در نشست مکتوب ایران و افغانستان مطرح شد:
تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان بیش از شیطنت اشغالگران است


شنبه 12 تیر ماه سال جاری، کتابخانه مجلس شورای اسلامی میزبان نشست مکتوب ایران و افغانستان بود. این مراسم با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدحسین حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش اخبار چاپ: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش مکتوب ایران و افغانستان اظهار داشت: ایران و افغانستان به دلایل گوناگون به یکدیگر نیازمند هستند؛ عوامل همگرایی و همکاری در آنها شکل گرفته است، بنابراین تمام این وابستگی‌ها را می‌توان در تفاهماتی دید که در فرهنگ و ارزش‌های دینی نمود پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: مرزهای مشترک ایران و افغانستان باعث ایجاد تاثیرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... بسیاری شده است. به دلیل همجواری دوکشور، دارا بودن مرز طولانی، هم‌زبانی و... بسیاری از مسائل موجود میان دو کشور، با بهره گیری از این اشتراکات برطرف می‌شود. گذشته تاریخی ایران و افغانستان و نوع ارتباط این دو کشور به گونه‌ای بوده که نوعی هم‌سرنوشتی ایجاد کرده است و برهمین مبنا این تغییرات را در چند سده اخیر بیش از پیش مشهود است.

لاریجانی در خصوص عواملی که دو کشور ایران و افغانستان را به هم نزدیک می‌کند خاطر نشان کرد: میراث کهن و زبان مشترک از عواملی هستند که این دو کشور راهرچه بیشتر به هم نزدیک کرده و آثار ادبی شاعران و مطبوعات گذشته در افغانستان موجب شده است که ارتباط میان ایران و افغانستان یک ارتباط موثر باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی مردم افغانستان را دارای یک عقبه فرهنگی قوی دانست و عنوان کرد :اگر مردم افغانستان ریشه‌های فرهنگی قوی نداشتند در زمان دیکتاتوری و اشغال نمی‌توانستند دوام بیاورند .
وی در پایان گفت:جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تاسسیس افغانستان تاکنون نگاهی فرهنگی نسبت به افغانستان داشته و رهبر معظم انقلاب نیز شناخت دقیقی نسبت به این کشور دارد. به هم تنیدگی ایران و افغانستان بسیار بیشتر از آن است که با سنگ‌اندازی دیگران تخریب شود.

در ادامه این برنامه که به دلیل استحکام بین‌المللی بین دو کشور ایران و افغانستان در بخش مکتوب صورت گرفته بود، داینمیرویس یاسینی نایب رئیس اول مجلس ملی افغانستان به سخنرانی پرداخت و گفت: فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از میراث‌های کهن افغانستان است.در حوزه فرهنگی تمدنی به خصوص کشور جنگ‌زده افغانستان بیش از 5 قرن است که فردوسی ، مولوی، مولانا، عطار ، حافظ و ... را از دست داده‌ایم و درخشش لازم را نداشته‌ایم .افتخار ما به گذشتگان نباید ما را از پیشرفت باز دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: وظیفه ما خلق تفکر و تمدن جدید است هنوز هم بیدار شدن از خواب‌گران دیر نیست ،و با حرکت رو به جلو می‌توانیم فرهنگ و تمدن به واسطه تحولات فرهنگی به پیش ببریم
سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تصریح کرد : با توجه به استعمار کشورهای بیگانه در 80 سال گذشته، بسیاری از کشورهای همسایه مانند تاجیکستان ،افغانستان و... زبان بیگانه را زبان اصلی آنها شده است وبه همین منظور باید در مقابل این هجوم فرهنگی بایستیم و باحفظ اشتراکات،هرچه بیشتر جوامع به هم نزدیک شده و از این طریق روابط بین المللی خود را قوی کنیم
وی در ادامه افزود: ریشه‌های تاریخی خواه ناخواه تاثیرات خود را در ریزترین لایه‌های فرهنگی دو کشور قرارداده است؛ فرهنگ، مذهب، آداب و رسوم و ... از مشترکاتی است که باید در بین روابط دو کشور لحاظ شده و مطمئنا هرگامی که برداشته شود تاثیراتش را می‌توان در زیربنای مشترک بین دو کشور و به مفهوم دیگر توسعه جهانی دید .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۳ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: