دکتر دین محمد مبارز معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان:
کتاب‌های افغانی؛ چاپ و نشر ایرانی؟


چاپ و ظهور کتاب در افغانستان از طریق کشور ایران بوده است. به ویژه کتاب‌های طبقه روشنفکر و دانشگاهی از ایران وارد افغانستان می‌شود؛ در حال حاضر بخشی از کتاب‌هایی که در افغانستان نوشته می𤪍شود؛ در ایران به چاپ می‌رسد و این عملکرد، یعنی انتشارات فکر و اندیشه می‌تواند بسیار برای افغان‌ها موثر بوده و باعث ارتقای فکری آنها شود.

دکتر دین محمد مبارز معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: یکی از نکات برجسته که در مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان وجود دارد، صنعت نشر می‌باشد آثار و کتب خطی چه دست نوشته‌ها و یا نسخه‌های چاپی انتشار یافته، نشان‌دهنده ریشه‌های تاریخی یکسان این دو ملت با تاریخچه عظیم است که با خود به همراه دارند.

وی افزود: این آثار در بین دو کشور به عنوان مشترکات و پایه‌های فرهنگی دو ملت می‌باشد. اگرچه در گذر زمان خاستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی میان کشورها کمرنگ شده اما نباید فراموش کرد مقوله فرهنگ غنی اسلام، زبان فاخر فارسی و وابستگی ژنتیکی و نژادی باعث انسجام، همدلی، اشتراکات فرهنگی و تاریخی این دو کشور گردیده است. بنابراین محصورسازی آنها در مرزهای تنگ جغرافیای سیاسی کنونی امری فاقد وجه فرهنگی است و تنها ارمغان آن ایجاد گسل‌های بزرگتر برای اهداف کوچکتر و در نهایت از خود بیگانگی فرهنگی می‌باشد.

معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: در افغانستان حدود 10 سال است که وضعیت اقتصادی و فرهنگی متفاوتی به وجود آمده است و با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستیم؛ به خصوص در حوزه نشر و چاپ. در یک مقایسه آماری می‌توانم بگویم که صنعت چاپ افغانستان وضعیت کنونی ایران را ندارد و کشور افغانستان نیازمند حمایت‌های جانبی کشورهای همسایه خود می‌باشد تا از این طریق؛ فرهنگ و نشر قوی را به افغانستان برگردانند.

وی گفت: چاپ و ظهور کتاب در افغانستان از طریق کشور ایران بوده است و کتاب‌های طبقه روشنفکر و دانشگاهی از ایران وارد افغانستان می‌شود؛ در حال حاضر بخشی از کتابهایی که در افغانستان نوشته می𤪍شود؛ در ایران به چاپ می‌رسد و این عملکرد یعنی انتشارات فکر و اندیشه می‌تواند بسیار برای افغان‌ها موثر بوده و باعث ارتقای فکری آنها شود.

دکتر دین محمد مبارز در پایان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بین دو کشور ایران و افغانستان نتیجه مکتوبات و آثار چاپی افغانستان رضایت‌بخش نیست و نشست‌ها و همایش‌های مشترک در بین کشورها می‌تواند مشکلات را بهتر مرتفع کند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۴ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: