با برگزاری جلسه در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد
نخستین دیدار دری با هیات مدیره اتحادیه‌های تهران


پس از تغییرات معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصدی این پست توسط بهمن دری، بسیاری از فعالان صنعت چاپ نگران وضعیت آینده شدند. چرا که هیچ شناختی از معاون جدید نداشتند. 23 تیرماه فرصتی بود تا نمایندگان صنعت چاپ با بالاترین مقام دولتی صنعت چاپ کشور دیدار و گفتگو کنند.

اخبار چاپ: اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ ارتباط و تعامل مستقیمی با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند. تا جایی که این عده بیش از هر تشکل و سازمان دیگری متأثر از تغییرات احتمالی در این معاونت هستند.
در چهار سال گذشته، مسئولین اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ اعم از چاپخانه‌داران، لیتوگرافان و صحافان، شناخت قابل تأملی را از معاون امور فرهنگی وقت داشتند. در مقابل پرویز ـ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز شناخت مناسبی از تشکل‌های صنفی صنعت چاپ کشور و بخصوص تشکل‌های فعال در تهران بزرگ داشت. برکناری پرویز و جایگزینی بهمن دری در این سمت، بیم‌ها و امیدهای فراوانی را در بدنه فعالان صنفی به وجود آورد. از آن‌جا که طرفین درکی از عملکرد و مناسبات ارگانیک یکدیگر نداشتند، کلیه اقدامات این مدت در بستری آرام و محتاطانه دنبال شد.

اما عصر روز چهارشنبه (24 تیرماه سال جاری)، انتظارها پایان یافته و مسئولین اتحادیه‌ها توانستند با بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیدار و گفتگو داشته باشند. جلسه مذکور رأس ساعت 16 و 30 دقیقه در دفتر دری آغاز شده و در ساعت 19 و 30 دقیقه پایان یافت.

در این جلسه بهمن دری، یوسف افراش و قبادی به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد ابوالحسنی و مجتبی مدنی، به نمایندگی از اتحادیه لیتوگرافان تهران، محمد کلاری، علی نیکوسخن، مصطفی تینای تهرانی، بهمن پورمند، به نمایندگی از اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و دو نفر از اعضای هیات مدیره اتحادیه صحافان تهران، حضور داشتند. اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ، با عنوان نمایندگان بخش خصوصی و بدنه فنی و تخصصی صنعت چاپ کشور در این جلسه حضور داشتند. از آن‌جا که تمام مسئولیت‌های صنعت چاپ ایران، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی است، اهمیت برگزاری چنین جلسه‌ای برای فعالان صنفی صدچندان شده بود.

برخی از حاضران در این جلسه طی گفتگوهای کوتاهی با اخبار چاپ، از اهم مباحث صورت گرفته در این جلسه اعلام رضایت کرده و نسبت به نتایج آن بسیار امیدوار بودند. گفته می‌شود در جلسه مذکور مباحثی از قبیل تأمین بودجه، تخصیص اعتبارات لازم برای اتحادیه‌ها، واگذاری بخشی از مسئولیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتحادیه‌های صنفی (در راستای اجرایی شدن مفاد اصل 44 قانون اساسی)، بازسازی و به‌سازی ساختار اتحادیه‌ها و... مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در این جلسه مطرح شده‌اند.

علیرغم ترک زود هنگام جلسه توسط بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ، قول داده است که طی 6 ماه آینده تغییرات بسیار وسیعی را در حوز‌های مرتبط با این صنعت پدید آورد.

در پایان لازم به ذکر است که جای اعضای هیات مدیره یا نمایندگان اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، در این جلسه بسیار خالی بوده است. پرسش اصلی اینجاست: نمایندگان تنها اتحادیه ملی صنعت چاپ با حوزه‌های فعالیت بین‌الملل، در چنین جلسه‌ای کجا هستند؟

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۶ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: