مجتبی مدنی:
از شنیدن این خبر غافلگیر شدم


پس از اعلام شرایط ثبت‌نام در انتخابات هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ، تعداد زیادی از فعالان صنفی صنعت چاپ کشور، واکنش‌هایی را نسبت به آن ابراز داشتند. واکنش‌هایی که با ادبیاتی تخصصی و فنی، مسئولین امر را با پرسش‌هایی اساسی مواجه می‌کند. مجتبی مدنی، عضو هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران از جمله مخالفان تأسیس اتحادیه کشوری چاپ با شرایط فعلی است.

چاپ: چندی است که خبر تأسیس اتحادیه کشوری چاپ و فراخوان ثبت‌نام اعضای هیات مدیره این اتحادیه در رسانه‌های خبری منتشر شده است. سال 1386 اولین گام‌های راه‌اندازی این تشکل ملی ریاست وقت اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برداشته شد. لیکن اینبار ارگانی دولتی مسئولیت برگزاری انتخابات آن را برعهده دارد.

شرایط مندرج در فراخوان عضویت در ترکیب هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ که توسط مرکز اصناف و بازرگانان ایران، به مجامع امور صنفی صنوف تولیدی و خدمات فنی کشور ابلاغ شده است، واکنش‌هایی را در محافل صنفی پدید آورد. به ویژه آنکه انتشار این فراخوان با موضوع ادغام اتحادیه‌های چاپخانه‌داران، لیتوگرافان و صحافان تهران همراه شد.

لذا دست‌اندرکاران واحدهای خدمات پیش از چاپ (لیتوگرافی) نقطه نظرات قابل تأملی پیرامون این موضوع دارند. اخبار چاپ چند و چون دیدگاه برخی از اعضای هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران را جویا شده است. مجتبی مدنی، لیتوگراف جوانی که برای اولین بار به ترکیب هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران راه یافته است، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگار اخبار چاپ بود.

مجتبی مدنی ضمن انتقاد از کیفیت اطلاع‌رسانی عضویت در هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ، پیرامون کارکردهای این اتحادیه اظهار داشت: در ابتدا باید به پرسش‌هایی اساسی درباره این اتحادیه پاسخ داد. به عنوان نمونه مسئولین و دست‌اندرکاران انتخابات اتحادیه کشوری چاپ باید هدف از تأسیس و راه‌اندازی این اتحادیه را شرح دهند. این اتحادیه با چه هدف و شرح وظایفی تأسیس می‌شود؟ ملاک و معیار انتخاب اعضای هیات مدیره براساس چه شاخص‌هایی تعیین شده است؟ چرا تنها باید اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های چاپ شهرستان‌ها در آن حضور داشته باشند؟ چرا....؟ و بسیاری از سوالات و پرسش‌های دیگر که مسئولین امر باید پاسخگوی آن‌ها باشند.

وی در خصوص نحوه اطلاع از این فراخوان اظهار بی‌اطلاعی کرده و افزود: بنده از طریق یکی از اعضای هیات مدیره نسبت به این موضوع مطلع شده و بسیار تعجب کردم. پیش از این و در دوره ثبت‌نام هیچ اطلاعی به اعضای هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران داده نشده بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران در ادامه بر لزوم تجمیع اتحادیه رسته‌های مختلف صنعت چاپ اشاره داشت و تصریح کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، به دلایل نامعلومی رسته‌های مختلف صنعت چاپ از یکدیگر جدا شده و صنعت چاپ دارای سه اتحادیه مجزا گردید. این اقدام سود و منفعتی برای این صنعت به دنبال نداشت. لذا چند سالی است که برخی از فعالان صنفی صنعت چاپ بر آن شده‌اند تا با اقداماتی شرایط تجمیع اتحادیه و تأسیس اتحادیه‌ای قدرتمند و مستقل را فراهم آورند. پس از انتخاب هیات مدیره جدید اتحادیه لیتوگرافان تهران این موضوع پیگیری شده و با استقبال دیگر اتحادیه‌ها نیز مواجه شد. گرچه تاکنون جلسه مستقلی پیرامون این موضوع تشکیل نشده است، لیکن مسئله ادغام اتحادیه‌ها مورد وفاق کلیه دست‌اندرکاران صنفی قرار گرفته بود و بنا داشتیم پس از تعیین جایگاه هر یک از رسته‌ها شرایط تشکیل این اتحادیه را در شهر تهران پدید آوریم، که به ناگاه با موضوع تأسیس اتحادیه کشوری چاپ روبرو شدیم.

وی در پایان ضمن ابراز گلایه‌مندی و ناخرسندی از عدم هماهنگی برخی از فعالان صنفی درخصوص حضور در اتحادیه کشوری چاپ، بیان کرد: به نظر می‌رسد تأسیس و راه‌اندازی این اتحادیه نه تنها هیچ سودی برای صنعت چاپ کشور به دنبال نخواهد داشت؛ بلکه موجبات تفرقه بیشتر، پراکندگی و دلخوری‌های فراوان‌تر را مهیا می‌سازد. راه‌اندازی اتحادیه کشوری نیازمند تجمیع اتحادیه‌های سه‌گانه بود که متأسفانه با شتابی باورنکردنی به این موضوع هیچ توجهی صورت نگرفت.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۱۶ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: