ وتمدن اسلامی نیست، انجام دهند. در نتیجه تأثیرات منفی و مضر بر روی افکار عمومی بر جای بگذارند.

معاون امور فرهنگی افزود: تعداد معدودی از ناشران بدون در نظر گرفتن مسائل فرهنگی و دغدغه‌های موجود در جامعه، حوزه نشر را به فضایی سوداگرانه تبدیل کرده‌اند؛ برای پایان دادن به این وضعیت و ایجاد فرصت برای ناشران دلسوز و علاقمند به ارتقای سطح فکری جامعه چند راهکار ایجابی وجود دارد. نخستین راهکار: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات عالی نظارت بر چاپ و نشر کتاب به عنوان بالاترین مرجع در حوزه کتاب تشکیل شود؛ تا با در نظر گرفتن سلیقه‌های گوناگون، سوداگری در عرصه نشر را بررسی نمایند.

دومین راهکار: خیل عظیم اهالی فرهنگ و ناشران که دغدغه اصلی‌شان ارتقای فرهنگ جامعه است؛ باید به صورت خودجوش ناشران معدودی را که حوزه نشر را، با بازار مکاره اشتباه گرفته‌اند و صرفاً بهره اقتصادی را اولویت اول برنامه‌های خود قرار داده‌اند و کتاب‌هایی با محتوایی کاسب‌کارانه چاپ می‌نمایند؛ از حوزه این فعالیت ارزنده و ارزشمند فرهنگی و اقتصادی طرد نمایند.
دری تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قاطعیت این موضوع را پیگیری کرده و اعلام می‌کند هیچ‌گونه حمایتی ـ اعم از مادی و معنوی ـ نسبت به ناشران این نوع کتاب‌ها در وزارت ارشاد رخ نخواهد داد. علاوه بر آن کتاب‌های مذکور نیز از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی‌بهره خواهند شد. زیرا موضوع تجارت فرهنگی و تولید محصولات فرهنگی نیازمند دغدغه‌های فرهنگی است و متأسفانه ناشران این دسته از کتاب‌ها فاقد این نگاه و نگرش هستند. لذا این نوع کالاهای فرهنگی را بیشتر مخرب هستند تا تأثیرگذار.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد و اعلام نمود در آینده‌ای نزدیک اعضای هیات نظارت بر چاپ و نشر کتاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهند شد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۹ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: