حاشیه‌های نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران
درآمد اتحادیه‌ها در شرکت نمایشگاهی صنوف بلوکه شده است


نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران همواره و بخصوص طی سه دوره اخیر حاشیه‌های فراوانی داشته و دارد. بخشی از این حاشیه‌ها مربوط به اتحادیه‌های صنعت چاپ کشور است. میزان و نحوه پرداخت سهم سود اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ یکی از چالش‌های شرکت نمایشگاهی صنوف در سه دوره اخیر است.

به گزارش اخبار چاپ، نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران تبدیل به یکی از موضوعات چالشی و مسائل پرحاشیه صنعت چاپ کشور شده است. نمایشگاهی که تاکنون شانزده دوره برگزار شده و در شهریور ماه سال جاری شاهد برگزاری هفدهمین دوره آن خواهیم بود.

متأسفانه علیرغم سابقه طولانی و اهمیت صنعت چاپ، این نمایشگاه تاکنون نتوانسته است که انتظارات و توقعات فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور را برآورده نماید. به گونه‌ای که هر ساله شاهد حجم بسیار بالای انتقادات از کیفیت برگزاری در ابعاد مختلف هستیم. مسائلی نظیر: امکانات تخصصی، امکانات رفاهی و عمومی نمایشگاه، زمان برگزاری نمایشگاه، طول دوره برگزاری نمایشگاه، فواصل زمانی برگزاری این نمایشگاه، قیمت بالا و هزینه زیاد اجاره غرفه و... همه‌وهمه مسائل و مواردی هستند که در مورد این نمایشگاه وجود داشته و حرف و حدیث‌های فراوانی را در بدنه صنعت چاپ ایجاد نموده‌اند.
از دیگر سو، اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ نیز در ادوار اخیر مواضع و نقطه‌نظرات گوناگونی نسبت به کیفیت برگزاری و سهم مدیریتی و اجرایی اتحادیه در این نمایشگاه داشته‌اند. هرچند اعضای هیات مدیره این اتحادیه‌ها به عنوان اعضای ستاد برگزاری در کم و کیف قضایای نمایشگاه حضور دارند.

انتقادات موجود نسبت به کیفیت و نحوه برگزاری نمایشگاه از یک سو؛ و موضوع سهم مالی هر یک از اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران از دیگر سو، اخبار چاپ را بر آن داشت تا مسئله نمایشگاه هفدهم و همچنین سابقه تعامل اتحادیه‌ها با برگزارکنندگان نمایشگاه را با آگاهان و فعالان صنعت چاپ در میان بگذارد.

شنیده‌ها حاکی است که توافقی میان شرکت نمایشگاهی صنوف (مجری برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران در سه دوره گذشته) و اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ، مبنی بر اختصاص 90 درصد از سود حاصله به اتحادیه‌ها و 10 درصد از سود حاصله به شرکت نمایشگاهی صنوف، صورت گرفته است.

گفته می‌شود که این تفاهم از نخستین دوره‌ای که شرکت نمایشگاهی صنوف مسئولیت برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران را عهده‌دار شد، به امضاء طرفین رسیده است.
اخبار چاپ در این راستا گفتگویی را با یکی از آگاهان صنفی انجام داده و مسائل مرتبط با سهم اتحادیه‌ها از محل سود حاصل از برگزاری نمایشگاه را با وی در میان گذاشت. این منبع آگاه که عضو هیات مدیره یکی از اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ است، درخواست کرد که نامش فاش نشود. وی در این خصوص گفت: از نخستین دوره‌ای که شرکت نمایشگاهی صنوف مسئولیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران را برعهده گرفت، مقرر شد تا 90 درصد از سود حاصله، به اتحادیه‌ها اختصاص یابد و 10 درصد از این سود، به شرکت نمایشگاهی صنوف تعلق داشته باشد.
این منبع آگاه در بخش دیگری از این گفتگو به عدم دریافت هیچ وجهی از سوی اتحادیه‌ها اشاره داشت و تصریح کرد: متأسفانه تاکنون هیچ سهمی از سود حاصله به اتحادیه‌ها پرداخت نشده است. حتی هیچ صورت دقیقی نیز از میزان این سود وجود ندارد. از طرفی شرکت نمایشگاهی صنوف نیز لیست مشخصی از سود و هزینه‌های نمایشگاهی را به اتحادیه‌ها اعلام نمی‌کند. در نتیجه اتحادیه‌های چاپخانه‌داران تهران، لیتوگرافان تهران و صحافان تهران، نمی‌دانند که چه میزان از سود حاصل از سه دور نمایشگاه چه مقدار است. و به تبع آن از میزان سود خود نیز آگاهی ندارند.
این موضوع سبب شده است تا ارقام متفاوتی از طرف شرکت نمایشگاهی صنوف به اتحادیه‌ها اعلام شود. گاهی گفته می‌شود سهم اتحادیه رقمی معادل 200 میلیون تومان بوده و گاهی ادعا می‌شود که این رقم معادل 130 میلیون تومان است. به هر شکل آمار دقیقی از ارقام سود و سهم اتحادیه‌ها در دست نیست.
وی در ادامه به موضوع دخالت مجمع امور صنفی در مسئله نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران اشاره کرده و اظهار داشت: از آن‌جا که دفتر شرکت نمایشگاهی صنوف در ساختمان مجمع امور صنفی صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران مستقر شده است، به نظر می‌رسد هیات مدیره این مجمع اعمال نظرهایی را در این شرکت داشته باشد.

چرا که به ادعای مسئولین شرکت نمایشگاهی صنوف، مبلغ 100 میلیون تومان از درآمد نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران جهت خرید یک ساختمان اداری به مجمع امور صنفی قرض داده شده است. این در حالی است که هیچ یک از اتحادیه‌های صنعت چاپ خود ساختمانی در اختیار ندارند. از طرف دیگر، این مبلغ بدون هماهنگی اتحادیه‌ها به حساب مجمع واریز شده و ما حتی نسبت به نحوه بازپرداخت آن نیز اطلاعی نداریم. تنها گفته می‌شود مبلغ 40 میلیون تومان باز گشته و الباقی کماکان در اختیار مجمع امور صنفی است.

عضو هیات مدیره یکی از اتحادیه‌های صنعت چاپ در پایان با ارائه پیشنهادی به این گفتگو خاتمه داد: با توجه به اینکه اتحادیه‌های صنعت چاپ ساختمان و دفتری در تملک خود ندارند و با عنایت به اینکه بخشی از فعالیت‌های اتحادیه‌ها با یکدیگر مرتبط است، بنده پیشنهاد می‌کنم که با این درآمد، ساختمانی سه طبقه خریداری شده و اتحادیه‌های چاپخانه‌داران تهران، لیتوگرافان تهران و صحافان تهران در آن مستقر شوند.
البته ممکن است هزینه‌ خرید این ساختمان از رقم موجود بیشتر شود، که هر یک از اتحادیه‌ها سهم خود را پرداخت خواهند کرد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۲۸ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: