با اعتراض برخی از رؤسای اتحادیه‌های شهرستانی چاپ نسبت به انتخابات اتحادیه کشوری
ابهام در برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری چاپ


با اعلام خبر شرایط عضویت در ترکیب هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ و عدم وجود زمان مناسب جهت حضور در این اتحادیه، برخی از رؤسای اتحادیه‌های شهرستان‌های کشور، نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی و شرایط موجود معترض شده‌اند.

اخبار چاپ: چندی است که خبر انتخابات هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ در رسانه‌های خبری منتشر شده و تحلیل‌های متفاوت و گاه متناقضی را در پی داشته است. برخی از تحلیل‌گران حوزه‌های صنفی صنعت چاپ، بر این باورند که تمامی اهالی صنعت چاپ کشور با تأسیس و راه‌اندازی این اتحادیه موافقند و اختلاف‌نظرها تنها در چگونگی برگزاری انتخابات، نحوه اطلاع‌رسانی، شرح وظایف و شرایط عضویت در ترکیب هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ است. علیرغم این نظر، شاهدیم که تعدادی از رؤسای اتحادیه‌های صنعت چاپ در نقاط مختلف کشور، از عدم اطلاع‌رسانی صحیح به منظور اعلام کاندیداتوری در این انتخابات و در زمان مقرر خبر داده و گلایه‌مندند.

دیدگاه ناظران صنفی بر آن است که انتخابات اتحادیه کشوری چاپ علاوه بر عدم اطلاع‌رسانی مناسب، کارآمد و عادلانه، با مشکلات دیگری نیز دست به گریبان است. عدم اختصاص زمان قابل قبول جهت ارائه مدارک مورد نیاز و اهراز شرایط عضویت در ترکیب هیات مدیره، نقص قانونی در شرایط عضویت در هیات مدیره، تناقض تأسیس این اتحادیه با موضوع تجمیع اتحادیه‌های صنعت چاپ و... از جمله مشکلات انتخابات اتحادیه کشوری چاپ است.

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، یکی از شرایط اصلی عضویت در ترکیب اتحادیه کشوری چاپ، عضویت در هیات مدیره اتحادیه‌های شهرستانی است؛ در بخشی از اطلاعیه مرکز اصناف و بازرگانان ایران و دبیرخانه هیات عالی نظارت (به تاریخ 9/3/1389)، درخصوص شرایط داوطلبان عضویت در هیات مدیره اتحادیه کشوری صنف چاپ آمده است: «بدینوسیله از کلیه اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی چاپخانه‌داران شهرستان‌های کشور و یا آن دسته از اعضای هیات مدیره رسته مذبور که در اتحادیه‌های صنفی همگن عضو بوده و پروانه کسب آنان صرفاً در رسته مذکور صادر و دارای شرایط ذیل می‌باشند، دعوت به عمل می‌آید از تاریخ 16/3/89 لغایت 1/4/89 به مدت پانزده روز کاری با در دست داشتن مدارک مربوطه به سازمان‌ها و ادارات بازرگانی شهرستان‌های سراسر کشور مراجعه نموده و فرم ثبت‌نام را تکمیل نمایند.» این بخش از اطلاعیه مرکز اصناف و بازرگانان ایران، حاوی نکات متعددی است.

برخی از این نکات عبارتند از: حدفاصل شانزدهم خرداد ماه تا یکم تیر ماه تنها 17 روز تقویمی است؛ در این فاصله زمانی، با احتساب دو جمعه و دو پنجشنبه، تنها 13 روز کاری باقی می‌ماند. حال آنکه در اطلاعیه آمده است 15 روز کاری.
نکته دوم، عدم امکان اطلاع‌رسانی مؤثر و در زمان مقرر نسبت به اتحادیه‌های شهرستان‌های سراسر کشور و اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های همگن است. با توجه به این‌که اطلاعیه مذکور ابتدا به مجامع امور صنفی و سپس به اتحادیه‌ها صادر می‌شوند، امکان دسترسی اعضا هیات مدیره رسته مذکور در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. قطعیت این موضوع را می‌توان در ارسال اطلاعیه مذکور به اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران مشاهده نمود. اطلاعیه مرکز اصناف و بازرگانان ایران و دبیرخانه هیات عالی نظارت در تاریخ 9/3/89 به شماره 390854/42 صادر شده است. در تاریخ مذکور و با همان شماره بایگانی، نامه دیگری با امضا جناب آقای حسن رادمرد، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان و دبیر هیات عالی نظارت، خطاب به رؤسای سازمان‌های بازرگانی سراسر کشور و با مضمون: «... به پیوست اطلاعیه دبیرخانه هیات عالی نظارت درخصوص ثبت‌نام داوطلبان عضویت در هیات مدیره اتحادیه‌های کشوری صنوف فروشندگان لوازم ورزشی، عکاسان و فیلم‌برداران، فروشندگان لاستیک و روغن و چاپخانه‌داران، ارسال می‌گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید ضمن اعلام مراتب به کلیه ادارات بازرگانی شهرستان‌های تابعه آن استان تمهیدات لازم جهت اطلاع‌رسانی شایسته به مجامع امور صنفی و اتحادیه‌های صنفی ذیربط معمول نموده و پس از تشکیل جلسات توجیهی وفق مفاد اطلاعیه مزبور از کلیه داوطلبان حائز شرایط عضویت در اتحادیه‌های کشوری مذکور در همان محل و یا موعد مقرر ثبت‌‌نام به عمل آورده و پس از انقضای مهلت ثبت‌نام ظرف مدت سه روز اسامی، فرم‌های ثبت‌نام و کلیه مدارک داوطلبین را به همراه صورتجلسه مزبور به صورت فیزیکی به دبیرخانه هیات عالی نظارت ارسال نمایند.» صادر شده است.
پس از گذشت ده روز از تاریخ صدور نامه در مرکز اصناف و بازرگانان ایران، مجمع امور صنفی صنوف تولیدی و خدمات فنی نامه‌ای را به تاریخ 19/3/89، به شماره 6857/576/ه و با امضا آقای علیرضا رأسی، خطاب به اتحادیه صنف چاپخانه‌داران شهرستان تهران ارسال نموده است. نامه مذکور به شماره 538 در دبیرخانه اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران ثبت شده است. به عبارت دیگر، اعضای هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران تنها 13 روز تقویمی فرصت داشتند تا مدارک مورد نیاز را تأمین نموده و به سازمان بازرگانی استان تهران تحویل نمایند. حال آنکه یکی از مدارک مورد نیاز جهت عضویت در هیات مدیره اتحادیه کشوری چاپ، ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری مؤثر است. پیگیری‌های اخبار چاپ از اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مشخص ساخت که زمان مورد نیاز جهت دریافت این گواهی از زمان درخواست تا موعد پاسخگویی 15 روز کاری است.

نکته اصلی اینجاست زمانی که فاصله صدور تا وصول نامه‌ای از یک سازمان به سازمان دیگر در شهر تهران (با همه امکانات و ابزار موجود در پایتخت) 10 روز به طول می‌انجامد، چطور می‌توان انتظار داشت که این نامه در فاصله‌ای کمتر به اتحادیه‌های شهرستان‌های دیگر و یا اتحادیه‌های همگن رسیده باشد؟

طبق بررسی‌های خبرنگار اخبار چاپ مشخص شد که هیات مدیره اتحادیه‌های شهرستان‌های اراک، گرگان، مشهد، اصفهان، رشت، شیراز، همدان، زاهدان و... از وجود اطلاعیه مذکور در زمان مقرر بی‌خبر بوده و در نتیجه نتوانسته‌اند در زمان مقتضی ثبت‌نام نمایند.

اخبار چاپ اخبار و اطلاعات تکمیلی را به زودی منتشر کرده و در اختیار کلیه دست‌اندرکاران و فعالان صنعت چاپ کشور قرار خواهد داد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۱۵ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: