حسین فقیر قانع‌صفت مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران استان گیلان
سردرگمی در تشکل‌های صنفی


خبر تأسیس اتحادیه کشوری چاپ در ابتدا موجب امیدواری و علاقه مندی بسیاری از فعالان صنعت چاپ، در سطح استانها و شهرستانهای دور افتاده و بزرگ و کوچک سراسر کشور گردید. لیکن با اظهار بی اطلاعی دست اندرکاران شهرستانی صنعت چاپ، اما و اگرهایی در نحوه تأسیس این اتحادیه شکل گرفته است.

اخبار چاپ: حسین فقیر قانع‌صفت مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران استان گیلان و عضو هیات مدیره اتحادیه همگن صومعه‌سرا در گفتگو با اخبار چاپ از فرآیند ثبت‌نام و عضویت در ترکیب هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ اظهار بی‌اطلاعی کرده، ضمن انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی فراخوان مذکور، اظهار داشت: اکنون بیش از 4 سال است که موضوع تشکیل اتحادیه کشوری چاپ مطرح شده و بسیاری از فعالان صنفی نسبت به تأسیس آن ابراز علاقه می‌کنند. اولین گام‌های تأسیس این اتحادیه در زمان ریاست آقای کلاری در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بود. حتی در آن زمان جلسه‌ای نیز برگزار شده و کلیه رؤسای اتحادیه‌های چاپ از سراسر کشور در آن حضور داشتند. لیکن پس از استعفای ایشان از سمت ریاست اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، موضوع تأسیس اتحادیه کشوری چاپ مسکوت بود؛ که به یکباره متوجه شدیم فراخوانی منتشر شده و در اختیار بعضی از مدیران صنفی صنعت چاپ کشور قرار گرفته است.

مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران استان گیلان در بخش دیگری از گفتگو با اخبار چاپ، افزود: بنده با انگیزه‌های فراوانی وارد حوزه فعالیت‌های اجتماعی در زمینه‌های صنفی شدم. در ابتدای حضورم در این سیستم‌ها به دنبال دستیابی به شرایطی آرمانی بودم. شرایطی که بتوان طی آن مشکلات عمده و اساسی فعالان صنعت چاپ کشور را مرتفع نموده و پایانی بر معضلات لاینحل این صنعت داشته باشم. لیکن پس از چندین سال حضور در این تشکل‌ها و آشنایی تنگاتنگ با ساختارهای موجود، در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ام که این تشکل‌ها نه‌تنها کارآیی و سودی برای اصناف تحت پوشش خود ندارند؛ بلکه فقط برای استفاده و بهره‌گیری از نام و اعتبار این تشکل‌های قدم به آن‌ها می‌گذارند.

بررسی تحولات اتحادیه‌های صنفی بخصوص در زمینه صنعت چاپ، نشان می‌دهد که نوعی سرگشتگی و ابطال وقت در این اتحادیه‌ها به چشم می‌آید. متأسفانه سال‌هاست که هیچ اقدام مثبت و ارزنده‌ای در درون این تشکل‌ها روی نداده است. اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ که باید نقش پیشگامان توسعه و پیشرفت و تعالی را برعهده داشته باشند، خود تبدیل به سازمان‌هایی انفعالی و واپس‌گرا شده‌اند.
این چاپخانه‌دار اهل صومعه‌سرا در ادامه، با انتقاد از عدم کارآیی تشکل‌های کشوری موجود، تصریح کرد: مگر تعاونی‌های چاپخانه‌داران سراسر کشور، اتحادیه نداشتند؟ این اتحادیه در حال حاضر چه خدمتی به بدنه صنعت چاپ کشور داشته است؟ چرا باید سرمایه‌های ملی و چاپخانه‌دارانی که با زحمت بسیار خود را در این بازار پرخطر حفظ کرده‌اند، تاوان قدرت‌طلبی برخی از اعضای صنف را بدهند؟
به نظر بنده اگر بتوانیم همین تشکل‌های موجود را ساماندهی کرده و شرایطی را ایجاد کنیم تا همین تشکل‌ها به وظایف ملی خود عمل نمایند، بهترین خدمت را به صنعت چاپ ایران انجام داده‌ایم. دیگر نیازی به تأسیس اتحادیه کشوری چاپ نیست.

قانع‌صفت در پایان اذعان کرد: بنده پس از اتمام زمان مقرر جهت ثبت‌نام عضویت در ترکیب هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ، از موضوع مطلع شدم. هرچند اگر در زمان قانونی نیز از این موضوع اطلاع پیدا می‌کردم، تفاوتی حاصل نمی‌شد. چرا که بنده به هیچ عنوان قصد عضویت در این اتحادیه را به دلایل مذکور ندارم.

اما متأسفانه به نظر می‌رسد برخی از فعالان صنفی صنعت چاپ در نظر دارند با تکیه بر ترفندهای غیراخلاقی فضای خاصی را در انتخابات این اتحادیه ایجاد نمایند. چرا که در حال حاضر بسیاری از رؤسا و مدیران اتحادیه‌های شهرستانی نسبت به این موضوع اطلاع پیدا نکرده یا همانند بنده پس از اتمام موعد مقرر از آن مطلع شده‌اند. حال آنکه مسئولین امر باید بدانند فرآیند اطلاع‌رسانی به کلیه مدیران صنفی در سراسر کشور، خود، نیازمند یک ماه زمان است. چطور می‌توان در 13 روز به کلیه اعضا و مدیران صنعت چاپ در کل کشور اطلاع‌رسانی کرد؟ مسئولان باید پاسخگوی این پرسش‌ها باشند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۲۱ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: